Spovedanii electorale

luni, 01 mai 2000, 23:00
3 MIN
 Spovedanii electorale

Saptamina Mare a trecut, aglomerata in evenimente politice, desi partidele au promis ca vor respecta cit de cit traditia crestina. Orasul s-a umplut cu afise, presa a fost invadata de reclama, la televiziuni s-au purtat dialoguri dintre cele mai taioase. Cu o saptamina inaintea Pastelui, UFD, apoi si PDSR au anuntat ca suspenda orice activitate politica in preajma sarbatorii. Dar tentatia a fost prea mare. Candidatul PDSR, Traian Dobre, a facut, in saptamina trecuta, un tur de forta. A convocat o conferinta de presa in toata regula, a umplut orasul cu afise, s-a duelat televizat si a avut grija sa umple cutiile de scrisori cu felicitari sau pur si simplu cu materiale de prezentare electorala.
Celalalt performer al saptaminii a fost, fara indoiala, primarul Constantin Simirad. La emisiunea Antenei 1, la care a fost invitat impreuna cu citiva candidati, primarul a repetat un refren, dupa care, in Saptamina patimilor, trebuie sa intervina armistitiul in atacurile politice. Ceea ce nu l-a impiedicat, chiar a doua zi, sa lanseze cele mai dure epitete la adresa contracandidatului liberal, Dan Carlan, dintre care, cel mai celebru, "paduche de balena", va intra probabil in folclorul acestor alegeri locale. Carlan se pusese repede stapin pe panourile de publicitate electorala din Iasi cu un afis in care cetateanul era pus sa se pronunte: "Simirad? sau Carlan!". Simtind ca ramin in urma cu campania de lipit afise, candidatii UFD si PD, Tiberiu Brailean si, respectiv, Gheorghe Nichita, si-au lipit numele in chip de raspuns la intrebarea sau exclamatia lui Carlan.
Moda care se poarta la ApR este transferul de popularitate, care se face prin alaturarea fotografiei presedintelui ApR cu cea a lui Vasile Dimitriu, candidatul la primarie, intre care este pozitionata deviza "Impreuna avem solutii". Si PSDR Iasi incearca aceeasi formula intre cvasinecunoscutul Gabriel Surdu si presedintele PSDR, Alexandru Atanasiu. Pina acum, liderul Partidului Moldovenilor, Constantin Simirad, nu-si foloseste chipul in campania publicitara, dar isi lipeste pe unde apuca o harta galbena a Romaniei in care apare bourul, stema partidului sau lozinca "Partidul Moldovenilor, partidul nostru". Traian Dobre apare, inabil, in niste fotografii frontale ce se vor o completare a mesajului scris. De pilda, in poza cu mesajul "In tot ceea ce fac familia este un sprijin", candidatul tine o mina in buzunar, iar cealalta este indreptata catre privitor, fara nici o explicatie.
Candidatul PNTCD, Vasile Spiridon Danale, merge pe varianta emisiunilor de radio sau de televiziune, care fac mai mult reclama firmei sale decit partidului. Cuvintele cheie din spot – "alege", "cheia" – sint termeni care se gasesc si in mobilizarea la vot pe care o prevede CDR la Iasi. La radio, Carlan prefera un mesaj asemanator. "De unde iti cumperi tricouri? De la Lynx, ca sint cu 30% mai ieftine". Lynx este firma candidatului liberal, iar procentele reprezinta si mesajul sau electoral, adica o scadere cu 30% a costurilor serviciilor publice. CNA este depasita de situatie. Reclamele comerciale nu sint decit mesaje pregatitoare, orientate in jurul unor termeni sau situatii care se vor regasi in final in discursul electoral al candidatilor.
Asadar, o saptamina in care, daca ar fi sa privim dintr-o perspectiva strict evlavioasa, s-a pacatuit pe rupte, in ciuda promisiunilor, iar campania electorala si-a continuat nestingherita agenda. "Programele sint plicticoase, pacat de hirtiile pe care s-au tiparit", par sa spuna cei care lipesc afise si poze ale candidatilor la primarie. Intr-adevar, de la un anumit nivel, intr-o campanie electorala nu mai exista decit imagine si productia de efecte publicitare. Mutarea de accent se observa de pe acum. Orice altceva tinde sa devina neinteresant.
O prima cauza a acestei situatii ar putea fi programele tehnicizate ale candidatilor, care nu sint accesibile majoritatii electoratului. Acesta prefera mesaje ultrapopuliste, simplificate pina la extrem, plasate in vecinatatea demagogiei. Resorturile unui management modern pentru administratia locala sint insesizabile si nesemnificative pentru omul ce-si defineste portretul robot al primarului in termenii civilizatiei rurale: gospodar, cinstit, apropiat oamenilor si descurcaret. Si din aceste motive, popularizarea programelor candidatilor, indiferent de expertiza pe care se sprijina, va fi receptata pe un plan secund de cea mai mare parte a electoratului. In curind, la radio sau la televiziune, elocinta discursurilor, interventia pertinenta nu vor mai face doi bani in fata ironiei bine plasate sau a hirjoanei agresive. (Mihai CHIPER)

Comentarii