Dacia, „amanta” barbatilor romani

duminică, 15 iunie 2008, 18:38
4 MIN
 Dacia, „amanta” barbatilor romani

Dacia Sandero a fost lansata, saptamina trecuta, oficial, in Romania. Pe linga acest model, colaborarea dintre Dacia si Renault a adus pe piata in ultima perioada o gama complexa de masini competitive, capabile sa se bata de la egal la egal cu firme de renume de pe piata auto.

Pina sa se ajunga insa la momentul in care exista deja cinci modele Dacia extrem de fiabile, vindute in toate colturile lumii, producatorul roman a parcurs un drum lung, de patruzeci de ani. In prezent, Dacia a devenit unul dintre cele mai de succes branduri ale Romaniei, cunoscut la nivel mondial.

Grupul Renault a investit, din 1999 si pina in prezent, peste 600 de milioane de euro in modernizarea echipamentelor de productie ale uzinei de la Pitesti. Autoturismele produse atit in tara, cit si in strainatate sint comercializate astazi in peste 40 de tari.

Sandero si Logan Pick-Up

Revenind la Sandero, ultimul dintre autoturismele lansate, trebuie precizat ca automobilul este derivat din Renault Sandero, comercializat de grupul francez in Brazilia si Argentina.

Dacia Sandero a fost prezentata oficial, pentru prima oara, la Salonul Auto de la Geneva, din martie 2008. Este primul autoturism care poarta noua sigla a companiei Dacia si are preturi cuprinse intre 6.890 euro si 9.850 euro, cu TVA. Masina este disponibila in cinci versiuni de echipare si doua motorizari pe benzina, 1,4 si 1,6 litri, de 75, respectiv 90 de cai putere. Motorizarile diesel vor fi introduse abia anul viitor, din cauza restrictiilor de productie ale uzinei de la Pitesti si ale furnizorului de motoare alimentate cu motorina. Pina la finele anului, Sandero va intra pe mai mult de 40 de piete, din intreaga lume.

Penultimul dintre cele cinci modele dezvoltate pe platforma Logan (B0) este Dacia Logan Pick-Up. Automobilul utilitar a fost lansat in primavara acestui an, dupa ce a fost prezentat in premiera mondiala, la SIAB 2007. Masina este echipata cu un propulsor pe benzina 1,6 MPI si o motorizare diesel 1,5 dCi, disponibila in doua variante de putere: 70 si 85 CP.

Sarcina utila a autoturismului este de 800 de kilograme iar platforma de incarcare masoara 1,8 metri. In plus, cabina dispune de un spatiu de depozitare, situat in spatele scaunelor, cu un volum de 300 de litri. Pretul pentru automobil se situeaza intre 7.250 euro si 9.300 euro, in functie de versiunea de motorizare.

De la Dacia 1100 la Sandero

In anul 1966 compania Renault a fost aleasa de conducerea Romaniei dintre mai multe nume mari din industria auto internationala. Autoritatile romane au considerat necesara producerea unui autoturism sub licenta obtinuta de la un producator strain pentru reducerea timpului intre proiectare si lansarea in productia de serie a unui automobil. Uzina de la Pitesti a luat nastere in doar un an si jumatate.

A fost aleasa denumirea "Dacia", deoarece era (si este inca) unul dintre cel mai vechi nume din Romania, cu rezonanta si importante conotatii istorice. Colaborarea dintre Dacia si Renault a inceput din anul 1966, iar fabrica principala a fost inaugurata la 1 iunie 1968 la Colibasi, in prezent fiind cunoscuta drept uzina de la Mioveni.

Cronologie

1968. Incepe constructia modelului Renault 8 sau Dacia 1100 si citeva modele 1100 S destinate politiei si raliurilor.

1969. Dacia 1300 intra in productie.

1970-1971 Au mai fost construite versiunile Dacia 1200 (versiune bicorp), 1300L (lux) si 1301 Super Lux, destinate doar membrilor Partidului Comunist Roman.

1973. A aparut Dacia 1300 Break, 1300F fara scaune in spate si ambulanta 1300S.

1975. Este lansata Dacia 1302 Pick-Up.

1978. Licenta Renault expira, iar Dacia 1300 este facuta in intregime de romani.

1979. A fost prezentata la Bucuresti Dacia 1310 restilizata, modificarile fiind inspirate de la Renault 12 din 1975. Dacia 1310 a fost singurul model lansat de producatorul roman care a rezistat pe piata mai mult de 20 ani, fiind considerat simbolul marcii Dacia din 1979 pina astazi.

1981. A fost lansata pe piata Dacia 1310. Aceeasi perioada a marcat aparitia Daciei 1310 Sport si a prototipului coupe denumit Dacia Brasovia, deoarece era modificata la service-ul din Brasov. Dacia incearca sa produca un model pentru oras, numit Dacia 500 sau Lastun.

1983. Apare Dacia 1410 Sport cu doua portiere. Masina a fost folosita si la raliuri cu un motor Renault, modificat de Nicu Grigoras. In acelasi an s-au construit 1304 Pick-up si 1305 Drop-Side, 1410 si 1210 cu varianta de motor mare si unul economic.

1985. S-a lansat 1320 CN1 cu hatchback-ul bazat pe modelul 1310, cunoscuta si sub denumirea "bord de CN1". De asemenea, anul 1985 marcheaza inceputul proiectarii primului autoturism de conceptie 100% romaneasca, de catre inginerii de la Dacia.

1989. A fost realizat un prototip cu partea frontala provenind de la 1320 si un spate nou.

1991. A fost lansata Dacia 1325 Liberta.

1992. Au intrat pe piata modelele Dacia 1307 double cabbed pick-up si Dacia 1309.

1994. A aparut un facelift cunoscut sub denumirea de CN2.

1995. A fost lansat CN3 pe piata europeana si Dacia Nova, primul autoturism suta la suta romanesc. De asemenea, au fost operate unele modificari la modelul 1310.

1998. Apare prototipul Nova cu 7 locuri si se fac ultimele modificari la Dacia 1310 cunoscuta ulterior sub denumirea de CN4 sau "Zimbetul lui Iliescu".

2000. Este lansata Dacia Dedicatie, cu finisaje mai bune si vopsita in doua nuante de gri.

21 iulie 2004. De pe portile uzinei de la Mioveni iese ultima Dacie 1310, la 35 de ani de la aparitie. Ultimul autoturism a fost retinuta la Muzeul Dacia.

8 decembrie 2006. Vehiculele utilitare Dacia sint si ele retrase din productia de serie.

Revine Renault

1999. Uzina de la Mioveni este preluata din nou, dupa mai mult de 30 de ani, de grupul Renault. In acelasi an a fost anuntat modelul XC90 (Logan).

2000. Este lansata Dacia Super Nova, o imbunatatire a versiunii Nova cu o varianta "full options" dotata cu geamuri electrice, aer conditionat si CD-player.

2003. Dacia Solenza, inlocuitoarea Supernovei este prezentata oficial si incepe comercializarea ei.

2 iunie 2004 marcheaza prezentarea oficiala, la Salonul Auto de la Paris, a Daciei Logan iar de la 1 septembrie 2004 masina a putut fi achizitionata de catre public.

2005. A aparut versiunea diesel a Daciei Logan.

2006. A fost lansat, la Paris, modelul MCV (Multi Convivial Vehicle).

2006. Station-wagon concept car, conceptul Dacia Logan Steppe este prezentat la Salonul Auto de la Geneva.

2007. Apare modelul Dacia Logan VAN.

2008. Sint lansate pe piata Dacia Logan Pick-Up si Dacia Sandero.

Comentarii