Motorul cald si motorul rece

duminică, 04 martie 2007, 18:40
3 MIN
 Motorul cald si motorul rece

Temperatura de regim si racirea corecta a motorului

Astfel, avem necesitatea unei temperaturi scazute, corecte pentru buna desfasurare a proceselor mecanice, stiut fiind faptul ca materialelor motorului (otel, aluminiu, cauciuc, plastic, staniu etc…) si jocurilor tehnologice nu le priesc temperaturile foarte mari. De asemenea, proprietatile detonante (daunatoare) ale benzinei se manifesta tot la temperaturi mari. Mai putini stiu ca, teoretic, randamentul motoarelor termice este mai mare la temperaturi mai mari.

Spre exemplu, cele racite cu aer, care functioneaza la aproximativ 150°C, sint mai eficiente decit cele racite cu apa. Pentru motoarele racite cu apa, s-a stabilit ca temperatura medie optima, a motoarelor sa fie de 80-90°C si chiar 95°C la unele motoare diesel. Aceasta temperatura este controlata in cadrul instalatiei de racire de termostat. Depasirea pragului de 110°C, la care regimul termic este considerat periculos, este semnalata la bord de aprinderea becului martor.

In mod normal, lichidul de racire nu va fierbe intre 100°C si 110°C, deoarece instalatia este etansa, iar presiunea mentinuta de supapa limitatoare din capacul vasului de expansiune face ca temperatura de fierbere sa fie de peste 110°C. Daca totusi „motorul fierbe" nu este indicata oprirea lui imediata, deoarece, o data oprit motorul, este anulata si instalatia de racire (pompa de apa, ventilatorul). In plus, pe zonele foarte fierbinti ale chiulasei apa va fierbe instantaneu fiind aruncata afara. Nici un fel de racire nemaifiind asigurata, diferentele mari de temperatura dintre diferitele zone ale motorului vor produce daune majore.

Revenind la situatia in care „motorul fierbe", indicata este mentinerea motorului in stare pornita, la ralanti. In conditiile functionarii corecte a instalatiei de racire, motorul va reveni repede la temperatura de regim. Daca instalatia de racire nu functioneaza, atunci, cu toate riscurile, singura solutie este oprirea motorului.

Cea mai buna instalatie de racire este cea asigurata de producatorul masinii

Ca de obicei, in „folclorul auto", lucrurile sint luate ca atare si unii „intelepti" considera ca producatorii n-au facut ca lumea instalatia de racire din moment ce ei o pot face sa raceasca mai mult prin eliminarea termostatului, montarea unor radiatoare mai mari, conectarea permanenta a electroventilatoarelor etc… Si tot ca de obicei, aceste „spirite vii" ale tehnicii gresesc grav necunoscind fenomene mai subtile ce se petrec in interiorul cilindrului.

Astfel, mai usor de banuit este ca benzina sau motorina trebuie sa se evapore ca sa se aprinda, iar intr-un cilindru rece lucrul acesta nu se va mai produce 100% si, din combustibilul ramas in stare lichida, o parte va spala cilindrii „imbunatatindu-le" uzura, iar ceea ce va ramine se va evapora cu intirziere in timpul arderii micsorind randamentul si bineinteles marind consumul. Fenomene si mai secrete (pentru chibitii auto), intr-un motor mai rece de 55-65°C, sint de natura chimica.

Astfel, prin ardere, se formeaza vapori de apa si diversi oxizi (de carbon, de azot, de sulf). Acestea formeaza acizii corespunzatori care condenseaza pe oglinda cilindrului prea rece si spalata cum am descris mai sus, producind uzura coroziva. Acesti acizi ajung in uleiul din baie contaminindu-l si actionind in si asupra celorlalte piese ale motorului. Aici trebuie clar precizat un lucru, iarasi prea putin cunoscut de catre automobilisti: aproximativ 85% din uzura normala a motorului are loc la rece, in perioada de la pornire pina la atingerea temperaturii de 65-70°C si este de natura coroziva, nu prin frecare cum s-ar putea crede.

Peste aceasta temperatura, ungerea este optima, iar cilindrul suficient de fierbinte asigura suficienta protectie. Prin urmare, nu trebuie sa prelungim inutil timpul de functionare la rece a motorului. Din acelasi motiv, „incalzirea" pe loc a motorului este o greseala. Motorul, neavind sarcina, arde putin carburant, pompa de apa contribuie deja la racire si astfel motorul se incalzeste in 10-15 minute, cind s-ar putea incalzi in 3-5 minute daca pornim imediat.

Comentarii