Cea mai infocata tiganca dansatoare din buric este studenta la medicina

duminică, 11 martie 2007, 17:21
3 MIN
 Cea mai infocata tiganca dansatoare din buric este studenta la medicina

Muzica si dansuri traditionale, ateliere artizanale, cluburi de lautari. Acestea sint doar citeva dintre trucurile cu care scoala i-a atras pe copiii de etnie rroma catre invatatura. "Khethanes", adica "Impreuna", este numele unui grup de copii ai Scolii "Al.I. Cuza" din Podu Iloaiei, care nu numai ca sint elevi si iau premii la olimpiada de limba romanes, dar danseaza si cinta foarte frumos.

Tinerii au cintat vineri la finalul proiectului european "Scoala sanselor egale", in care au fost incluse noua scoli din judet unde sint comunitati numeroase de rromi.

Dansatoarea nu are ginduri de maritis

"Este deja a treia promotie de copii care face parte din grup. Pina anul trecut in octombrie nu am avut o denumire, dar am ales «Impreuna» pentru ca se refera atit la rromi, cit si la nerromi", a precizat coordonatorul "Khethanes" si mediatorul scolar din Podu Iloaiei, Marinica Tirsu.

Ca activitate extrascolara, dansul si cintecul traditional sint foarte indragite de copii. "Am participat la spectacole la Colegiul «Octav Bancila», la Spitalul de Copii. Ar trebui sa fim peste o saptamina la Ungheni, iar in iunie vom pleca in Franta, unde vom sustine o reprezentatie", a mai spus Marinica Tirsu.

Desi in grup sint copii cu virste intre 10 si 14 ani, fostele absolvente ale scolii nu au fost uitate. "Am cintat imnul rromilor si din repertoriul nostru traditional", a spus vocea grupului "Khethanes", Mihaela Danila, o eleva de clasa a XII-a care doreste sa lucreze in turism, cum este de altfel si profilul liceului pe care il va absolvi.

Nici Alina Ionela Calin, de 20 de ani, nu are deocamdata ginduri de maritis. Tinara este una dintre cele mai experimentate dansatoare ale formatiei si vrea sa-si termine studiile.

"Sint studenta in anul intii la Medicina Generala. As vrea sa-mi fac o cariera in chirurgie, iar planurile in legatura cu casatoria sint departe. Am sprijinul parintilor mei", a declarat Ionela, care nu se simte deloc marginalizata printre colegii ei romani de la facultate. "Sintem rromi ursari, iar portul nostru si obiceiurile sint aproape ca ale romanilor. Nu am fost nomazi. In plus, invat bine si am un vocabular adecvat", a explicat tinara, care este un model pentru copiii mai mici din proiect.

De altfel, si acestia sint premianti la clasa sau la olimpiada de limba romanes. "Am luat premiul doi anul trecut. Cel mai mult imi place romana, matematica si sportul. Colegii ma mai bat din cind in cind, dar nici eu nu sint cuminte", a marturisit Emanuel Danila, elev in clasa a IV-a.

Continuarea proiectului depinde de primarii

Scopul proiectului, cu finantare UE, a fost de prevenire a abandonului si esecului scolar si stimularea inscrierii in programe de tipul "A doua sansa" a persoanelor de etnie rroma. Copiii au primit masa calda la prinz si asistenta la teme dupa-amiaza. "Aveam copii care nu doreau sa vina la scoala, iar acum avem copii care nu doresc sa mai plece de la scoala", a declarat Veronica Ursanu, directoarea Scolii Dagita, implicata de asemenea in proiect.

Temerea profesorilor este ca autoritatile locale nu vor putea sustine financiar activitatile care au facut parte din "Scoala sanselor egale", dupa terminarea finantarii europene. "Costa mult. Trebuie investitii pentru plata orelor suplimentare, a rechizitelor, a gustarii. Costurile sint de ordinul miliardelor", a explicat sefa ISJ si coordonatoarea proiectului, Camelia Gavrila.

In proiect au fost implicati peste 4.000 de elevi si 263 de cadre didactice. "Scoala sanselor egale" a debutat in urma cu un an jumatate, iar finantarea UE a fost de 600.000 de euro.

Comentarii