Autogara: o mare rusine

Subtitlu

joi, 28 august 2008, 21:57
4 MIN
 Autogara: o mare rusine

Daca vrei sa iei un autobuz si nu ai mai fost vreodata in directia respectiva, nici nu stii incotro s-o apuci. An de an reprezentantii Primariei au anuntat fel de fel de planuri privind viitoarea autogara a unui oras european. Absolut nimic nu a fost pus in practica, totul fiind abandonat din fasa. Iasul pare a avea cele mai urite si mizere autogari din tara. Lla Primarie nici planuri nu mai exista. Ce ar fi de facut? 

Autogara din Iasi este ca un puzzle. Piese din acelasi ansamblu sint impartite in tot municipiul. Autobuzele si microbuzele care fac legatura dintre localitati pleaca din toate zonele orasului. Timp de sapte ani, autoritatile locale nu au reusit sa reuneasca toate aceste piese pentru a da Iasului o autogara de oras european.

Doar inainte de alegeri si la adevarate revolte ale iesenilor care locuiesc linga punctele de imbarcare oamenii politici arunca planuri pentru o noua autogara. Toate planurile au ramas pina acum doar la nivel de intentie, nici macar nefiind schitata o posibila solutie.

Firmele isi fac treaba, edilii nu

Autogara Eurovoyage-Baza3

In prezent, tot municipiul poate fi considerat o mare autogara. Mijloacele de transport sint rasfirate in tot orasul, de la zonele centrale la cele de periferie. Astfel, exista autobuze care pleaca din zona Moara de Foc, de la Autogara Iasi – Vest, altele pleaca din Baza III, de la Eurovoyage, sau de la Gara, de la Autogara Codreanu. Autobuzele care fac legatura cu alte localitati din judet sau cu alte judete pleaca insa si din zona Tudor Vladimirescu, sau parcarea de vizavi de Hotel Europa.

"Cred ca se pot imbunatati conditiile din aceasta autogara. Se poate amenaja mai bine. Trebuie o sala de asteptare cu aer conditionat, un grup sanitar al autogarii. Sint multe persoane care folosesc autogarile. Este nevoie de un spatiu acoperit. La nivel de masini s-a schimbat ceva. Acum sint masini bune, unele firme chiar isi fac treaba", a spus ieseanul Laurentiu Cocuz despre Autogara Iasi – Vest.

Zeci de oameni asteptau ieri la amiaza sa plece din Iasi de la aceasta autogara. Erau asezati pe banci metalice sub un acoperis de tabla. Prin acest punct insa vin si pleaca destul de multe mijloace de transport in comun. Numarul acestora a crescut in acest an, dupa ce municipalitatea a redus activitatea Autogarii Codreanu. De altfel, iesenii care locuiesc in zona acestor doua autogari au reclamat de mai multe ori zgomotul si poluarea produse de mijoacele de transport.

Marea greseala

Autogara Codreanu – Gara

"La Codreanu erau conflicte permanente cu locatarii. Sint si lucrarile de la sina de tramvai, iar zona Garii este foarte aglomerata. S-au avizat pentru acea autogara doar citeva trasee, cu un numar mic de mijloace de transport, doar microbuze. Celelalte curse au fost dirijate catre Iasi – Vest si Eurovoyage", a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.

Problema unei autogari a aparut in 2001. Autogara de pina atunci a fost demolata, iar in locul ei a fost construit actualul supermarket Billa. "Aceasta a fost greseala principala care s-a facut. Autogarile nu tineau de autoritatile locale si au fost privatizate. Majoritatea autogarilor din alte orase functioneaza pe vechile amplasamente si sint private", a afirmat Chirica.

Unde s-ar putea face autogara?

Autogara Iasi Sud – spre Dancu

Pentru o noua autogara a municipiului s-au avansat mai multe amplasamente. Inca din 2002, fostul primar Constantin Simirad anunta ca sigura o autogara in Tudor Vladimirescu, in locul garajului RATP. Ideea a fost preluata si de urmatorul primar, Gheorghe Nichita. Intre timp, acesta a avansat ca alt posibil amplasament depoul RATP de la Gara.

Desi Nichita a ajuns la al doilea mandat, proiectul nu s-a miscat deloc. Alte idei despre un posibil sediu al unei autogari moderne a fost iesirea din municipiu prin Pacurari. "Depoul RATP poate reprezenta o solutie. Mutarea lui costa foarte multi bani. S-au facut calcule care duc spre 7 – 8 milioane de euro", a completat Chirica.

Autogara Gradinari

Depoul RATP a fost vizat ca posibil amplasament pentru Autogara si de organizatia locala a PDL, dar si de liberali. "Stiu ca sint discutii destul de avansate pentru a muta depoul la CET I Tudor Vladimirescu sau la capatul liniei de tramvai spre Tomesti. Prima ar fi o solutie, pentru ca in multe orase civilizate din lume autogara este situata linga gara. O alta posibilitate ar fi doua autogari amplasate la periferie, acolo unde se termina liniile transportului in comun din municipiu. Una ar putea fi in Pacurari, iar alta spre Tomesti, sau spre zona unde este trafic mai mare. Sint mari dificultati cu autogara. Investitia poate fi facuta de un privat sau de Primarie", a explicat consilierul local PNL Radu Botez.

Cit despre actualii sefi din Primarie, acestia nici nu mai vorbesc in ultima vreme de noi planuri privind viitoarea mare autogara a Iasului. Ca urmare, nici nu este greu de presupus cind va avea Iasul asa ceva.

Comentarii