Ancheta la Aerostar

marți, 20 februarie 2001, 00:00
3 MIN
 Ancheta la Aerostar

Parchetul Militar de pe linga Curtea Militara de Apel a inceput urmarirea penala impotriva inginerului Grigore Filip, actualul director general si presedinte al Consiliului de Adminitratie al societatii Aerostar SA Bacau – informeaza ROMPRES. Intr-o stire difuzata de agentia de presa citata se afirma ca Grigore Filip este cercetat pentru subminarea economiei nationale, deoarece, in calitate de sef al echipei romane de negociere a unor contracte cu firma israeliana Elbit Systems Ltd, ar fi favorizat firma straina si ar fi acordat mai multe concesii. Contractele cu firma israeliana Elbit Systems Ltd aveau ca obiect modernizarea unui numar de 110 avioane supersonice MiG 21 din dotarea armatei romane si au costat statul roman 308 milioane de dolari SUA. Directorul general al Aerostar, Grigore Filip, a declarat ieri, pentru ROMPRES, ca nu are cunostinta despre cercetarea inceputa de Parchetul Militar. El a mai precizat ca nu a fost sef al echipei de negociere, ci doar unul din membrii acesteia.
Doina Matanie, purtatorul de cuvint al societatii Aerostar ne-a declarat ca nici directorul general Grigore Filip, nici firma nu au fost instiintati in mod oficial de inceperea urmaririi penale.
Cine este Elbit?
Elbit Systems este de ani buni partenerul traditional al fabricii de avioane, cu care efectueaza modernizarile la MIG-urile 21 in varianta Lancer – destinate Armatei Romane – si la MIG-urile 21 bis (avion de firma). Aerostar si Elbit Systems sint parteneri in firma mixta A – E Electronics, al carei obiect de activitate este producerea si repararea de echipamente si componente electronice pentru aeronave, elicoptere si tehnica de lupta terestra.
Elbit, care pe linga colaborarea cu Aerostar, mai are un contract cu IAR Brasov pentru modernizarea elicopterelor PUMA 330 si a incercat sa obtina modernizarea avionului de antrenament IAR 99 Soim produs de Avioane Craiova, a obtinut, impreuna cu Aerostar, care era contractantul principal, modernizarea aparatelor MiG 21 din dotarea aviatiei militare romane.
Modernizarea viza imbunatatirea interfetei om-masina, a fost imbunatatit sistemul de navigatie, au fost introduse sisteme de radiolocatie avansate si sisteme de de iluminare laser a tintei de la sol. In plus avioanele au fost dotate cu statii radio rezistente la bruiaj. Avionul modernizat, denumit Lancer, a fost realizat in trei configuratii. Primele livrari catre aviatia militara au inceput in 1996 iar pe data de 8 mai 1997 a fost echipata complet cu avioane modernizata prima escadrila, din cadrul Grupului 95 Aviatie Vinatoare.
Pentru asigurarea unei capabilitati de reparatie si pentru producerea in tara de avionica compatibila NATO, in 1997 a fost semnat un acord de infiintare a unei societati mixte, A-E Electronics. Capitalul social al acestei societati mixte este de 4,6 milioane de dolari, firma israeliana detinind 54,35% din actiuni.
Ce se ascunde in spatele acuzarii
Izbucnirea acestui scandal si mediatizarea sa in aceasta perioada ridica numeroase semne de intrebare, mai ales dupa ce Ungaria a renuntat sa mai modernizeze flota sa de MiG-uri 29 si a preferat sa importe avioanele americane F 16. Aerostar, care, impreuna cu Damler Chrysler si Elbit Systems, a demarat in 1999 un ambitios program de modernizare a aparatelor MiG 29, a tulburat apele in afacerile internationale, mai ales ca si rusii au propriul program de modernizare a acestor avioane. In plus, la inceputul acestei luni, Aerostar a prezentat la Salonului Aero India de la Bangalore o macheta functionala a cabinei de Mig 29 Sniper. India doreste sa-si modernizeze flota sa de aparate MiG 29 si este in curs de evaluare a optiunilor pentru a realiza acest lucru. Cum expozitia din India este unul dintre cele mai importante forumuri asiatice al industriei de profil, Aerostar conteaza si pe o viitoare colaborare cu firmele indiene si din spatiul asiatic. Atragerea societatii bacauane intr-un scandal de coruptie ar putea stopa in fasa orice colaborare viitoare in domeniu. Desi versiunea unui complot international impotriva Aerostar poate parea atractiva, nu este exclus ca acest scandal sa fi fost declansat chiar de o persoana din interiorul firmei, care ar fi vrut sa se razbune in acest fel pentru o sanctiune administrativa. Vom reveni cu amanunte.
(Razvan BIBIRE)

Comentarii