O golaneala: taxa de parcare

vineri, 28 august 1998, 23:00
4 MIN
 O golaneala: taxa de parcare

Tatarasanu nu-si asuma nici o raspundere
In luna iulie, firma "Oana" SRL, administrata de Catalin Tatarasanu, a preluat spre folosinta parcarile pe care FCM le primise in administrare de la Consiliul Local Bacau. Pentru 2.000 de lei pe ora sau 15.000 de lei pe zi, cit achita un automobilist, "Oana" SRL nu-si asuma, practic, nici o raspundere in ce priveste securitatea masinii. Daca ziua hotii s-ar mai putea jena de ochii lumii, pe timpul noptii masinile aflate in parcarile cu plata sint la dispozitia spargatorilor, intrucit firma lui Tatarasanu nu are paznici angajati dupa orele 19.00. "Pina acum nu s-a intimplat nimic, dar daca vom avea reclamatii ca masinile au fost sparte, vor fi amendati cei care au in administrare parcarile", spune maiorul Cristian Hudita, seful Compartimentului Spargeri auto din cadrul Politiei Municipiului Bacau. Maiorul Hudita mai spune ca firma ar fi trebuit sa solicite o autorizatie de la serviciul de paza si ordine al Politiei Municipale, ca sa se poata ocupa de parcarile cu plata. De asemenea, si incasatorii angajati ar fi trebuit avizati de politie, pentru a le putea fi cercetate cazierele.
Catalin Tatarasanu afirma insa ca nu are nevoie de astfel de autorizatii, intrucit a primit de la Primaria Bacau autorizatia de functionare si profil de activitate pentru serviciile pe care le presteaza.
O marinimoasa exclusivitate
In momentul in care a "pasat" administrarea celor mai bune parcari din oras, conducerea FCM nu a avut in vedere ca, fiind vorba de un spatiu public, ar fi trebuit organizata o licitatie. Flaviu Pop, vicepresedintele pe probleme economice ale FCM, ne spunea acum citva timp ca a testat terenul dar, cu exceptia lui Catalin Tatarasanu, nici un patron nu a s-a aratat interesat de aceasta tentanta oferta. Curios e insa faptul ca Tatarasanu a primit, prin clauzele contractuale, exclusivitate asupra tuturor parcarilor ce vor putea deveni parcari organizate in viitor si exclusivitate la prelungirea contractului.
Gheorghe Chivorchian, presedintele FCM, sustine ca cel care a negociat contractul de asociere intre club si "Oana" SRL este vicepresedintele clubului, consilierul local PNTCD Flaviu Pop. Acesta a pierdut din vedere sa treaca in contract si suma pe care Tatarasanu se obliga sa o investeasca pentru ca, in noua luni, sa modernizeze parcarile. In timp ce Flaviu Pop ne vorbea de 570 de milioane de lei, Catalin Tatarasanu spune ca suma este mult mai mare si ca s-ar cifra la 1,3 miliarde de lei, insa in contract nu este mentionata absolut nici o suma. De asemenea, la clauze de reziliere, se stipuleaza doar ca daca una din parti nu-si respecta obligatiile, contractul poate fi reziliat cu restituirea intre parti a bunurilor cu care au intrat in asociere. Insa nu sint prevazute, ca in orice contract care se respecta, nici un fel de clauze penalizatoare pentru cel ce isi incalca angajamentul. Daca firma "Oana" nu face nici o investitie, sau aceasta se rezuma la citeva bidinele de vopsea si un lant atirnat intre doi stilpi, aceasta isi primeste tot profitul incasat.
Tatarasanu poate "aresta" masinile rau-platnicilor
Nu a fost, insa, singura scapare a lui Flaviu Pop si a presedintelui Chivorchian, cel care isi pune, totusi, semnatura pe contract. Din actul incheiat intre cele doua parti lipseste si un plan de investitii detaliat, care, potrivit clauzelor, ar fi trebuit sa faca parte integranta din contract. Catalin Tatarasanu a recunoscut, ieri, ca nu are un asemenea plan, ce urmeaza a fi conceput pe masura ce va incepe modernizarea parcarilor. Care modernizare lasa mult de dorit. Tatarasanu sustine ca a incheiat deja o prima etapa, cea de la Piata Centrala unde, cu exceptia citorva stilpi vopsiti in galben si albastru, a unui lant la intrare si a unui semn de acces interzis nu a fost adus nimic nou. Investitia este mult prea mica pentru a putea vorbi de o parcare occidentala.
Insa cea mai revoltatoare prevedere din contract este posibilitatea care i s-a dat firmei "Oana" sa "aresteze" masinile ai carorproprietari refuza sa plateasca taxele de parcare. Rotile lor vor fi blocate de dispozitive speciale si soferii vor fi obligati sa plateasca firmei "Oana" 80.000 de lei pentru deblocare. Aceleasi dispozitive pot fi utilizate si impotriva celor care parcheaza "in alte locuri decit cele permise de lege, in baza unei autorizatii speciale eliberate de primarie, exclusiv pentru aceasta asociere", asa cum este specificat in contract. O alta exclusivitate care contravine flagrant unei Hotariri a Consiliului Local Bacau, aprobata in octombrie 1996, prin care se spune ca "Blocarea (…) autovehiculelor parcate neregulamentar pe drumurile publice se efectueaza de catre o unitate de specialitate autorizata de primarul municipiului, in urma unei licitatii publice organizate in acest scop ".
Contractul semnat intre FCM si firma "Oana" contravine nu doar acestei hotariri, ci chiar autorizatiei de functionare emise de primarie, care ii permite lui Catalin Tatarasanu sa blocheze rotile doar in perimetrul parcarilor pe care le are in administrare si nicidecum pe domeniul public.
Comandantul Politiei Bacau, colonelul Constantin Luca, nu stie amanunte despre acest contract, insa sustine ca toata povestea cu blocarea rotilor este "o exagerare, de care trebuia sa afle si politia".
Data fiind "emotia" stirnita de aceasta afacere printre miile de soferi ai Bacaului, vom reveni in editiile urmatoare cu alte amanunte. (Nicoleta BICHESCU)

Comentarii