Standardele europene sint grozav scumpe pentru transportatorii nostri

luni, 11 decembrie 2000, 00:00
2 MIN
 Standardele europene sint grozav scumpe pentru transportatorii nostri

Alinierea la standardele internationale va costa societatile de transporturi rutiere citeva sute de milioane de lei, bani pe care firmele spun ca ii vor plati inutil deoarece aplicarea acestor standarde nu ar fi inca necesara. TIR-urile nu vor mai acceptate la inspectia tehnica periodica daca nu vor avea aplicate marcaje reflectorizante de contur. Aplicarea acestor marcaje a devenit obligatorie odata cu alinierea Romaniei la standardul ECE ONU 104, adoptat de Comisia pentru Europa al Organizatiei Natiunilor Unite. In conformitate cu acest standard, un TIR trebuie semnalizat minim cu o linie orizontala pe cel putin 80% din lungimea vehiculului, linie ce trebuie sa acopere partile laterale, inclusiv capul tractor, precum si spatele acestuia. De exemplu, un TIR de 18 metri lungime si 2,5 metri latime va necesita un minim de 30,8 metri de marcaj. La un pret de 8 dolari metrul liniar de marcaj reflectorizant (in cazul foliei lipite pa caroserie), marcarea autovehiculului ar costa circa 250 de dolari, adica in jur de sase milioane de lei. In cazul in care se va alege folia aplicata pe suport de tabla galvanizata, care costa 9 dolari/ml, costul marcarii TIR-ului ar ajunge la sapte milioane de lei.
"Aceasta masura nu era neaparat necesara – considera Nicolae Dan, directorul societatii Eurotransport. Din punctul meu de vedere, cei care au adoptat-o s-au cam grabit sa intre in Uniunea Europeana". Directorul Eurotransport considera ca eficienta marcajului lateral nu este prea mare, iar in spatele TIR-urilor oricum erau amplasate marcaje reflectorizante. Alinierea la noile standarde va costa Eurotransport circa 250 de milioane de lei.
Potrivit Reglementarilor Nationale in Transportul Rutier 1/2000, echiparea vehiculelor cu marcaj reflectorizant de contur devine o conditie obligatorie pentru promovarea inspectiei periodice. Masura este valabila de la inceputul lunii octombrie pentru autovehiculele destinate transportului de marfuri avind o masa totala maxima autorizata mai mare de 12 tone, iar semiremorcile avind o masa totala autorizata mai mare de 10 tone. In cazul autovehiculelor cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone, dar nu mai mare de 12 tone, si a semiremorcilor cu masa intre 3,5 si 10 tone, aceasta masura va intra in vigoare pe 1 mai 2001. (Razvan BIBIRE)

Comentarii