Odiseea unui "Campion"

marți, 22 august 2000, 23:00
4 MIN
 Odiseea unui "Campion"

Gilceava iscata intre Lucian Manea, patronul "Motor Sport" SRL si Clubul Sportiv Municipal Braila (CSM), reprezentat de Tinca Amza, a pus capac la toate. Ultimele dezvaluiri in acest caz, facute sub prestare de juramint de un apropiat al lui Manea, au determinat Parchetul de pe linga Tribunalul Braila sa se adreseze Parchetului General al Romaniei, procurorii pornind de la premisa ca, in spatele afacerii, s-au aflat persoane si institutii importante.
Acuzatiile
In dupa-amiaza zilei de luni, 7 februarie 2000, in urma unei manevre dibace pusa la punct de procurorii braileni, Lucian Manea a fost arestat preventiv, pentru "furt de folosinta cu consecinte deosebit de grave". Motivul: ar fi folosit, fara drept, timp de un an, bacul de transport BFT 456 (nava "Campion"), care apartinea CSM Braila. Prejudiciul reclamat si astazi de club este de 147.465.000 lei, suma ce reprezinta " foloase nerealizate" de CSM in perioada 1998-1999.
Parchetul sustine ca, in urma cu doi ani, bacul BFT 456, apartinind Clubului Sportiv Municipal Braila, a ajuns in grija lui Lucian Manea, cu acordul conducerii CSM, fiind ancorat in zona Plajei Lipovenesti. Clubul spera sa incheie un contract cu patronul SC "Motor Sport" SRL, pentru inchirierea bacului/navei de catre acesta, insa partile nu au cazut de acord asupra clauzelor. In aceste conditii, fara acordul clubului, la inceputul lui 1998, Manea a dus ambarcatiunea la Galati, initial pentru a fi ancorata in docurile SC "Hidrotehnica" SA, fiind folosita mai apoi ca platforma de lucru in Portul Mineralier, de catre o firma romano-germana. In toamna anului 1998, bacul a fost folosit ca dormitor, dar si ca loc pentru depozitare materiale.
Supararea conducerii CSM Braila pleaca de la faptul ca, de cind a preluat bacul de la MApN, in 1997, nu a avut nici un cistig de pe urma lui. Presedinta CSM, Tinca Amza, a sperat ca Lucian Manea sa-i plateasca chirie pentru folosirea bacului, lucru care insa nu s-a intimplat. In aceste conditii, in februarie 1999, CSM a sesizat Politia, BFT 456 ("Campion") fiind inapoiat ulterior clubului. Cazul se afla in prezent in atentia magistratilor de la Tribunalul Braila.
"Nava a fost construita in scopul transportului special de apa grea"
Surpriza a sosit la termenul de judecata din 14 august 2000, cind Iliesii Valeriu Teodor (38 ani), asociatul inculpatului la SC "Mondo Star" SA – audiat ca martor – a declarat ca "asa cum a fost preluata nava de la unitatea militara (de catre CSM – n.r.) nu putea fi folosita pentru nici o activitate comerciala (…) Specialistii in nave au solicitat sa faca propuneri de modificare in vederea folosirii navei ca impingator. Nava a fost construita in scopul transportului special de apa grea pe distanta Turnu Severin – Cernavoda, fiind proiectata sa circule pe distante scurte, cu o viteza foarte mare (…)". Iliesii a mai adaugat ca CSM Braila a inchiriat ulterior nava anui anume Botezatu, din Cernavoda, in martie 1999. Contractul a fost insa reziliat. Reprezentantii acuzarii, care tot timpul si-au inchipuit ca e vorba de un bac si nu de o nava militara ultrarapida, au fost surprinsi de afirmatiile lui Iliesii. Performantele navei "Campion", construita in 1986, ambarcatiune de 6,6 miliarde lei, sint remarcabile mai ales ca avea doar 213 ore de functionare in momentul preluarii si este capabila sa transporte 60 de tone apa grea.
De ce atita inghesuiala la inchirierea navei si cum a fost posibila preluarea – cu usurinta – a unei nave militare speciale de la armata, sint doua intrebari la care procurorii incearca sa afle raspuns.
"Vom sesiza Parchetul General"
In legatura cu cele de mai sus, conducerea Parchetului de pe linga Tribunalul Braila, reprezentata de prim-procurorul adjunct Mihaela Aghenitei, ne-a declarat: "Vom sesiza Parchetul General, in legatura cu modul in care a fost preluata nava «Campion», asa-zisul «bac», de la unitatea militara, in 1997, avind in vedere faptul ca nava nu era pentru casare, avea un numar mic de ore de functionare si era cu destinatie speciala, respectiv transport apa grea." Sint vizate, in primul rind, persoanele care au aprobat, la acea vreme, preluarea navei militare. In noiembrie 1999, CSM Braila a cedat nava "Campion" Primariei Braila, pentru ca pur si simplu nu avea ce sa faca cu ea. Directorul Directiei Economico-Financiare a Primariei Braila, Stoica Anghelescu, ne-a informat ca, intr-adevar, "toate actele necesare au fost intocmite, iar primarul Anton Lungu si-a dat avizul, urmind sa soseasca aprobarea finala de la Ministerul Tineretului si Sportului, pentru preluarea navei". Pina una alta, "Campionul", fosta ambarcatiune militara destinata transportului de apa grea, zace ancorata in zona Falezei, aproape de strand.
"Palmaresul" lui Manea
Trimis in judecata sau cercetat in mai multe cauze penale, Lucian Manea (48 ani), patronul SC "Motor Sport" SRL Braila, este incoltit din toate partile. In primul rind, Manea trebuie sa tina piept acuzarii in dosarul "Eden", in care este judecat – impreuna cu fostul sau asociat, Mircea Avram si cu sotia sa, avocat Niculina Manea – pentru o inselaciune de peste 640 milioane lei, parte vatamata fiind Valerica Lupascu, o tinara intrata fara voie "in gura lupului". Totodata, Lucian Manea este invinuit in dosarul "Darmanesti II", prejudiciul cauzat rafinariei bacauane fiind de 2,7 miliarde lei (in 1998) – suma ce reprezinta contravaloarea a cca 1000 tone produse petroliere. (Marian GHEORGHE)

Comentarii