"Aptercol" nu gaseste 8 milioane de metri cubi

vineri, 27 aprilie 2001, 23:00
4 MIN
 "Aptercol" nu gaseste 8 milioane de metri cubi

RA "Aptercol" pierde anual zeci de miliarde de lei ca urmare a imposibilitatii facturarii unor cantitati uriase de apa, pe care regia, insa, le cumpara de la furnizorii de apa bruta. Astfel, intre ceea ce cumpara si ceea ce factureaza regia exista diferente uriase, in sensul ca o buna parte din apa cumparata nu mai poate fi facturata, "Aptercol" fiind pagubita, astfel, fara sa vrea, de sume colosale.
In anul 2000, de exemplu, dupa cum se arata in raportul de activitate al administratorului unic Mihail Chirita, prezentat in ultima sedinta a Consiliului Local Municipal, "Aptercol" a putut factura doar 56,39% din totalul cantitatii de apa cumparata de la furnizori ("Celhart-Donaris" si "Apaterm" Galati).
Anul trecut, regia a distribuit si facturat 18,5 milioane metri cubi de apa, putin peste jumatate din cantitatea cumparata, de circa 33 milioane metri cubi de apa. Diferenta uriasa este justificata de directorul general Mihail Chirita astfel: "O parte o reprezinta pierderile tehnologice din retele de distributie a apei, o alta parte furturile de apa, iar alta aplicarea sistemului pausal abonatilor necontorizati, care locuiesc la case si care, in realitate, consuma mult mai mult decit normele pausale, la care sint, de fapt, facturati."
Problema e deosebit de grava, tinind cont ca din banii pierduti astfel, regia ar putea sa demareze investitii uriase, pentru care, in mod normal, nu exista sumele necesare.
"Scurgeri" de 40 de miliarde
Anul trecut, regia nu a putut factura o cantitate de aproape 14,5 milioane metri cubi de apa.
In conditiile in care pierderile tehnologice admise de STAS 1343/1991 sint, pentru intregul sistem, de 20%, rezulta ca in anul 2000 nu s-a regasit la vinzare circa 8 milioane de metri cubi din apa distribuita in retea. "Aceasta, datorita pierderilor peste norma din retelele de distributie cu un grad avansat de uzura, cit si datorita ponderii mari a consumatorilor casnici impusi in pausal, la care baremurile de consum normate sint depasite, fie si numai prin simpla comparatie a debitelor inregistrate la consumatorii similari contorizati", se arata in raportul administratorului regiei.
Estimind pretul mediu al apei in anul 2000 la 5000 lei/metru cub, rezulta o pierdere pentru "Aptercol" de 40 miliarde de lei.
Mihail Chirita ne-a declarat ca, in prezent, circa 17.500 de abonati care locuiesc la case au ramas necontorizati, acestia fiind taxati in sistem pausal – norme de consum si facturare stabilite prin reglementarile legale. Problema este ca acesti abonati consuma mult mai multa apa decit normele pausale, numai daca tinem cont ca nu e familie care sa nu-si stropeasca gradina cit e vara de lunga.
"Noi ducem o ampla campanie de «regasire» a apei nefacturate. Prin contorizarea tuturor blocurilor chiar asta am urmarit, pentru ca asociatiile sa achite exact cit consuma. Reabilitarea retelei de distributie a apei si inceperea contorizarilor la case fac parte tot din acest program. Rezultatele au inceput sa apara. De exemplu, in anul 1999, am putut factura doar 48% din cantitatea de apa cumparata, deci anul trecut procentul a crescut cu 8%, ceea ce inseamna ca sintem pe drumul cel bun. Pierderea apei este o stare de fapt, dar tocmai asta e menirea noastra: sa eliminam in totalitate aceste pierderi", a precizat sursa citata.
Directorul general Chirita a mentionat ca si campania de contorizare a abonatilor care locuiesc la casa va continua, dar nu in ritmul in care se doreste, din lipsa de bani. Pentru a fi contorizati toti cei 17.500 de consumatori ar fi nevoie de peste 2 milioane de Euro. Interesant este ca aceasta suma ar fi putut fi acoperita in cea mai mare parte cu cele 40 de miliarde duse pe apa simbetei.
16 incidente pe zi
Vechimea si uzura retelelor de apa isi spune cuvintul si in ceea ce priveste frecventa avariilor. Astfel, anul trecut, s-au inregistrat nu mai putin de 4092 de avarii in reteaua de distributie, 1200 de surpari si 544 de infundari a canalizarilor. Asta inseamna o medie de 16 incidente pe zi. In raportul prezentat CLM se arata ca "s-au asigurat piese de schimb, utilaje si materiale, precum si forta de munca, bine calificata, pentru interventii operative in remedierea avariilor. In urma dotarii cu autolaboratorul «Mercedes Benz Sprinter», a crescut procentul depistarii avariilor… S-au executat lucrari de intretinere si reparatii in sistemul de alimentare apa-canal in anul 2000 in suma de 10,902 miliarde lei… S-au efectuat lucrari de investitii pentru reabilitarea sistemului de alimentare cu apa in municipiul Braila, proiect cofinantat si de BERD, in suma de 31,994 miliarde lei".
Cu toate acestea, mai sint extrem de multe de facut si mai e nevoie de extrem de multi bani, doar pentru eliminarea acestor pierderi.
Temerea cea mare a consumatorilor este ca, de fapt, aceste pierderi se regasesc in facturile lor, "umflate" tocmai din acest motiv.
"Nimic mai neadevarat. Pierderile nu se regasesc in facturi, le suporta regia. Tocmai de aici provine diferenta dintre apa cumparata si apa vinduta. Respectiva cantitate nu am putut-o factura, din simplul motiv ca nu putem sa facturam ceea ce abonatii nu au consumat. De aceea am contorizat toate blorurile, de aceea contorizam casele. Daca am fi introdus aceste pierderi in facturile oamenilor, n-ar mai fi existat aceste pierderi. Or, ele exista si sint problema noastra. Problema pe care, incet-incet, o sa o rezolvam, interesul in acest sens fiind, in primul rind, al regiei", a mai spus directorul general al "Aptercol". (Mircea DOAGA)

Comentarii