Calvarul pietonilor

Subtitlu

miercuri, 15 februarie 2012, 23:58
7 MIN
 Calvarul pietonilor

Daca orasul a devenit mai circulabil pentru soferi, dupa ce utilajele de deszapezire au ajuns cel putin pe strazile principale, pentru pietoni traficul este in continuare un calvar. Majoritatea trotuarelor din oras sint inca troienite, iar pentru a le traversa sint necesare minute bune. Pe multe dintre acestea, in zone cu trafic intens, exista o portiune foarte ingusta pe care poate merge, de regula, cite o singura persoana. Cararuile au fost facute tot de pietoni, dupa ce s-au aventurat sa inainteze prin nameti, si nu de angajati ai Salubris sau ai Citadinului. In astfel de conditii se circula, de exemplu, pe Elena Doamna, Vasile Lupu (catre Spitalul de Copii „Sf. Maria") sau pe strada Saulescu, in cartierul Alexandru cel Bun. „Este inadmisibil sa ajungi sa mergi in sir indian pe trotuar, pe o carare facuta de cum au trecut oamenii. Nu au facut nimic autoritatile. Este bataie de joc, pentru ca efectiv nu ai cum sa mergi! Eu vin la munca din Tatarasi, in Tudor, si trec pe la Spitalul de Copii. Daca mai am norocul sa prind pensionarii care ies de la cumparaturi de la Lidl, atit imi trebuie. Intirzii la munca si 40 de minute, pentru ca nu ai cum sa treci, mormanele de pe marginea strazii fiind prea mari. Asa ca stai, mergi in sir indian si te resemnezi ca mai primesti o mustrare sau o penalizare de la sef", si-a exprimat nemultumirea Elena, o tinara in virsta de 27 de ani care lucreaza ca vinzatoare.

Prin zapada pina la genunchi

Pe Elena Doamna, atit in cursul diminetii, cit si la prinz, pe partea cu restaurantul Escape, se circula, de asemenea, in sir indian. „Daca vrei sa mergi mai repede, nu ai cum, pentru ca ori ar trebui sa te urci pe gard, ori sa calci pe acolo unde au fost sapate santuri si acum sint niste chestii care ingradesc sau restrictioneaza accesul", s-a plins o doamna care se grabea sa ajunga la un cabinet stomatologic din Tudor. „Domnisoara, eu circul zilnic pe Saulescu si pe aceasta carare abia este loc pentru o persoana. Zona asta este destul de aglomerata, merg copii la scoala, batrini pe la Kaufland … Dimineata se merge cel mai greu. Trebuie sa intru in zapada ca sa fac loc altor persone care vin din celalalt sens", a semnalat un pensionar. In alte zone se circula totodata printre masini. De exemplu, in Cantemir, pe aleea Decebal, unde au sediul Scoala „T. Maiorescu", Gradinita cu Program Prelungit nr 18 si Liceul „D. Cantemir", traficul este infernal dimineata si la prinz. Intrucit trotuarele inguste se aglomereaza foarte repede, parinti, bunici si copii incep sa isi faca loc printre masini. Ieri, in jurul prinzului, botul masinii unui parinte care isi luase copilul de la scoala ajunsese aproape intr-o batrinica care a incercat sa se fereasca, pasind in nameti. O „nebunie" este si pe aleea Grigore Ghica-Voda, intrucit trotuarul e circulabil doar pe un sens, de asemenea, pe o bucata restrinsa. „Asa a fost dintotdeauna cu trotuarul. Numai pe cel care este pe partea cu scoala noastra se circula, iar pe celalalt (din dreptul Universitatii „P. Andrei", respectiv al centrului „Ghelerter", .n.r.) se trag masinile. Problema cea mai mare e ca, desi este o artera destul de circulata, nu a fost curatita deloc. Cite o singura masina poate trece, iar daca un parinte opreste sa lase sau sa ia copilul la scoala, incep claxoanele", a semnalat Mariana Dinter, director al Scolii „C. Sylva".

Se circula printre masini

Pe strada Otilia Cazimir, unde se afla Gradinita cu Program Prelungit (GPP) nr. 9 si Politia Municipala, nu se poate merge deloc pe trotuare, fiind acoperite in intregime de troiene. „Parintii nu s-au plins, pentru ca ii aduc cu masina pina in fata gradinitei. Dar este intr-adevar o problema cu trotuarele. Pe mine ma aduce sotul cu masina pina la «Petre Andrei» si de acolo vin pe jos. Pe strada trec si masinile, si oamenii, ca nu au pe unde. Fiind aici sediul Politiei municipale, poate ca ar trebui sa se deszapezeasca si trotuarele. Am vazut astazi un utilaj, dar curata zapada tot pe partea centrala, nu si pe trotuare", a spus Elena Sevastre, directorul GPP. nr. 9. Printre masini sint nevoiti sa isi faca loc si elevii care trebuie sa ajunga la Colegiul de Arta „O. Bancila". „Trotuarul de la intrarea profesorilor l-au facut angajatii nostri, fiind obligatia institutiei sa asigure calea de acces. Cel de la intrarea elevilor a fost curatat pe o portiune, dar acolo sint mai multe probleme deoarece se poate pe ambele parti. Nu sint masini ale colegilor, ci ale riveranilor scolii noastre, lasate de mai mult timp. Noi nu avem nici un drept sa dam acele masini la o parte. Oricum, pe cei mai multi dintre elevi ii aduc parintii cu masina, pe unde e intrarea principala, si nu au de mers pe jos decit vreo trei metri", a explicat Dana Barnea, directorul colegiului.

––

„Nu poti sa faci fata cu 100 de oameni peste tot"

„Am cerut Politiei Locale ca de astazi sa dea amenzi firmelor care nu au facut curatenie pe trotuarele aferente proprietatilor lor. Este inadmisibil ca o societate precum ApaVital, de exemplu, sa nu aiba trotuarele curatate. Am discutat cu directorul Ion Toma si l-am intrebat daca nu ii este rusine. Mi-a spus ca are multe avarii si nu are oameni, dar ar putea gasi solutii. La scoli e mai greu, dar unele scoli au facut curat, s-au organizat mai bine. Altii asteapta sa vina altcineva", a declarat primarul Gheorghe Nichita. Reprezentantii Primariei sustin ca zilnic se intervine in zona cailor pietonale cu peste 100 de oameni si citeva utilaje. Ieri, de exemplu, Salubris a avut pe trasee noua utilaje. „In cazul trotuarelor trebuie sa se implice si firmele. Nu poti sa faci fata cu 100 de oameni peste tot. Cred ca trebuie sa fim solidari la aceste actiuni de deszapezire. La Nichita in fata nu vine nimeni sa dea zapada la o parte. In cazul asociatiilor administrate de Termo-Service, trebuie sa actioneze ei, iar in cazul celorlalte asociatii administratorii trebuie sa rezolve", a completat Nichita.

„S-a lucrat indiferent de temperaturi"

In cazul unei ninsori, sefii Primariei sustin ca angajatii Salubris au ca prioritate interventiile de la scari, treceri de pietoni, pasaje. „Avem foarte multe interventii punctuale. S-a lucrat la scarile de la Toma Cozma spre Pacurari, la Ripa Galbena, in Piata Unirii, la Hala Centrala, la pasajul din Piata Unirii. Lumea nu intelege ca nu putem interveni pe trotuarele de linga proprietati. Avem de acoperit celelalte zone, pe care nu le-ar deszapezi nimeni. Si la trecerile de pietoni s-a lucrat mult. Sint citeva sute in oras. Daca plugul trece la fiecare citeva ore, trecerea se blocheaza iar", a explicat Ion Apostol, directorul Salubris. El a mai spus ca in hotarirea Consiliului Local se mentioneaza ca interventiile de pe trotuare trebuie realizate imediat dupa ce se opreste ninsoarea sau a doua zi, pina la ora zece, in cazul in care a nins noaptea. Amenzile pentru cei care nu fac acest lucru pot sa ajunga la 370 lei. „Toti proprietarii de imobile sint obligati sa intervina. Dupa ce terminam zonele publice, intram si pe trotuarele de linga proprietati. Problema este ca, dupa citeva zile, zapada se transforma in gheata si este mult mai greu de curatat. Oricum, nu stam degeaba. S-a lucrat indiferent de temperaturi. Nu avem cum sa deszapezim toate trotuarele din oras intr-o zi", a completat Apostol.

––

Cincizeci de utilaje se afla permanent pe strazi. Le-ati vazut in oras?

Sefii Primariei sustin ca, in orice moment al zilei, peste 50 de utilaje actioneaza pe strazile din municipiu. O parte lucreaza la eliberarea carosabilului, iar o alta parte la transportul zapezii in afara orasului. „Am continuat actiunile de deszapezire si noaptea si in aceasta zi. Am intrat si in cartiere si vom continua sa lucram in cartiere. In acest moment nu sint probleme deosebite. Ne vom concentra pe strazile secundare", a declarat primarul Gheorghe Nichita.

Iesenii au criticat, in articolul publicat ieri, modul in care s-a deszapezit in Pacurari. Sensul de mers spre zona centrala a fost si ieri foarte aglomerat. Problema ar fi ca in multe zone exista masini parcate in paralel, care ocupa si doua benzi de carosabil. Utilajele nu pot deszapezi, iar circulatia se desfasoara pe o singura banda pe unele portiuni. Sefii Primariei fac apel la soferi sa elibereze carosabilul pentru a se putea interveni cu utilajele. In cazul masinilor care par parasite de proprietari, acestea ar putea fi chiar ridicate si duse in baza Servicii Publice. „Am discutat cu cei de la Politia Locala si cu cei de la Servicii Publice sa ridice masinile care nu au fost curatate, care au un metru si jumatate de zapada", a completat Nichita. Edilul a recunoscut ieri problemele legate de activitatea de deszapezire. Nichita sustine insa ca a fost o situatie exceptionala. „Le amintesc iesenilor ca am inregistrat un record de precipitatii. Este foarte greu sa faci deszapezire in aceste conditii. Important este ca orasul nu s-a blocat. Au existat citeva incidente in trafic, dar s-a putut circula. Alte localitati precum Bacaul, Focsaniul au decis sa inchida total zone intregi pentru a putea deszapezi. Ne costa multi bani, dar noi nu am avut strazi inchise. Se putea si mai bine, dar chiar daca au mai aparut sincope, am reusit sa gestionam situatia", a afirmat Nichita. Ieri, utilajele de deszapezire au actionat pe strazi din zonele Pacurari, Centru, Tatarasi, Smirdan, paiata Alexandru cel Bun, Tutora, Ticau, Tudor Vladimirescu, Bucium, Copou, Nicolina. In prima parte a zilei, pe strazi s-au aflat 59 de utilaje, iar de la ora 15 au intrat pe trasee un numar de 74 de utilaje. Sefii din Palatul Roznovanu sustin ca nu vor renunta la utilajele inchiriate de la firmele de constructii decit dupa ce se vor finaliza actiunile de deszapezire. „In mod normal, avem costuri de aproape 200.000 lei pe zi. Este posibil ca in aceasta perioada sa fie costuri si mai mari. Lucram cu foarte multe utilaje. Vom vedea exact cind vom primi deconturile", a adaugat Nichita. Bugetul alocat pentru aceasta iarna pentru activitatea de deszapezire este de trei milioane de lei.

Comentarii