Centura neputintei

Subtitlu

luni, 14 iulie 2008, 22:03
5 MIN
 Centura neputintei

In ciuda necesitatii ei si chiar a anului electoral, proiectul soselei de centura zace nederanjat. De mai bine de trei luni, nimic nu s-a miscat in zona Metro. A ramas acelasi panou care anunta o investitie de milioane de euro, dar fara ca macar o bucata de pamint sa fie miscata din loc.

Reprezentantii Directiei Lucrari Drumuri si Poduri (DRDP) sustin ca sint in stadiu de obtinere a avizelor. In acelasi stadiu in care stau de ceva vreme. "Avem luni bune de cind ne chinuim sa obtinem autorizatiile", a afirmat Dorina Tiron, sefa DRDP Iasi, o apropiata a liderilor PNL Iasi.

Desi in primavara conducerea directiei regionale anunta ca in termen de trei luni va trebui predat proiectul tehnic de executie, pina acum pe masa autoritatilor a ajuns doar o parte din acest document care vizeaza o prima portiune de sase km de drum.

Mai mult, nu s-a obtinut pina acum nici acordul din partea tuturor celor 16 proprietari de teren identificati in prima portiune de 3,15 km din soseaua de centura pe care se vor executa lucrari. In rezumat, la aceasta ora exista proiect pentru un sfert din lungimea soselei, dar nici macar o palma de pamint pe care sa fie construita.

Simirad: "Sigur ca voi semna, daca prezinta documentele"

Conducerea DRDP a anuntat ca asteapta ca pina la sfirsitul lunii sa primeasca avizul de mediu necesar demararii lucrarilor, act care va trebui eliberat de Agentia pentru Protectia Mediului. "Dupa ce vom avea acest aviz de mediu, care va fi eliberat pentru tot proiectul, vom merge din nou la Consiliul Judetean pentru a solicita eliberarea autorizatiei de constructie. Nu inteleg de ce nu am obtinut-o pina acum. Ni s-au cerut acte de proprietate pentru terenul pe care va fi construita soseaua, dar noi nu facem o casa, facem un drum de utilitate publica. Putem incepe lucrarile in baza acceptului de la proprietari de a intra pe terenul pe care il detin, si noi sa ne angajam ca, in citeva luni, dupa aparitia Hotaririi de Guvern, le viram banii ce le revin din evaluarea terenului care va fi expropriat in baza unei evaluari ce respecta anumite criterii. Speram ca noua conducere a Consiliului Judetean sa dea autorizatia de constructie pentru aceasta lucrare care este in interesul intregului judet", a spus Tiron.

Reprezentantii DRDP au solicitat in mai multe rinduri de la CJ autorizatia de constructie pentru a incepe lucrarile la prima portiune din soseaua de centura, dar pentru ca documente importante lipseau de la dosar, se cereau mereu completari. Pozitia CJ a ramas de altfel neschimbata.

Noul presedinte al CJ, Constantin Simirad, s-a aratat dispus sa semneze oricind autorizatia de constructie, dar dupa intocmirea de catre DRDP a unui dosar complet. "Cum sa nu fiu de acord cu emiterea autorizatiei de constructie pentru un asemenea proiect? Sigur ca voi semna, daca prezinta documentele solicitate", a precizat Simirad.

Nici un pas inainte in rezolvarea problemei terenului

Lucrarile la soseaua de centura nu pot demara daca nu exista acordul proprietarilor de teren care detin pamint in zona in care aceasta va fi construita. Firma de avocatura care trebuie sa solutioneze problemele legate de situatia juridica a terenului pe care va fi construita soseaua a identificat pina acum doar proprietarii din prima portiune de 3,15 km.

Astfel, 16 proprietari de teren vor fi afectati de executia lucrarilor la sosea. Dintre acestia, 14 sint persoane fizice, iar in acest moment se poarta discutii pentru obtinerea acordului care va da dreptul firmei de constructii sa demareze lucrari de constructie pe terenul lor.

Pe linga proprietarii persoane fizice, terenul pe care se va executa proiectul mai este detinut de Agentia Domeniilor Statului si Consiliul Local Miroslava. "Avem acordul CL Miroslava, iar de la Agentia Domeniilor Statului se poate obtine usor terenul. Acum, firma de avocatura lucreaza la obtinerea acceptului din partea proprietarilor", a anuntat Tiron, practic aceeasi declaratie data si in urma cu doua luni.

Sefa DRDP a precizat ca, dupa ce acestia isi vor da acceptul ca terenul sa fie trecut in domeniul statului, se va trece la intocmirea primei Hotariri de Guvern necesara pentru expropriere. Un prim document ii va viza pe proprietarii ideintificati in primii sase km de sosea. "Hotaririle de guvern vor fi pe tronsoane, iar o prima HG va fi pentru primii sase km", a afirmat sefa DRDP.

Varianta grea si varianta usoara

Firma desemnata sa realizeze proiectarea si executia lucrarilor este SC Vega ’93 din Galati care a cistigat licitatia cu o oferta de 136,2 milioane de lei. Pina in acest moment, exista doar o parte din proiectul tehnic de executie a soselei de centura. "S-au proiectat primii sase km din sosea si se lucreaza la urmatorii sapte km", a precizat Dorin Duduta, reprezentantul Vega ’93 care se ocupa de proiectul de executie a soselei de centura a municipiului Iasi, Etapa I-Varianta Sud.

Oferta firmei prevedea realizarea lucrarii in 36 de luni de la semnarea contractului. Aceasta societate trebuie sa intocmeasca proiectul tehnic pentru etapa I, Varianta Sud a soselei de centura si sa realizeze lucrarile. Reprezentantul Vega ’93 a anuntat ca solutia oferita prin proiectul tehnic, dar care mai are nevoie de unele avize, este de a se amenaja un sens giratoriu pentru a face trecerea de la DN 28 spre Uricani.

Prima varianta a soselei de centura vizeaza executia unui traseu pentru trafic greu, de 24 de km, si unul destinat traficului usor, de 7 km. Ambele variante vor porni din zona Metro si vor avea un traseu comun pe o distanta de aproximativ 3,5 kilometri. Punctul de plecare al soselei de centura a fost stabilit la kilometrul 64 al DN 28.

Varianta pentru traficul greu va traversa sesul Bahluiului, satul Uricani, va trece pe linga satul Valea Ursului, va intra in municipiu pe linga tirgul de cherestea, va coincide cu bulevardul Poitiers, drumul Trei Fintini si se va opri la intersectia cu drumul spre Tomesti – Albita. Traficul usor va fi directionat prin municipiu, prin zona Cicoarei, si va continua pe str. Arhitect Berindei, calea Galata, Tudor Neculai, soseaua Nicolina, pina la bulevardul Poitiers.

Comentarii