Cosmarul american al unui student din Iasi

vineri, 25 august 2006, 23:49
3 MIN

Visul american s-a transformat in cosmar pentru un iesean plecat in Statele Unite printr-un program pentru studenti de tip Work & Travel. Acesta sustine ca a fost nevoit sa se intoarca acasa cu doua luni mai devreme, din cauza conditiilor de cazare si munca oferite in SUA. „Una ni s-a prezentat cind ne-am inscris, si alta am gasit acolo“, a explicat Andrei Badea, studentul intors acasa. Reprezentantii firmei care au oferit consiliere sustin ca ei nu se ocupa de plasarea studentilor, ci ofera doar asistenta pentru obtinerea vizei.
14 ore de munca pe ziin loc de 8

Aventura studentului pe tarim american a inceput in iunie, cind a plecat in Statele Unite printr-un program de tip Work & Travel (care ofera posibilitatea studentilor sa lucreze in diferite domenii, pe perioada limitata de timp). Ajuns in SUA, acesta a avut un adevarat soc. „Ne-au cazat in niste rulote, cu cite cinci camere inghesuite, in care erau doar doua paturi suprapuse. Nici dulap nu aveam. Era doar un dus la capatul rulotei, iar cind aveam nevoie la WC, mergeam la toaletele publice, care arata cam ca cele de la noi“, a explicat Andrei Badea. Acesta sustine ca a cheltuit peste 2.000 de dolari pentru a ajunge in SUA. Studentul povesteste ca la plecare li s-a spus ca vor lucra cite 60 de ore saptaminal. Programul ajungea insa la 100 de ore pe saptamina, fara a primi bani pentru orele lucrate in plus. „Incepeam programul dimineata la 9 si terminam dupa 23. Mincam si ne spalam noaptea. Primeam cite 50 de dolari pe zi. Ni s-a spus ca vom lucra 60 de ore pe saptamina, sau putin mai mult. Eu inteleg «putin mai mult» sa fie 65, 70 de ore, nu peste 100“, a explicat Andrei.
Studentul sustine ca in aceeasi situatie mai sint inca trei studenti care au fost in aceeasi echipa cu el. „Fiecare dintre noi stia cite o varianta inainte sa plecam. Unul stia ca vom lucra opt ore zilnic, altul stia ca vom avea weekend-urile libere sau ca vom lucra in restaurante, nicidecum in rulote ambulante cu care, la fiecare sfirsit de saptamina ne mutam in alt oras“, a precizat Andrei.
Andrei Badea a renuntat la visul american cu doua luni mai devreme
Acesta a renuntat la visul american si s-a intors acasa cu doua luni mai devreme. Andrei Badea a revenit in tara cu aproape 1.500 dolari. „Eu si inca unul ne-am intors. Eu mi-am permis sa ma intorc pentru ca ai mei au o situatie buna. Nu m-am dus acolo pentru bani. Ceilalti doi au ramas in State sa cistige bani, pentru ca s-au imprumutat ca sa plece si trebuie sa ii dea inapoi“, a adaugat studentul.
Reprezentantii firmei care i-au oferit consiliere la inscrierea in program sustin ca nu au nici o vina pentru situatia in care a ajuns studentul. „Noi oferim doar consiliere pentru obtinerea vizei. Contractele si conditiile de munca nu sint responsabilitatea noastra“, a afirmat Ignat Vichisor, administratorul firmei „Tassili“, care ofera programe de tip Work & Travel. Acesta sustine ca detaliile contractelor de munca si plasarea aplicantilor revin firmelor specializate cu care „Tassili“ colaboreaza.
„In momentul de fata lucram cu trei firme straine care se ocupa de plasamentul aplicantilor. Cei patru din Iasi au fost plasati de firma AICE (American-Israeli Cooperative Enterprise – n.r.) din Israel. Este un contract separat incheiat de firma respectiva cu fiecare aplicant. Noi nu avem treaba cu plasarea studentilor. Ei se ocupa de gasirea contractelor“, a adaugat Vichisor.