Examen de admitere la virsta de 6 ani

sâmbătă, 14 aprilie 2007, 00:31
5 MIN
 Examen de admitere la virsta de 6 ani

Emotii mari in curtea scolii. Deopotriva candidati si parinti asteapta rindul. Tinute atent alese pentru a nu iesi in evidenta prea strident, dar si pentru a face o impresie buna comisiei. Agitatie si ultimele sfaturi inainte de a intra la examinare. Nu este vorba despre elevii care participa la testarea nationala si nici de cei care au proba orala la bacalaureat. Candidatii nici macar nu sint elevi. Pentru ca doresc sa invete la o scoala buna, copii de 6-7 ani participa la prima selectie pe baza de interviu din viata lor ca sa intre in clasa I. Verificarea este considerata de unii parinti subiectiva, iar de altii drept o masura exagerata, dar nu neaparat gresita. Testarea pentru clasa I nu se regaseste in nici o metodologie elaborata de Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEC). Cu toate acestea, scolile de elita o practica. Vacanta de primavara e perioada examenelor de admitere pentru copiii de sase ani.

154 de candidati pe 75 de locuri

„Mai trebuie sa stam o ora! Hai sa recapitulam cum trebuie sa te comporti!", i-a spus un bunic unei fetite care a intirziat si rindul a trecut peste numele ei. S-a inscris la scoala din toamna trecuta, insa parintii au uitat sa verifice cind are loc testarea. Ieri a fost a treia zi in care o comisie formata din invatatoarele ce vor prelua anul scolar viitor clasa I si un psihopedagog discuta cu micutii candidati ai Scolii „Carol I", arondate Colegiului „Costache Negruzzi". Deoarece numarul de solicitari este dublul numarului de locuri, conducerea unitatii de invatamint a decis testarea si selectarea micutilor. Pentru anul scolar viitor, au fost 154 de inscrisi, iar unii dintre parinti au optat pentru scoala cu mult timp inainte deoarece sperau sa se aplice regula primului venit. Situatia a fost insa alta: se da admitere. Anul scolar viitor, la Scoala „Carol I" ar trebui infiintate 3 clase a cite 25 de locuri, asta in cazul in care nu se va suplimenta numarul de locuri cu inca o clasa. „Spune-i domnisoarei alfabetul!" Cu ochii in pamint, atent la minutele mici de copil, un baietel spune raspicat, tare si corect ce a invatat de la parinti si gradinita. Apoi, nemaiavind rabdare, incepe sa alerge prin curtea inca plina de resturi de constructii. Mama il cheama inapoi pentru ca se afla in urmatoarea grupa la interviu. „Scoala este centrala si cadrele didactice, cu siguranta, bune. In cazul in care nu va reusi sa intre aici, l-am mai inscris si la alte doua scoli. De pregatit, numai in ultimele zile am fost ceva mai atenti. Stie sa socoteasca, poezii, un cintecel", a marturisit o alta mamica. Unii parinti, poate chiar mai agitati decit copiii, isi doresc ca micutii sa intre cu orice pret la aceasta scoala. „Am auzit de persoane care si-au retras copiii de la gradinita in ultimele doua saptamini inaintea testarii pentru a-i pregati", a povestit o alta mamica.

Chiar daca si-au adus copiii la testare, parintii nu sint cu totii de acord ca este cea mai potrivita maniera de selectie. „Cred ca s-ar putea gasi si alte solutii. Daca e cererea mare, sa ia primii veniti. Sau sa selecteze in functie de date pe care invatatorii le-ar putea lua de la educatori", a fost mai categoric tatal unui baietel.

„I-am rugat sa ne spuna o poezie sau o poveste"

Psihopedagogii ii dau dreptate parintelui. „Discutiile ii pot inhiba pe copii. Ei pot fi foarte inteligenti, dar in contextul in care au in fata 4-5 oameni mari care asteapta de la el raspunsuri, ar putea sa se comporte altfel decit sint ei in mod normal", este de parere psihopedagogul Claudia Carausu, care considera ca o astfel de maniera de examinare nu este neaparat edificatoare in privinta calitatilor si personalitatii copiilor. „Eu am incredere foarte mare in copilul meu si doresc sa ia, numai ca totul depinde de cum se descurca astazi, iar interviul nu stiu cit de cuantificabil este. Ar putea exista accente de subiectivism", a mai spus o mamica.

Sefa comisiei de examinare, invatatoarea Valeria Aparaschivei, ii asigura insa pe parinti ca toti candidatii au primit exact aceleasi intrebari si au fost evaluati in functie de citeva criterii precise. „I-am intrebat lucruri despre ei, daca au frati, surori, i-am rugat sa ne spuna o poezie si o poveste. De asemenea, am verificat orientarea in spatiu si daca pot identifica figuri geometrice. Discutia a fost exact ca si cum ar fi vorbit cu educatoarele lor", a precizat Valeria Aparaschivei. Viitorii elevi de clasa I vor afla luni daca sint sau nu admisi in clasele infiintate la Scoala „Carol I", invatatoarea spunind ca viitorii elevi admisi vor avea un loc sigur.

„Vrem sa facem ce-i mai bun pentru copiii nostri"

Testarile pentru elevii de clasa I nu au un cadru reglementat de MEC, lucru recunoscut si de sefa Inspectoratului Scolar Judetean. „Nu sint de acord ca principiu, dar nu exista alte solutii. Parintii au libertatea de a alege scoala pentru copilul lor. Mai ales unde scoala nu are o circumscriptie precisa se intimpla sa fie foarte multe solicitari. Daca parintii solicita serviciile unei scoli, trebuie sa se supuna regulilor unitatii de invatamint respective, chiar daca asta inseamna trierea viitorilor elevi de clasa I", a declarat inspectorul general Camelia Gavrila, care ii asigura totusi pe parinti ca fiecare copil are un loc asigurat la unitatea de invatamint de provenienta. „Am avut fetita aproape de casa si exista o diferenta intre modul cum a studiat ea si elevii proveniti de pe mina invatatorilor recunoscuti. Vrem sa facem ce-i mai bun pentru copiii nostri, chiar daca asta inseamna sa o dam la o scoala departe de casa", a incheiat tatal unei fetite.

In Iasi exista mai multe scoli care practica metoda interviului ca modalitate de selectie a copiilor, in cazul in care solicitarile sint mai multe decit numarul de locuri. Alaturi de Scoala „Carol I", teste de admitere sint organizate la liceele „Mihai Eminescu", „Vasile Alecsandri" si la Scoala nr. 15.

Comentarii