Fiscul va fi pacalit

joi, 12 martie 2009, 00:20
5 MIN
 Fiscul va fi pacalit

Planul presupune infiintarea unei societati de transport, fara desfiintarea regiei. RATP ar ramine cu datoriile, iar „SC RATP SA" ar lua nastere curata si cu bilantul pe zero. Fiscul ar urma sa execute o fantoma.  Oficialii Directiei de Finante vorbesc despre imoralitate, dar nu gasesc o hiba legala planului. La aceasta ora, RATP are datorii la stat de 80 milioane lei.

RATP va fi „cosmetizata" prin infiintarea unei noi societati comerciale. Regia va functiona in continuare, raminind cu datoriile si creantele, in timp ce societatea comerciala isi va incepe activitatea de la „zero". Solutia a fost gasita de consultantii spanioli care au apelat la o metoda „clasica", folosita indeosebi de firmele private, pentru a scapa de datorii. „Minunea" urmeaza sa fie discutata in sedinta de Consiliu Local dupa ce va fi gata raportul realizat de spanioli. Reprezentantii Fiscului considera aceasta strategie drept una „imorala" si au afirmat ca vor cauta recuperarea debitelor, fara a gasi insa si solutii concrete.

Datorii la bugetul de stat  de 80 milioane lei

Regia de transport in comun, care ani de-a rindul a reprezentat una din gaurile negre ale bugetului local, va fi transformata in so­cietate comerciala. RATP insa nu va dis­parea, cum era de asteptat, ci va exista in con­tinuare. Concret, bunurile regiei vor intra in patrimoniul noii societati comerciale, iar debitele si creantele vor ramine in continuare la RATP. Este vorba despre aproximativ 80 milioane lei care reprezinta datorii catre bugetul de stat, dar si 40 mi­lioane lei de recuperat de la Primarie, drept subventii neacordate la timp si penalitati la acestea. In acelasi timp, regia este scoasa datoare de Primarie pentru 16 milioane lei, reprezentind rate platite de municipalitate in locul RATP la achizitia autobuzelor MAZ.

Solutia mult asteptata a venit din partea firmelor spaniole care asigura consultanta regiei si municipalitatii privind redresarea si rentabilizarea transportului in comun local. „Sintem obligati sa ne transformam in societate comerciala atit de legislatia in vigoa­re, care face referire la reorganizarea activitatii regiilor, cit si de contractul de imprumut cu BERD. Regia va functiona in conti­nuare, pina la rezolvarea problemelor. Mu­nicipali­tatea va lua o ultima decizie in pri­vinta modificarilor ce vor fi facute", a declarat Maricel Gherca, directorul RATP.

Intregul RATP este sub sechestru

Conducerea regiei a primit deja un prim raport de analiza de la firma de consultanta spaniola ETT. Acesta prevede incheierea cu municipalitatea a unui nou contract de servicii, un plan de afaceri, dar si un proiect de restructurare. De asemenea, urmeaza sa fie facuta inventarierea bunurilor pentru constituirea capitalului social la noua societate comerciala. In prezent, majoritatea bunu­rilor RATP se afla sub sechestru pus de Directia Generala a Finantelor Publice. Prin planul avansat de spanioli, in patrimoniul regiei de transport vor ramine datoriile si tramvaiele si autobuzele second-hand aflate sub sechestru. In schimb, autobuzele MAZ, achizitionate in leasing, nu sint puse sub sechestru, neapartinind inca regiei. Ele vor putea fi trecute in patrimoniul viitoarei societati, asigurindu-i astfel o baza materiala de functionare. „Vom vedea si in ce situatie se afla sechestrele puse, pentru ca in timp, o parte din datorii au mai fost achitate. Datoriile ar putea fi scazute sau reduse", a declarat Maricel Gherca. Schimbarea statutului regiei presupune insa si o serie de modificari. Concret, va fi adoptat un nou program de transport. Oficialii RATP au specificat ca o parte din trasee vor suferi modificari. „Conform consultantilor, nu ar trebui sa mai existe trasee care sa se suprapuna, cum este cazul traseelor 14 si 41 sau 28 barat si 28. De asemenea, traseele ar urma sa fie deservite de un singur tip de mijloace de transport. De exemplu, acolo unde traseele de tramvaie se suprapun cu traseele de autobuz sau microbuz, ar urma sa ramina un singur tip", a explicat Gherca. Totodata, ar urma sa fie infiintat un punct intermodal, care sa faca legatura intre trasee si mijloace de transport.

RATP, ferita oficial de faliment

Conducerea regiei a adaugat ca firmele de consultanta sustin ideea externalizarii mai multor servicii. Astfel, activitatile de vin­zare bilete, control, paza, dispecerizare, scoala de soferi, laborator psihologic, inspectii tehnice periodice ar urma sa fie externalizate. „Noua societate se va ocupa strict de partea de operator de transport", a adaugat Gherca. Reprezentantii Primariei au fost retinuti in comentarii cu privire la transformarea RATP in societate comerciala. Mihai Chirica, directorul tehnic al Prima­riei, a afirmat ca urmeaza ca peste citeva zile sa fie discutate propunerile venite din partea firmelor de consultanta. „Nu am avut inca o intilnire pe aceasta tema. Vom analiza aceste propuneri si vom vedea care sint cele mai bune solutii. Pina acum nu am va­zut nici un raport final", a declarat Chirica. In timp ce reprezentantii municipalitatii sustin ca nu ar fi nimic ilegal in pastrarea regiei, cu datorii si creante, oficialii Fiscului considera solutia drept una „imorala". „Ar putea fi considerata o initiativa imorala. Fiind insa vorba de o regie, legiuitorul nu permite stabilirea unei forme de insolventa. Probabil ca autobuzele luate in leasing vor fi transferate la noua societate, pentru ca ele nu apartin acum regiei. Discutam deocamdata doar la nivel de intentie. Pina nu vedem ce forma va fi adoptata, nu putem sa ne pronuntam, insa vom continua actiunile de recuperare a datoriilor", a declarat Ionel Damian, seful Administratiei Publice pentru Contribuabili Mijlocii din cadrul DGFP. Regia ieseana beneficiaza de consultanta gratuita, finantata printr-un grant de la Guvernul Spaniei. Mai exact, este vorba despre doua firme, ETT care ofera consultanta pentru RATP si „Getinsa" care face acelasi lucru pentru mu­nicipalitate.

 

Somata sa plateasca autobuzele

Consiliul Local (CL) a dat in judecata Regia Autonoma de Transport Public (RATP), cerind aproximativ 16 milioane de lei, pentru cele 50 de autobuze MAZ contractate in 2005 si achitate de municipalitate. Pe 29 septembrie 2005, RATP si Ager Leasing au semnat un contract pentru livrarea a 50 de vehicule destinate transportului public. CL a intervenit in aceasta tranzactie ca garant al RATP, urmind sa achite ratele lunare pentru achizitionarea autobuzelor. Dupa achitarea ratelor, CL ar fi trebuit sa recupereze sumele respective de la regie, insa acest lucru nu s-a intimplat. „Sumele trebuie readuse la bugetul local, pentru ca CL a facut platile in calitate de garant, nu de achizitor", au aratat edilii. Acestia au precizat ca, pe 31 octombrie 2008, RATP avea un debit de 15.960.697 de lei, pentru ratele amintite, comisionul fondului de risc, precum si majorari la comisionul fondului de risc. Reprezentantii RATP recunosc datoriile catre CL, insa contesta faptul ca ar avea de platit si majorarile de 440.773 de lei. „Noi achitasem 20% din contract, dar, nemaiavind fonduri, am apelat la CL, care era garant. Vom vedea ce va decide instanta de judecata in acest sens", a spus Adrian Mihai, purtatorul de cuvint al regiei.

Comentarii