Afacerea "hirbul valoros"

joi, 29 martie 2001, 23:00
5 MIN
 Afacerea "hirbul valoros"

Masinile vechi sau cele aflate intr-o stare deplorabila isi gasesc sfirsitul la Remat, singura societate vrinceana unde se pot casa masinile si care elibereaza adeverinta necesara pentru radierea masinii. Casarea autovehiculului nu aduce un cistig prea mare, cea mai grea masina costind aproximativ 400 de mii de lei. La Remat sint aduse lunar zeci de masini, un loc de frunte ocupind Trabantul, Oltcit-ul si Lada. Pentru a beneficia de reducerea de 10 milioane de lei din pretul unei masini noi, un vrincean si-a dus Trabantul la casare, obtinind astfel un pret de trei ori mai mare decit ar fi luat in tirg, in cazul in care ar fi gasit un cumparator.
Astazi, este ultima zi in care vrincenii mai pot profita de reducerea de 10 milioane de lei din pretul unui autoturism nou, in conditiile in care prefera sa-si duca la casare vechea masina. Directoarea economica a Remat Vrancea, Camelia Eufrosie, ne-a declarat ca in perioada 1-31 martie a.c., in baza unei conventii dintre societatea pe care o conduce si Automobile Dacia Pitesti, posesorii unor masini vechi, dar functionabile, pot sa le duca la casare, primind in schimb o reducere de 10 milioane de lei la costul unei Dacii noi.
Cu doar o zi inainte de incheierea promotiei, numai 37 de persoane au ales aceasta modalitate de a-si cumpara o masina noua. "Conventia prevede ca se poate aduce la noi orice tip de masina, conditia de baza fiind ca autoturismul sa fie functionabil. Aceasta pentru ca atunci cind primim masina, aceasta este verificata de un delegat ACR. Noi eliberam o chitanta si cu aceasta proprietarul merge sa-si cumpere masina, beneficiind astfel de scutirea de 10 milioane de lei", a precizat Camelia Eufrosie.
Printre masinile aduse la Remat se numara si un Trabant, proprietarul acestuia renuntind cu draga inima la o masina pe care nu ar fi luat sub nici o forma 10 milioane de lei, stiut fiind ca pretul maxim cu care se vinde un Trabant in tirg este 3 milioane de lei. "Cum in Conventie nu se stipuleaza tipul de masina pe care trebuie sa-l primim, i-am eliberat proprietarului de Trabant adeverinta de reducere cu 10 milioane a pretului unui autoturism nou", a mai spus directoarea economica de la Remat. Pe lista masinilor aduse la casare se numara alaturi de Dacii si marci straine, precum Wolswagen sau Ford.
Casarea masinii nu aduce bani multi nici proprietarului, nici Remat-ului
Lunar la Remat se primesc in medie 1000 de tone de fier in care sint incluse atit masinile aduse la casare cit si fierul vechi. Conducerea Remat sustine ca dezmembrarile de masini aduc putini bani, la baza afacerii stind de fapt fierul vechi, pretul pe kilogram variind intre 700 si 1000 de lei. Un calcul al autoturismelor aduse de la inceputul anului si pina in prezent inseamna citeva sute de masini, o situatie clara fiind imposibil de intocmit deoarece in evidentele contabile ale societatii orice intrare figureaza ca fier vechi.
Procedura este foarte simpla, proprietarul vine cu autoturismul, il cintareste si i se elibereaza o adeverinta de primire si plata cu care merge la Politie si radiaza masina. "Sint zile in care primim cite 10 masini, dar sint saptamini cind nu vine nimeni. Oricum, casarea nu aduce prea multi bani pentru noi", a mai spus Camelia Eufrosie. Nici proprietarul masinii nu se poate declara foarte multumit, pretul oferit fiind de maximum 350 lei/kilogram, ceea ce inseamna ca o masina dintre cele mai grele aduce cel mult 400 de mii de lei.
Anul de fabricatie al autoturismelor aduse la casare difera in functie de felul in care au fost ingrijite de catre stapinii lor. Cel mai adesea virsta masinilor depaseste 20 de ani, iar starea in care se afla este mai mult decit jalnica. Alaturi de Trabant, Oltcit si Daciile din anii ’70 si ’80 intre masinile de dezmembrare incap vechile marci rusesti precum Moskwich si Volga, dar si tipuri arhicunoscute precum Fiat sau Opel. Acestora li se alatura camioanele aduse de la unitatile militare, dar intr-un numar foarte mic, institutiile in cauza preferind sa inlocuiasca piesele decit sa-si cumpere altele noi. Pentru casare masinile nu trebuie sa fie in stare de functionare, dar trebuie sa aiba posibilitatea identificarii seriei de sasiu sau motor. Proprietarii care prefera sa-si lase si piesele au ca singur cistig ceva kilograme in plus la cintar.
Colectarea de fier vechi are nevoie de autorizatie
Conform OUG 15/2001, modul de gestionare a deseurilor industriale reciclabile nu trebuie sa constituie un risc pentru sanatatea populatiei si pentru mediul inconjurator. Printre obligatiile detinatorilor de deseuri industriale se numara separarea deseurilor industriale reciclabile acolo unde exista recipiente sau incinte special destinate acestui scop precum si nedepozitarea si neabandonarea acestor deseuri in conditii care contravin normelor de protectie a sanatatii populatiei. Agentii economici care colecteaza deseuri industriale reciclabile de la persoane fizice trebuie sa aiba o autorizatie de colectare emisa de Prefectura, cu avizul Primariei, daca face dovada ca detine un spatiu corespunzator pentru depozitarea deseurilor colectate. Conducerea Remat a precizat ca a obtinut aceasta autorizatie de la Prefetura Judetului, din data de 21 martie, fiind singura societate care beneficiaza de o astfel de autorizare. "Din cite stiu eu exista societati care functioneaza ilegal, dar cred ca in scurt timp organele de control isi vor face meseria", a mai spus directorea Remat.
Persoanele fizice nu au voie sa mai vinda metale neferoase
Printr-un alt act normativ se interzice pe o durata de doi ani achizitionarea de la persoane fizice a metalelor neferoase, a aliajelor acestora si a deseurilor neferoase reciclabile cu exceptia metalelor pretioase si a acumulatorilor auto uzati. In cei doi ani numai agentii economici pot vinde deseuri neferoase reciclabile provenite din procesele de fabricatie si din dezmembrari ale utilajelor si instalatiilor iar preluarea acestora se poate face de catre un singur centru judetean, care poate functiona in municipiul Focsani si care trebuie sa fie autorizat de Ministerul Industriei si Resurselor. Dupa obtinerea autorizatiilor de rigoare, in postura de centru judetean se afla tot Remat. Pe linga restrictiile de mai sus, deseurile neferoase reciclabile provenite din dezmembrari sint primite numai daca se dovedeste cu acte provenienta bunului care a fost casat si dezmembrat precum si datele de identificare ale vinzatorului. Pina in prezent multi dintre agentii ecomonici preluau deseurile neferoase fara a cere vinzatorului vreun act justificativ, lucru care nu mai este permis de noul cadru legal. Directoarea comerciala de la Remat sustine ca si pina la aparitia acestei Ordonante, la societatea pe care o conduce nu puteau fi preluate deseuri neferoase fara documente de provenienta, ba mai mult, vinzatorii erau obligati sa-si lase datele de identificare, lucru care indeparta hotii de cabluri. (Elena CRISTIAN)

Comentarii