Bani negri cu nemiluita in judetul nostru

luni, 31 ianuarie 2000, 00:00
3 MIN
 Bani negri cu nemiluita in judetul nostru

Evaziunea fiscala a devenit in ultimii ani o practica pe scara larga, metodele de eludare a legii fiind din ce in ce mai perfectionate.
Agentii economici vrinceni nu fac exceptie de la aceasta regula, dovada rezultatele inregistrate in bilantul anual al DGFPCFS Vrancea. Desi cazurile de evaziune depistate anul trecut nu sint spectaculoase, numarul acestora este foarte mare.
In urma verificarilor efectuate in cursul anului 1999 de organele de control ale DGFPCFS privind legalitatea stabilirii obligatiilor fiscale evidentiate in contabilitatea agentilor economici s-a constatat ca din 7668 verificari s-au identificat nu mai putin de 3744 cazuri de evaziune fiscala, adica 48,8% din total.
Cele mai multe dintre aceste cazuri – 3173 – se refera la firme private, alte 462 cazuri fiind constatate la persoane fizice si asociatii familiale.
Totalul obligatiilor fiscale stabilite in urma acestor controale se ridica la peste 63 miliarde de lei, din care TVA – 9,6 miliarde de lei,
impozit pe salarii – 7,7 miliarde de lei, accize – 9,1 miliarde de lei, majorari de intirziere – 22,4 miliarde de lei, amenzi – 4,5 miliarde de lei, confiscari – 8 miliarde de lei.
"Trucuri" folosite de evazionisti
In incercarea de a fenta impozitele, agentii economici utilizeaza metode mai mult sau mai putin rafinate. Una dintre ele este diminuarea venitului impozabil prin umflarea, cit se poate, a cheltuielilor. "De exemplu, se constata frecvent deducerea unor cheltuieli care potrivit legii sint nedeductibile: cheltuieli de protocol peste limitele legale, majorari de intirziere, amenzi, penalitati, cheltuieli aferente gradului de neutilizare a mijloacelor fixe", ne-a spus directorul general al DGFPCFS.
Alte nereguli intilnite se refera la colectarea TVA, neinregistrarea in totalitate a veniturilor realizate sau la plafonul maxim zilnic de plati in numerar catre persoane juridice. Deficiente s-au constatat si in calculul accizelor cit si a impozitului pe dividende.
Executarea silita merge greu
"Executarea silita a creantelor bugetare care au titluri executorii definitive dureaza foarte mult datorita perioadelor mari de timp dintre etapele de aplicare a modalitatilor de executare silita care dau posibilitatea agentilor economici de a-si lichida disponibilitatile din conturile bancare si din casieriile unitatilor sau de a instraina bunurile asupra carora pot fi aplicate sechestre", a precizat seful Finantelor Publice.
La aceste dificultati se adauga lipsa bunurilor mobile si imobile patrimoniale la agentii economici cu debite restante si care au un capital social minim.
DGFPCFS se confrunta de asemenea cu lipsa lichiditatilor la contribuabilii mari, generata fie de blocajul financiar, fie de volumul mare de credite contractate cu unitatile bancare si implicit a dobinzilor mari percepute de acestea.
In acelasi timp pentru a nu risca blocarea contului de catre DGFPCFS, agentii economici evita derularea platilor prin conturile bancare, efectuind operatiuni de incasari si plati in numerar. Mai mult decit atit, acestia isi deschid conturi bancare noi adesea in alte judete fara ca acestea sa fie declarate la organul fiscal.
"Pentru a stopa aceste practici, se impune scurtarea perioadei de timp dintre etapele de aplicare a modalitatii de executare silita, iar deschiderea de noi conturi bancare sa fie conditionata de prezentarea la unitatile bancare implicate a certificatului fiscal eliberat de organul fiscal teritorial", este de parere Constantin Grigorica.
Solutionarea cauzelor, intirziata in instanta
Intrucit, conform legii plingerile impotriva proceselor verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor sint scutite de taxe de timbru, cei mai multi agenti economici carora li s-au intocmit documente de control valorifica posibilitatea de a formula plingeri, care se transmit spre solutionare instantelor judecatoresti competente.
O data procesul declansat, sint folosite toate mijloacele de proba admise, inclusiv expertizele, fapt ce determina inevitabil o prelungire in timp a solutionarii cauzei. Instantele judecatoresti tergiverseaza solutionarea multor cauze peste termenul de un an, ceea ce duce la prescrierea executarii sanctiunii, conform Legii 32/68. (Sandica FILOTE)

Comentarii