Benzina in clocot la Gugesti

duminică, 15 august 2004, 23:00
12 MIN
 Benzina in clocot la Gugesti

Gugestiul putea fi ieri al doilea Mihailesti. O tragedie de proportii a fost la un pas sa se produca in zori, in apropiere de Gugesti. In jurul orelor 4.30, o garnitura de tren cu 34 de vagoane, plecata de la RAFO Onesti spre Bucuresti, plina cu peste 1500 de tone de combustibil a deraiat la 500 de metri de gara din comuna. Osia celui de-al saselea vagon s-a rupt si a aruncat citeva vagoane de pe sina. Anticipind consecintele, mecanicul a decuplat ultimele sase vagoane si si-a continuat drumul spre halta Sihlea. In urma sa, benzina aflata intr-unul din vagoanele rasturnate s-a aprins. La 4.20 s-a produs prima explozie, dupa care au mai urmat alte doua rabufniri, cea de la ora 7.01 fiind de o violenta extrema. In aceasta ultima explozie au fost raniti sapte pompieri, dintre care doi sint in stare grava la spital. La fata locului au intervenit citeva sute de de pompieri, politisti, jandarmi si alte cadre specializate. Aproape 1000 de persoane au fost evacuate din case. Timp de mai multe ore dupa stingerea incendiului, in care au ars aproape 200 de tone de combustibil, pompierii au turnat incontinuu apa pe vagoanele in care clocotea benzina. Circulatia feroviara a fost oprita, fapt care a izolat Moldova de restul tarii si a provocat intirzieri ale trenurilor. In cazul in care ar fi explodat intreaga garnitura, comuna Gugesti ar fi fost rasa de pe fata pamintului.
Accidentul de la Gugesti s-a produs in zorii zilei, la ora 4.20. Trenul de marfa 91552 circula pe directia Borzesti (Bacau) – Bucuresti, iar in cele 34 de vagoane se aflau peste 1500 de tone de benzina si de motorina, incarcate de la RAFO Onesti. Martorii oculari spun ca au vazut flacari sub unul din vagoane, iar la iesire din Gara Gugesti, in apropierea unor blocuri de locuinte, trenul a deraiat. „Fusul de osie a rotii numarul cinci, de la vagonul 28 din componenta trenului, s-a rupt, vagonul a deraiat si a avariat schimbatorul de cale, numarul 9, ceea ce a avut ca urmare deraierea altor trei vagoane si rasturnarea acestora”, a declarat procurorul general Tomita Craciun, de la Parchetul de pe linga Curtea de Apel Galati, cel care a condus ancheta. Intrucit si-a dat seama de catastrofa care ar fi putut urma, mecanicul de locomotiva a decuplat celelalte 28 de vagoane si a plecat pina la Halta Sihlea. In urma sa, primele trei vagoane, din cele sase ramase, au deraiat de pe sine. Ca urmare a izbiturii cu pamintul, carburantul din cele trei vagoane rasturnate a luat foc, iar unul dintre ele a explodat pe loc, la ora 4.20. „Am auzit o bubuitura, am iesit in curte si am vazut o flacara imensa pe calea ferata. Nu-mi venea sa cred. Am anuntat imediat pompierii si politia”, spune Adrian Vatra, in virsta de 40 de ani, nepotul primarului din Gugesti. Dupa ce a anuntat autoritatile, gugesteanul a filmat aproape intreaga catastrofa cu camera video personala. Explozia de o violenta rara, produsa la ora 7.01, l-a determinat pe cameramanul amator sa paraseasca zona pentru a-si salva viata.
1000 de oameni evacuati
La fata locului s-a deplasat initial, in jurul orelor 5.00, Garda de Interventie a Detasamentului de Pompieri Focsani, dar cele patru autospeciale de lucru dotate cu apa si spuma n-au putut interveni, pentru ca nu se stia inca ce substanta inflamabila se afla in vagoanele cisterna. Pentru ca incendiul transformase vagoanele intr-o bomba uriasa care putea exploda in orice moment, col. Vasile Nichiforov, ajunctului comandantului Grupului de Pompieri „Anghel Saligny” Focsani, a cerut suplimentarea fortelor cu inca sapte autospeciale, precum si cu doua camioane cu spumogen lichid. Interventia pompierilor a fost intirziata de faptul ca instalatia electrica nu a fost decuplata de la Depoul CFR Adjud. Intre timp, jandarmii au evacuat peste 1000 de locuitori ai Gugestiului, din 270 de gospodarii si apartamente, aflate pe o raza de un kilometru in jurul accidentului. Avind inca vie tragedia de la Mihailesti, localnicii si-au parasit in cea mai mare graba casele. Pe strazi se crease o panica generala. Totodata, curiosilor li s-a interzis sa se apropie de locul incendiului. „Impreuna cu politistii, am luat masuri de evacuare a locuintelor, au fost indepartati curiosii si a fost blocata calea de acces spre locul incendiului”, ne-a spus lt. col Gabriel Mislea, adjunctul sefului Comandamentului de Jandarmi. In incercarea de a se indeparta de vagoanele care ardeau, multi gugesteni si-au luat familiile si au parasit comuna.
Benzina clocotea
La ora 5.40 de minute, cel de-al doilea vagon deraiat, plin cu benzina, a explodat. La aceeasi ora, pompierii au primit „verde” pentru a actiona, intrucit fusese oprita energia electrica. „Am intervenit cu intirziere, pentru ca nu cunosteam natura combustibilului. De asemenea, abia la ora 5.40 am primit de la Statia CFR Focsani confirmarea ca a fost sistata furnizarea energiei electrice, dar ni s-a spus sa mai asteptam pentru ca exista posibilitatea sa mai fie curent electric pe alte linii secundare”, a declarat col. Vasile Nichiforov, adjunctul Grupului de Pompieri „Anghel Saligny”, cel care a condus intreaga operatiune. La desfasurarea operatiunii a participat si generalul Vladimir Secara, comandantul Inspectoratului General al Corpului de Pompieri Militari Bucuresti. Intre timp, un alt vagon incarcat cu benzina a luat foc. Pentru limitarea efectelor dezastrului, s-a pus problema scoaterii celorlalte doua vagoane de pe linie cu ajutorul unei locomotive cu aburi, dar s-a renuntat la idee intrucit manevra presupunea un risc foarte mare. „Cele doua vagoane, cu 80 de tone de carburant fiecare, erau supraincalzite si puteau sa explodeze in orice moment. Era prea riscant. Practic, combustibilul fierbea”, ne-au spus pompierii.
Al doilea Mihailesti
In ciuda interventiei pompierilor, la ora 7.01, un alt vagon a explodat. Spre cer s-a ridicat o flacara imensa, asemanatoare cu o ciuperca atomica, vizibila din Focsani. Suflul exploziei a creat o panica generala, sute de oameni fiind nevoiti sa fuga din calea flacarilor. Pentru zeci de minute, echipele de interventie si jurnalistii au crezut ca au de a face cu al doilea Mihailesti. Practic, la ultima explozie, fiecare a fugit pe unde a putut, fara a se mai uita in spate, unde imensa ciuperca se apropia tot mai mult. Pe nimeni nu-l mai interesa decit un singur lucru: sa-si salveze viata. „Ciuperca” de foc se indrepta cu repeziciune spre locul unde se aflau autoritatile, la aproximativ 500 de metri de locul exploziei. Cele 100 de persoane aflate in zona au fugit incotro unde au vazut cu ochii. Prefectul George Baesu, aflat la fata locului, a fugit mincind pamintul, dar a fost oprit de un gard de sirma ghimpata. Revenindu-si cu greu, prefectul l-a sunat pe comandantul pompierilor si s-a interesat de starea militarilor in termen, raniti in urma deflagratiei. De asemenea, acesta a chemat la Gugesti toate ambulantele de la Serviciul Judetean de Ambulanta. Cele doua vagoane cu benzina ramase pe sine, dar care nu s-au aprins, au reprezentat motivul general de teama, mai ales ca acestea se incinsesera. O eventuala explozie a celor peste 100 de tone de benzina ar fi putut produce cea mai mare catastrofa de pe caile ferate romane.
„Am ramas cu pielea lui pe miinile mele”
In urma exploziei de la 7.01, sapte pompieri, militari in termen, au fost raniti, dintre care doi se afla in stare grava. Soldatii Neculai Macovei, din Paltin, si Aurelian Nuca, din Cotesti, ambii de 19 ani, au fost grav raniti, fiind transportati cu un elicopter la Spitalul Militar din Bucuresti. Surprinzator, soldatul Macovei nu purta echipament de protectie termica si se afla de doar doua luni in armata, neavind suficienta experienta. Colegii au povestit ca tinarul s-a transformat intr-o torta vie si a fost stins de colegi, cu hainele de pe ei. Medicii ne-au declarat ca soldatul Neculai Macovei a suferit arsuri de gradul I, II, III si IV, pe 55% din suprafata corpului. Colegul sau, Aurelian Nuca, a fost internat cu politraumatism de coloana cervicala, dupa ce a fost aruncat de suflul exploziei la o distanta de peste cinci metri. Pompierul s-a ridicat si apoi, dupa citeva clipe, a lesinat. Ceilalti pompieri se afla in afara pericolului, dar primesc ingrijiri medicale in Spitalul Judetean. Soldatul Viorel Nica (20 de ani), din Slobozia Bradului, a fost internat in sectia de Chirurgie Plastica si diagnosticat cu arsuri de gradul II, la nivelul fetei si pe coapse. Tinarul era militar in termen de sase luni, iar cea de-a treia explozie l-a prins la doar zece metri de vagoanele care ardeau. „Am primit alarma la 5.20 dimineata. Eram la zece metri de vagoane si, la un moment dat, au explodat. Pe mine m-a aruncat cu mult in spate si, cind m-am intors sa-l vad pe colegul meu, Neculai Macovei, am observat ca ardea tot. Am sarit mai multi colegi si am stins hainele de pe el care ardeau. Eu am fost protejat de flacari pentru ca aveam echpamentul termic, numai casca avea geamul spart, iar flacarile m-au ars pe fata. Eu am fost cam la 20 de incendii, dar nu m-am asteptat ca acum sa fie asa de rau”, ne-a spus Viorel Nica, de pe patul spitalului.
Catalin Caraiman (20 de ani) din Focsani era militar in termen si lucra ca telefonist. Tinarul s-a ales cu un traumatism la piciorul sting, pentru ca a cazut intr-un canal in timp ce fugea. „Cu toate ca nu trebuia, ii ajutam pe colegii mei. Cind am vazut ca cele trei vagoane au explodat, am luat-o la fuga. Cind am simtit ca nu mai pot, am sarit intr-un canal cu apa. Imi luasera foc hainele de pe mine. M-am uitat in urma si am vazut ca Neculai Macovei era ca o torta vie. Am plecat spre el si i-am strigat pe colegii mei sa ma ajute sa sting focul. L-am trintit pe jos, am stins focul si cind am vrut sa-l apuc de miini ca sa-l ridic, am ramas cu pielea lui pe miinile mele. Nu pot sa cred ca s-a intimplat asa ceva. Nu voi uita niciodata si nici nu mai vreau sa se intimple asa ceva vreodata”, ne-a spus inca socat, Catalin Caraiman.
Circulatia a fost deviata
Directorul Regionalei de Infrastructura CFR Galati, Ionel Filimon, a declarat ca, din primele cercetari, accidentul s-a produs datorita defectiunii tehnice la unul dintre vagoane. „Osia celui de-al saselea vagon din coada s-a rupt si cele trei vagoane au deraiat. In urma accidentului au fost distruse 200 de metri de stilpi si retea electrica, trei schimbatoare de cale, si linia de cale ferata a fost degradata pe o portiune de 800 de metri. Circulatia feroviara a fost deviata pe ruta Marasesti – Tecuci – Faurei – Buzau. Cel mai optimist pronostic indica faptul ca, pina in aceasta dimineata, circulatia feroviara va fi reluata pe un singur sens”, a declarat directorul Filimon. Imediat dupa localizarea incendiului la fata locului s-a constituit o echipa operativa, formata din politisti, procurori, pompieri si lucratori de la protectia civila. Pe baza constatarilor s-au ridicat si depus la Depoul CFR Adjud cutia si boghiul cu osia rupta pentru a se efectua constatarea tehnica de specialitate. „A mai fost ridicata foaia de parcurs a trenului, s-au ridicat copii de pe scrisorile de trasura a vagoanelor garniturii de tren si formularul de aratare a vagoanelor”, spune procurorul general Tomita Craciun. In timpul anchetei, mecanicul trenului si ajutorul acestuia, precum si impiegatul de miscare din statia Gugesti au fost testati cu aparatul alcooltest, insa s-a stabilit ca nu au consumat alcool. Totodata, a fost audiat si impiegatul de miscare din statia Cotesti. Martorii oculari spun ca in zona acestei gari au fost vazute scintei la garnitura de tren, dar specialistii considera ca acestea sint lucruri frecvente la circulatia feroviara.
Mitrea da vina pe producatorul osiei
In jurul orelor 11.00, la fata locului a ajuns si ministrul transporturilor, Miron Mitrea, care a confirmat ca accidentul s-a produs din cauza unei defectiuni tehnice. Ministrul a dat vina pe producatorul osiei, spunind ca aceasta nu avea voie sa se rupa, in conditiile in care a fost inspectata pe 7 august. Miron Mitrea a spus ca anchetatorii isi vor indrepta cercetarile impotriva producatorului osiei, si anume SC Producere de Burghiuri Bals si chiar vor cere despagubiri pentru tot prejudiciul. Ancheta politistilor si procurorilor este in plina desfasurare si urmeaza sa stabileasca ce s-a intimplat de fapt.
Pompierii si-au riscat viata pentru a stinge focul
Colonelului Titi Dochia, de la Grupul de Pompieri Anghel Saligny, a declarat ca fortele participante la neutralizarea focului au reusit evitatea unei catastrofe. Din rindul acestora au facut parte doi generali, sase ofiteri, 16 subofiteri, 39 de militari in termen si 3 pompieri civili. In total, la fata locului au actionat opt autospeciale de pompieri, cinci din Vrancea si trei de la Rm. Sarat. Intrucit incarcatura era supraincalzita si exista pericolul producerii unei noi explozii, pompierii au folosit noua cisterne de apa. Ieri dupa amiaza, pompierii desfasurau ultimele actiuni in vederea evacuarii combustibilului ramas, dar si pentru eliberarea caii ferate. „Se lucreaza inca pentru eliberarea caii ferate si evacuarea restului de combustibil”, ne-a declarat colonelul Titi Dochia. Ofiterul neaga ca militarii in termen au fost neechipati corespunzator si crede ca s-a actionat cu profesionalism: „Toti «sefii de teava», adica cei care erau mai aproape, erau echipati in costume de protectie corespunzatoare. Au fost raniti in urma rabufnirii”. In urma incediului au ars 200 de tone de carburanti, iar cele patru vagoane cisterna care au luat foc au fost distruse. In schimb, s-a reusit salvarea restului de incarcatura din celelalte vagoane, precum si a constructiilor din zona. Acoperisul magaziei societatii Comcereal, aflata in imediata apropiere, a fost distrus de flacari. Linia ferata a fost distrusa pe ambele sensuri pe o distanta de aproximativ 800 de metri. Intreaga circulatie din Moldova a fost paralizata, iar calatorii au fost blocati ore in sir in gari. Echipele de interventie au muncit pe tot parcursul noptii pentru repararea terasamentului si a caii ferate iar spre dimineata circulatia a fost reluata partial. Ancheta este abia la inceput si urmeaza sa stabileasca cine se face vinovat de dezastrul de la Gugesti precum si provenienta si destanatia celor 34 de vagoane cu petrol. Vom reveni cu amanunte. (Madalina IRIMIA, Otilia STOLNICEANU, Dan CHIRIAC)
„Cineva trebuia sa se sacrifice”
desi se stia ca merg la o misiune periculoasa, pompierii nu erau dotati cu echipamente de protectie adecvate
Procurorii au declansat o ampla ancheta, coordonata de procurorul general al Parchetului de pe linga Curtea de Apel Galati, Tomita Craciun, care sa elucideze imprejurarile in care s-a produs accidentul feroviar. Aseara, in cadrul unei conferinte de presa, anchetatorii au facut citeva declaratii cu privire la accidentul feroviar. „In statia Gugesti, fusul de osie al rotii nr. 5 de la vagonul al 28-lea din componenta trenului s-a rupt, vagonul a deraiat si a avariat schimbatorul de cale nr. 9, ceea ce a avut ca urmare deraierea a inca trei vagoane si rasturnarea acestora. Vagoanele rasturnate au luat foc, iar unul a facut explozie. Interventia prompta si bine organizata a pompierilor a inlaturat riscul exploziei celorlalte vagoane rasturnate, ceea ce ar fi avut ca urmare un dezastru”, a declarat procurorul Tomita Craciun. Anchetatorii spun ca numai cercetarea locului faptei a durat zece ore. Procurorul Tomita Craciun nu a putut sa precizeze daca militarii raniti erau dotati cu echipament corespunzator. „Au actionat bine. In opinia mea, poate, ar fi fost si alte consecinte daca nu actionau asa cum trebuia. Militarii erau in timpul serviciului, iar accidentul de munca va fi cercetat de o comisie speciala. Urmeaza sa vedem daca s-au incalcat sau nu regulamentele de stingere a incendiilor”. Atit procurorii cit si politistii spun ca pompierii au dat dovada de eroism pentru ca au evitat o tragedie si au admis ca echipamentul lor nu corespunde standardelor. „Sint in serviciul unei actiuni de neutralizare a focului. Bineinteles ca cineva trebuia sa se sacrifice”, a adaugat comandantul politiei vrincene, comisarul sef Silviu Grosu. Date de ultima ora arata ca numai unul din doi pompieri era dotat cu echipamente anticalorice care sa-i protejeze de foc, desi se stia ca merg la o misiune de stingere a unor substante inflamabile periculoase. Cel mai mult de suferit au avut „sefii de tava”, cei care s-au aflat cel mai aproape de foc. (Camelia MARIN)
Trenurile circula pe o ruta ocolitoare
Accidentul feroviar de ieri a dat peste cap circulatia pe calea ferata si a izolat Moldova de restul tarii pina ieri dupa-amiaza, cind s-a stabilit o ruta ocolitoare. Sefii de la transporturi promit ca linia de cale ferata de la Gugesti va fi reparata, iar din aceasta dupa-amiaza circulatia feroviara va reveni la normal. Trenurile spre si dinspre Bucuresti au fost deviate pe ruta ocolitoare Marasesti – Tecuci – Faurei – Buzau. Ieri dimineata, calatorii care asteptau trenuri spre Bucuresti au fost transportati cu un alt tren in statia CFR Marasesti de unde au luat o alta legatura spre destinatie. Cei care aveau legaturi spre Suceava sau Iasi au fost nevoiti sa se descurce pe cont propriu sau sa mearga cu masina catre urmatoarea gara. „Avem o legatura care duce cetatenii din Gara Focsani in Marasesti pentru a prinde trenurile. Din Focsani nu mai pleaca decit acest tren care face legatura intre Focsani si Marasesti”, ne-a spus ieri dupa amiaza Bogdan Bran, adjunctul sefului statiei CRF Focsani. Angajatii Garii Focsani mai spun ca pe aceasta ruta ocolitoare trenurile au o intirziere de aproximativ doua ore. De altfel, toti calatorii aflati ieri in gara erau agitati si revoltati ca acest nou accident feroviar le-a dat programul peste cap. Nimeni nu stie insa cu exactitate cit timp va dura aceasta situatie. Cert este faptul ca, cel putin pina astazi la prinz, trenurile vor pleca tot din statia CRF Marasesti. Autoritatile feroviare spera ca circulatia sa fie reluata macar pe un singur fir, urmind ca in aceasta seara liniile sa fie remediate in totalitate. (M.I.)

Comentarii