Nea’ Vitica, geniul din Terchesti

miercuri, 14 august 2002, 23:00
4 MIN
 Nea’ Vitica, geniul din Terchesti

"Este uluitor motorul termic cu solutia gasita de mine. Daca ar afla occidentul ca exista un asemenea motor ar veni ca altceva!", sustine nea Vitica. Pai cum sa nu vina, cind generatii de-a rindul au studiat si ras-studiat posibilitatea crearii unui motor puternic, cu consum mic?! Si citi dintre romani n-au visat sa aiba in propria ograda un autoturism "Dacia", care sa consume maxim doi litri la suta de kilometri?! Nea Vitica spune ca el a inventat, nici mai mult, nici mai putin, asa ceva!
Totul a pornit, povesteste el, in urma cu 20 de ani, cind a inceput cercetarea. "Am descoperit un fenomen nou, care a facut posibila intuirea unei noi pirghii pe care am numit-o «pirghia V». Apoi am inceput sa ma ocup de aplicarea ei. Este vorba despre o pirghie care are o deplasare foarte mica, relativa, transformindu-se printr-un sistem intr-o deplasare mare, care se transmite la arbore, dind un lucru mecanic altul decit pina acum. Din momentul acela am inceput sa ma gindesc la aplicatii in domeniul energetic, adica in domeniul motoarelor", povesteste barbatul. Dupa studii si cercetari indelungate, pe baza pirghiei respective, el spune ca a gasit o serie de solutii pentru motorul termic, dintre care doua au fost deja brevetate. Din cite explica omul, eliberarea de catre OSIM a celor doua brevete s-a facut pentru "motor rotativ cu ardere interna. Inventia se refera la un motor rotativ destinat mijloacelor de transport precum si utilizarii ca motor stationar", scrie in dosarul la care este atasat brevetul.
Motor termic fara pistoane
Chiar daca perseverenta sa in ale mesteritului i-a scos uneori din minti familia, nea Vitzu nu s-a lasat pina cind nu a descoperit o alta solutie pentru un altfel de motor termic. Dosarul, gata pregatit, il tine in secret pina in momentul in care va gasi un sponsor care sa-l ajute sa-si protejeze inventia si pe plan international. Acest motor, zice el, este cel ce poate revolutiona spre exemplu industria constructiei de automobile. "Solutia pe care am gasit-o de aceasta data se deosebeste substantial de celelalte brevetate. Este mult perfectionata. Motorul este de dimensiuni reduse, o adevarata bijuterie si nu are pistoane. Printre avantaje se numara consumul mic de combustibil ce se datoreaza unui fenomen legat de acele pirghii descoperite de mine. Pe toata durata deplasarii pastreaza constanta presiunea in camera de ardere. Nu mai exista pistonul care coboara si modifica presiunea. Presiunea este constanta de la inceputul si pina la sfirsitul unui ciclu. La consumuri mici dezvolta puteri mari, care-l face aplicabil in orice domeniu. De exemplu, la o Dacie consumul ar fi de 1,8 pina la 2 litri la suta de kilometri. Acest principiu nou aduce un nou motor pe lume", spune cu convingere, nea Vitzu Malureanu.
Daca pentru cercetarea celorlalte motoare, brevetate deja, a avut un sponsor focsanean generos, care l-a finantat cu peste 300 de milioane lei, pentru acesta din urma omul nu mai are nici un ban. Si pentru ca ar vrea sa-si vada inventia pusa in practica cit mai curind posibil, nea Vitica doreste sa gaseasca un om cu bani, care sa il sponsorizeze. Dac-ar fi avut el insusi un automobil, zice ca n-ar fi avut liniste pina nu l-ar fi facut sa mearga cu motorul inventat de el. Numai ca omul nu are nici un venit de nicaieri. "Brevetarea costa acum in Romania intre 6-8 milioane lei. Protectia in Comunitatea Europeana ajunge pina la 30 mii dolari. Si apoi brevetarea internationala costa aproximativ 75 mii de dolari. Dar ce sint banii astia cind poti apoi cistiga miliarde? Un eventual sponsor nu trebuie sa-si faca probleme. Numai vinzind occidentalilor inventia mea si tot si-ar scoate banii. Dar de ce n-am produce noi, in Romania, asemenea motoare? De ce sa le ia strainii? Daca ar iesi din umbra, acest motor ar inlocui sigur motorul clasic actual", isi pledeaza barbatul cauza.
"Nu vreau bogatii, vreau sa fac ceva pentru omenire"
Pasiunea inventatorului din Terchesti pentru motoare este evidenta. Si tot ce-si doreste de la viata este sa-si vada inventiile "iesite in lume. Nu visez sa ajung cel mai bogat om. Vreau sa fac ceva pentru omenire. Si sa pot trai decent", spune barbatul, care nu are la ora actuala nici un venit. Din cauza lipsei banilor s-a si mutat de la oras, din bloc, la tara in casa parinteasca. Este de profesie electronist si a lucrat ani de-a rindul in aceasta meserie. Acum traieste de pe o zi pe alta hranindu-se doar cu pasiunea sa pentru motoare. Cit e ziua de lunga studiaza si buchiseste, cu mijloace mai mult decit rudimentare, tot felul de solutii imbunatatite pentru motorul ideal. "Ne-am mai ciondanit din cauza asta, de multe ori. Toata ziua asta face, nici noaptea nu are liniste. Nici o portita din ograda nu se mai deschide, ca el n-are timp sa le repare. Dar ce sa fac, il stiu doar, de mic ii placea sa mestereasca. Si la biserica ma rog sa reuseasca, dar eu stiu…?", spune mama inventatorului.
Tot ce-si doreste insa nea Vitzu este sa gaseasca un sponsor. Cele doua brevete obtinute deja pot sta marturie faptului ca nu vorbeste prostii. Iar cine vrea sa-l cunoasca, nu trebuie decit sa strabata cei citiva kilometri de la Popesti in sus, spre Terchesti, unde mai toata lumea il cunoaste. "N-as vrea ca aceasta inventie a mea sa fie furata, asa cum au mai fost cazuri, numai pentru ca n-am bani. Si nici sa ramina doar un dosar aruncat si uitat printre altele. Motoarele au fost nu numai visul meu. Au fost destinul meu. Nu m-am putut abtine. Pur si simplu nu am putut face altceva. Si tot ce vreau este sa-l vad pe acesta, ultimul, pus in practica", incheie omul.
Desigur, la prima vedere, cele sustinute de Vitzu Malureanu din Terchesti ar putea parea imposibil. Si totusi, daca tocmai el este cel care va revolutiona industria motoarelor? Ii va da cineva o sansa? (Laura BREANA)

Comentarii