Publicitate din banii statului pentru interesele PSD

marți, 22 martie 2005, 00:00
5 MIN
 Publicitate din banii statului pentru interesele PSD

La citeva luni dupa ce a preluat friiele Guvernului, premierul Calin Popescu Tariceanu anunta masuri drastice de reorganizare a modului in care se va aloca publicitatea de la institutiile de stat. Dupa cum se stie, in timpul guvernarii PSD, majoritatea ziarelor care nu criticau acest partid primeau in exclusivitate contracte de publicitate „grase”, de zeci de milioane de dolari. Dupa modelul instituit de Adrian Nastase la nivel national, care aviza personal acordarea contractelor de reclama, si Marian Oprisan a reusit sa directioneze reclama platita din bani publici doar spre ziarele in care are interese personale si de partid. Bineinteles ca Ziarul de Vrancea nu a fost preferat, din motive pe care cititorii le cunosc. Asa se face ca miliarde si miliarde de lei din institutiile vrincene s-au dus astfel in mod discriminatoriu in special catre Monitorul de Vrancea. Pentru a transparentiza modul in care sint incheiate contractele de reclama cu bani publici, premierul a anuntat organizarea unui grup de lucru independent care sa reglementeze modul in care va fi impartita publicitatea in mod nediscriminatoriu.
Premierul Calin Popescu Tariceanu a pus degetul pe rana cu privire la alocarea publicitatii de stat catre institutiile mass media. Practic, noul Guvern doreste crearea unui organism independent care sa supervizeze si sa reglementeze acordarea publicitatii pe bani publici in mod nediscriminatoriu, astfel incit presa sa nu mai poata fi controlata politic la fel ca in regimul PSD. „Guvernul actual are vointa politica de a nu folosi banii publici pentru a controla presa! Este o decizie pe care am luat-o de la bun ?nceput si nu ne-am abatut de la ea. Consider ca o presa libera, profesionista si responsabila este semnul de sanatate al unei democratii”, a spus premierul. Un rol important il va avea Centrul pentru Jurnalism Independent, un consacrat ONG care alaturi de reprezentantii Guvernului vor gasi modalitati corecte de a acorda publicitate de stat. Centrul pentru Jurnalism Independent a avut o initiativa laudabila ?n acest sens si va juca un rol de arbitru in acest sens.
Ziarul de Vrancea, exemplu in rapoartele internationale
Primul ministru a luat aceasta decizie dupa ce a studiat rapoartele organismelor independente care au analizat situatia presei in perioada 2000-2004. Tariceanu a citat chiar din raportul Agentiei pentru Monitorizarea Presei si al Reporteres sans Frontieres, in care a fost nominalizat si Ziarul de Vrancea ca fiind supus presiunilor politice de fostul partid de guvernamint. „Presa functioneaza ?ntr-un mediu economic ce nu respecta legile economiei de piata, principala cauza fiind interventia brutala a reprezentantilor puterii centrale sau locale pe piata, folosind abuziv atit institutiile statului, cit si banii publici prin intermediul publicitatii acordate discretionar si netransparent”, se arata in raportul Agentiei pentru Monitorizarea Presei. „Publicitatea este uneori folosita ca un instrument pentru a face presiuni asupra organizatiilor media”, spune si Raportul Freedom House din 2004. „Mai mult, astfel de constatari se regasesc si ?n rapoartele Comisiei si Parlamentului European si ale Departamentului de Stat al SUA. Ele ridica semne de ?ntrebare asupra functionalitatii statului de drept ?n Rom?nia, iar mie, ca cetatean, ?mi dau fiori”, a mai spus Calin Popescu Tariceanu, declarind ca, in patru ani, 65 de milioane de euro s-au alocat de la stat pentru publicitate.
Oprisan a adoptat modelul Nastase
Vrancea a fost unul dintre judetele in care controlul asupra alocarii publicitatii de stat a fost in mina lui Marian Oprisan, acesta avind sub control mai toate institutiile importante din judet. Mai mult, majoritatea sefilor de institutii ii erau sefului de judet subordonati si pe linie de partid. Si asta s-a cunoscut cel mai bine. Asa se face ca mai toate fondurile de publicitate din institutiile vrincene s-au indreptat ani de zile catre ziarul cunoscut ca fiind oficiosul PSD, Monitorul de Vrancea, ziar in care Marian Oprisan isi plateste toate politele politice. La fel ca Adrian Nastase, Marian Oprisan a propus un proiect de hotarire ce legifereaza cenzura informationala, hotarirea dindu-i dreptul de a aviza toate materialele publicitare inainte ca acestea sa fie date spre publicare in ziarele locale. Asta s-a intimplat aproape doi ani in Vrancea, unde seful administratiei judetene a decis in functie de preferintele politice unde se indreapta publicitatea din banii publici. Sefii administratiei au oferit si informatii publice doar ziarelor obediente puterii, care scriu doar ce le convine acestora. Acest fapt a ingradit practic accesul Ziarului de Vrancea la informatiile publice si la publicitate. Tot atunci, Marian Oprisan spunea ca Ziarul de Vrancea nu va beneficia niciodata de dreptul legal de a face publice actele administratiei judetene pentru ca „este un produs pirat”, desi am aratat cititorilor, singurii nostri stapini, dovada faptului ca Ziarul de Vrancea este o publicatie legala din toate punctele de vedere.
Institutiile statului au cotizat la imaginea PSD
La nivel local, printre principalii furnizori de reclama pentru ziarele de partid se numara SC ENET SA si CUP RA, cele doua societati care asigura utilitatile publice in Focsani. Desi nu au concurent pe piata, aceste societati inglodate in datorii si-au permis sa-si cumpere pagini intregi de reclama platita cu miliarde de lei din bani publici. Ca un facut, si societatea focsaneana de transport public a facut publicitate tot in ziarul agreat de seful PSD. Si ca totul sa fie cit mai clar, SC Drumuri si Poduri SA, societate aflata in subordinea Consiliului Judetean, cu citeva zile inainte sa-i fie scos sediul central la licitatie, isi facea reclama pe pagini intregi in Monitorul de Vrancea. Potrivit datelor oficiale, Societatea de Drumuri si Poduri a cotizat numai anul trecut la ziarul apropiat lui Oprisan cu 2,5 miliarde de lei, suma apropiata de cea din 2003. Tot de publicitate platita din bani publici a beneficiat si Jurnalul de Vrancea condus de scriitorul Gheorghe Neagu, ziar pe care nu il citesc multi vrinceni, dar in care institutiile statului au preferat sa publice informatii pretioase pentru ei. (Marius GRIGORESCU)
Proiect de lege pentru publicitatea de stat
Grupul de lucru pentru reglementarea publicitatii de stat s-a reunit la sfirsitul saptaminii trecute pentru prima data la Guvern. La intrunire au participat reprezentanti ai Centrului pentru Jurnalism Independent, Agentiei pentru Monitorizarea Presei, Clubului Roman de Presa, Asociatiei Pro Democratia, Asociatiei Romane pentru Comunicatii Audio-Vizuale si ai Ligii Romane de Presa. Printre propunerile facute in cadrul intilnirii s-au numarat marcarea tuturor materialelor publicitare cu litera „P”, reexaminarea prevederilor privind publicitatea electorala, prezentarea de catre
institutiile media a resurselor de finantare si orientarea publicitatii in functie de specificul acesteia si de profilul publicatiei. Premierul Calin Popescu Tariceanu a refuzat sa comenteze propunerile prezentate, deoarece Executivul nu doreste implicarea in acest proces, ci doar asigurarea transparentei in procesul de acordare a publicitatii de stat. Urmatoarea intilnire pentru continuarea discutiilor pe tema repartizarii publicitatii de stat in mod nediscriminatoriu vor fi reluate la sfirsitul acestei luni, iar propunerile urmeaza sa fie incluse intr-o initiativa legislativa. (M.G.)

Comentarii