Razboiul cascarabetelor mocneste

luni, 18 martie 2002, 00:00
4 MIN
 Razboiul cascarabetelor mocneste

Haosul legislativ din reglementarea activitatii locale de transport public, perpetuat de ani buni la Galati, provoaca noi tensiuni in rindul persoanelor fizice autorizate care-si cistiga piinea din traficul de calatori. Ultima gaselnita a autoritatilor locale in materie de inovatie legislativa, si anume concesionarea transportului public unui singur operator coordonator, ii loveste drept in moalele capului pe proprietarii de maxi-taxi. Si asta, deoarece o perioada presupusa a fi una de tranzitie de la masinile de 9 locuri la microbuzele de 10-17 locuri s-a transformat peste noapte intr-o amputare fara anestezie.
Desi initiativa Primariei este momentan un prunc in fasa si inca nu se stie cum va arata "copilul" cind va poposi in "cresa" Consiliului Local, liderii transportatorilor privati galateni s-au grabit sa traga un semnal de alarma. Socoteala lor este simpla. Din august anul trecut, HCL 136 a lasat transportul privat in grija a 400 de autoturisme maxi-taxi de 9 locuri. Cu rezerva ca, pina la finele lui 2001, primarul Nicolae sa elaboreze o noua hotarire care sa dea prioritate transportului cu microbuze, minibuze si autobuze, singurele agreate de lege pentru o asemenea activitate. Aproximativ 40 de transportatori au muscat momeala si au bagat sute de milioane de lei in microbuze noi, ori si-au transformat masinile de 9 locuri, daca asa ceva era posibil.
Lovitura de maciuca a venit saptamina trecuta, cind primarul Dumitru Nicolae a anuntat pe unul dintre liderii lor ca efectul HCL 136 se va prelungi pina la jumatatea acestui an. Adica orasul va brazdat in continuare de masinile de 9 locuri, iar detinatorii de microbuze sint in continuare siliti sa-si faca mersul in baza unei hotariri mai vechi, care-i impinge spre faliment incet, dar sigur. Mai mult, nr. 1 din administratia locala si-a manifestat intentia de a propune in curind Consiliului Local concesionarea activitatii de transport public unui singur operator coordonator, care nu poate fi altul decit "Transurb". Adica, in loc de a imparti portiile bune celor doua categorii de transportatori existenti momentan, Primaria pare sa fi decis: "Mai putin pentru toata lumea!"
Liderul ATAP-DL 54, Alexandru Ghita, cere clarificarea urgenta a situatiei transportului maxi-taxi
Dupa ce la sfirsitul saptaminii trecute intentia administratiei locale de a inhama transportul public la jugul "Transurb" a fost criticata dur de directorul executiv al Automobil Clubului Judetean, Silviu Cirlan, care reprezinta interesele a citeva zeci de proprietari de maxi-taxi, un alt reprezentant al persoanelor fizice autorizate din breasla ataca pozitia executivului local. Acesta este nimeni altul decit Alexandru Ghita, presedintele Asociatiei Transportatorilor Auto Privati Urbani – DL 54 (ATAP), persoana care a initiat greva cascarabetelor din vara anului trecut. Ghita sustine ca autoritatile locale n-au bagat pina acum in seama solicitarile repetate ale asociatiei privind clarificarea regimului de functionare al autovehiculelor de transport privat, desi singure s-au angajat – prin HCL 136/2001 – sa faca acest lucru pina la finele anului 2001. "Transportul public local de calatori cu microbuze si autobuze ce se desfasoara conform HCL 233/1999 este falimentar la ora actuala, acesta fiind prevazut a se efectua pe niste trasee unde lipseste obiectul de activitate. Hotarirea respectiva a fost conceputa tocmai pentru a nu concura cu «Transurb». Din august 2001, cind a intrat in vigoare HCL 136, s-a dovedit clar ca daca HCL 233 s-ar fi respectat, oamenii cu microbuze ar fi intrat in faliment. Totusi, ei au functionat in provizorat, in speranta ca de la 1 ianuarie 2002 vor avea prim-planul garantat de lege. Multi si-au luat intre timp microbuze, cheltuind intre 500 de milioane si 1 miliard de lei sau si-au transformat masinile de 9 locuri", ne-a declarat Alexandru Ghita. Potrivit sursei citate, in acest moment doar aproximativ 40 de masini circula in baza HCL 233/1999, alte 40 de microbuze noi fiind inregistrate cu dosare depuse la Primarie. Pe de alta parte, liderul ATAP sustine ca nu mai putin de 120 de autoturisme 8+1, cite are asociatia pe trasee, nu au in spate nici o garantie solida ca nu vor fi maturate de primul vint legislativ. "Mentionez de asemenea, faptul ca intirzierea aparitiei acestei noi hotariri duce la excluderea din competitie a transportatorilor cu masini de 8+1 locuri, care nu au garantia data de un act normativ, ca vor mai putea functiona sau nu, nu stiu daca vor trebui sau nu sa-si schimbe masinile si daca vor avea timp sa o faca. De retinut este ca in aceasta situatie se afla peste 80% din transportatorii autorizati, care executa legal aceasta activitate", a mai adaugat Alexandru Ghita.
Proprietarii de cascarabete nu vor sa fie roata de rezerva in transportul public
Desi au protestat imediat ce au aflat de dorinta autoritatilor de a repeta experimentul de la Braila, liderii transportatorilor privati se feresc pentru moment sa-i ameninte pe alesii locali cu reactii dure. Este stiut din experienta anului trecut ca proprietarii de maxi-taxi nu devin un bloc de protest decit atunci cind deciziile administratiei locale le pun in pericol piinea, una destul de consistenta pina una-alta. Totusi, pozitia transportatorilor este acoperita de toate legile din domeniu, inclusiv de OG 86/2001 privind transportul public, in baza careia se pregateste marea schimbare de macaz din aceasta activitate. "Nemultumirea transportatorilor vizavi de provizoratul prelungit in care isi desfasoara activitatea, a devenit insuportabila. Ea este amplificata de pozitia Primariei fata de concesionarea transportului public unui singur operator. Credem ca este impetuos necesara – si propunem pe aceasta cale – organizarea unei dezbateri pe aceasta problema, cu participarea directa a domnului primar Dumitru Nicolae si a transportatorilor din municipiul Galati, inainte de a se lua aceasta hotarire, care, dupa parerea noastra, poate fi dezastruoasa", afirma Alexandru Ghita. (Florin STEFAN)

Comentarii