Cea mai probabila ipoteza: Gheata pe elice

miercuri, 11 ianuarie 2006, 00:00
12 MIN
 Cea mai probabila ipoteza: Gheata pe elice

Comisia care investigheaza prabusirea elicopterului EC 135 nu a avansat inca nici o ipoteza referitoare la posibilele cauze ale accidentului. Sint investigate in continuare atit posibile cauze datorate conditiilor meteo, cit si eventuale probleme tehnice sau greseli umane. „Ca pilot de elicopter, este greu sa te prabusesti din cauza unei greseli de pilotaj, mai ales in conditiile date. Aparatul nu avea viteza mare, asa ca pilotul avea timp sa-si repare o eventuala greseala. Iar la experienta pe care o aveau pilotul si copilotul, este greu de crezut ca ar fi putut gresi grosolan la un zbor de rutina. Este drept ca pilotii mai au obiceiul sa se «joace» cu aparatul, adica sa faca mici acrobatii aeriene. Este insa putin probabil ca pilotul sa fi facut asa ceva, mai ales ca era in raza unitatii de jandarmi”, a apreciat Gheorghe Fotea, unul dintre cei mai experimentati piloti de elicopter din Iasi. El a lucrat in cadrul fostei Aviatii Utilitare din Iasi, avind o experienta de 3.700 de ore de zbor. Dintre acestea, 400 de ore de zbor au fost efectuate pe aparate Alouette 316, utilizate si ele in mod curent ca elicoptere sanitare.
1. Pelicula de gheata pe palele elicelor
Potrivit aprecierii lui Gheorghe Fotea, din toate datele pe care le stie pina in prezent, cea mai posibila cauza a prabusirii ar fi aparitia jivrajului pe palele elicelor. Concret, pe palele elicelor s-ar fi putut forma o pelicula de gheata care sa fi redus portanta elicopterului. „Practic, masa de aer dislocata de elice nu mai este suficienta pentru a mentine aparatul in aer. Intr-o astfel de situatie, elicopterul se prabuseste ca un bolovan, iar pilotul nu mai are ce face. Jivrajul poate aparea si in timpul zborului. Temperatura de -3?C, cit era la momentul accidentului, permite aparitia jivrajului in zbor”, a precizat Fotea. Acesta a adaugat ca pentru aparatele moderne exista instalatii de dejivrare, pentru a preintimpina aparitia ghetii pe pale in timpul zborului. „Este posibil ca pilotii sa nu o fi utilizat (n.r. – instalatia de dejivrare). Au vazut la sol ca palele sint in regula si, fiind vorba de un zbor scurt si de rutina, nu s-au mai complicat cu montarea instalatiei de dejivrare”, a apreciat Fotea.
2. Dispunerea gresita a sistemului de voleturi al aparatului
In opinia lui Fotea, o alta problema tehnica ce ar fi putut duce la prabusirea elicopterului ar fi reglarea gresita a sistemului de voleturi al aparatului, avind in vedere ca acestea se regleaza inaintea fiecarui zbor, in functie de temperatura si de alti parametri. „Acest sistem are rolul de a regla ventilarea motorului, pe un principiu similar radiatorului unei masini. Daca voleturile nu sint amplasate corect, exista riscul ca motorul sa fie racit mai mult decit trebuie, avind ca urmare blocarea acestuia”, a spus Fotea.
Fostul pilot a respins varianta lovirii accidentale a unei pasari ca posibila cauza a accidentului. Potrivit aprecierii lui Fotea, un astfel de incident ar fi putut fi constatat inca de la primele verificari facute de comisia de ancheta. „In primul rind, se cauta cauzele evidente. Intrarea accidentala a unei pasari la motor ar fi fost observata imediat. Daca ar fi fost asa ceva, deja s-ar fi stiut”, a sustinut fostul pilot.
3. Defectiune a pilotului automat
O ultima posibilitate invocata de Fotea a fost o eventuala defectiune a pilotului automat. „Daca zborul era setat pe pilot automat, iar aici a aparut o problema, era foarte greu sa se mai redreseze aparatul. Altitudinea elicopterului era prea mica pentru ca pilotul sa poata interveni eficient. Oricum, deocamdata discutam despre ipoteze. O defectiune a pilotului automat sau blocarea motorului vor putea fi confirmate doar dupa analiza cutiei negre”, a incheiat Fotea.
Doctorita Liliana Puiu urma sa se casatoreasca in primavara
Biserica din Curtea Spitalului „Sf. Spiridon” a devenit de ieri loc de pelerinaj la trupurile neinsufletite ale celor patru victime ale tragicului accident aviatic. Capela micuta de la intrarea in lacas s-a dovedit a fi neincapatoare pentru cei care au venit continuu sa aduca un ultim omagiu, o floare, o luminare aprinsa. Patru jandarmi strajuiesc la capetele sicrielor privind cu discretie la chipurile impietrite de durere ale celor din familiile doctoritei si asistentei medicale. Pe un scaun, cu miinile sprijinite de sicriul doctoritei Puiu, un barbat tinar, cu cearcane adinci, priveste neincetat chipul celei ce a fost pentru apropiati, colegi si prieteni, Lala. Isi mai coboara capul pe miini cind il napadesc lacrimile grele. Citeva asistente din spital soptesc intre ele despre tinar ca este logodnicul doctoritei. „Aseara, nu-l puteau desprinde de sicriul doctoritei si plingea in hohote cind le-au dus la UPU, sa-si ia colegii ramas bun de la ele. Am auzit ca trebuiau sa faca nunta in primavara”, spune incet una dintre ele.
O garda de doliu, o garda pentru viata
Trupul doctoritei Liliana Puiu este imbracat intr-o rochie de mireasa, alta decit cea pe care ar fi imbracat-o in primavara acestui an, cind ar fi urmat sa se casatoreasca. In picioare, fratele ei abia isi stapineste lacrimile cind colegii Lalei de la UPU vin, pe rind, sa faca de garda la capatiiul fetelor. O garda de doliu la biserica, o garda pentru viata in UPU. Pentru ca toti colegii fetelor, medici, rezidenti, asistenti medicali sau infirmieri, sint la datorie, chiar daca nu le-a venit rindul sa intre de serviciu. „Am vrut sa ii avem printre noi chiar si pe acest ultim drum. Nu a fost nimic pregatit, ne-am hotarit pe loc ca sa fie permanent citiva dintre noi linga ei. Cei care erau acasa au venit la spital sa ajute, chiar daca nici nu au apucat sa doarma dupa ce au fost de garda. Am putut astfel sa asiguram consultatiile la UPU. Ne-au dat o mina de ajutor si medicii rezidenti care-au dormit si ei pe unde au apucat, o ora, doua, ca sa fie alaturi de noi”, povesteste dr. Iulian Coca.
„Parca doarme”
In biserica, un bolnav imbracat in pijamale, acoperite de o haina groasa, incepe sa plinga cind da cu ochii de sicrie. „Doamne, atit de tineri si s-au dus toti. Doctorita asta frumoasa m-a consultat acum citeva zile, cind m-am internat”, spune incet omul care arata trecut de 60 de ani. Se inchina linga sicrie, saruta icoanele de pe pieptul celor patru, aprinde la fiecare cite o luminare, apoi iese din biserica cu spatele, facindu-si neincetat cruce si stergindu-si ochii. Orice gest de compasiune stirneste emotii mari si lacrimi amare celor ce pazesc acum odihna trupurilor fara viata. Cei din UPU fac de garda si linga sicriele pilotilor la care familiile lor nu au putut sa ajunga la Iasi. La un moment dat insa, de trupul comandantului elicopterului, maiorul Valentin Stanescu, se apropie o doamna blonda cu ochii rosii de plins. Este o ruda care a reusit sa vina la Iasi si sa-l petreaca doar pina la Aeroport, inainte de a fi trimis la Bucuresti. Femeia priveste chipul comandorului, ii mingiie fata acoperita de o pinza transparenta, cerceteaza printre lacrimi florile ce-l acopera tot pina la briu, hainele, de parca ar vrea sa se convinga ca totul este in regula. Pilotii sint imbracati in civil, la costum si cravata, iar linga piept sint asezate palarii de fetru. „Parca doarme, si nu este lovit tare la fata”, sopteste printre suspine femeia catre o adolescenta care o insoteste.
„Inainte de accident a fotografiat tot UPU”
Mai spre interiorul bisericii, linga sicriul asistentei Mioara Hauta, stau parintii si rudele apropiate. Au chipurile indurerate si obrajii arsi de atitea lacrimi. In loc de haine de calugarita, Mioara a primit un costum rosu ca focul: uniforma SMURD. Alta insa decit cea in care si-a pierdut viata. Desi nu era nici ea casatorita, familia a acceptat imbracamintea speciala SMURD oferita de colegii ei in semn de omagiu. Florile ii acopera si ei trupul micut, iar altele care vin tot timpul sint asezate frumos de unul sau altul dintre colegi care fac de garda linga ei in capela. „Era cea mai maruntica dintre noi si, cu o zi inainte de accident, a ris continuu si a fotografiat tot UPU cu un telefon mobil cu camera video. Acum zic ca parca si-a luat adio de la noi si de la locul ei de munca facind atitea fotografii. Nu am vazut-o niciodata asa de vesela cum a fost atunci”, povesteste soptit un infirmier.
Fiecare pe alt drum
Din spital, asistentele medicale, infirmierii si medicii de la UPU vin spre biserica aducind fiecare cite o coroana din crengute de brad si flori. Se apropie ora cind cei doi piloti vor fi dusi la Bucuresti. Toti sint imbracati in costumele SMURD si ies in evidenta prin culoarea rosie care contrasteaza cu vremea cenusie. Afara este frig si fulguieste marunt. Curtea spitalului a fost golita de masini pentru a se face loc Garzii de Onoare a Unitatii de Jandarmi Iasi, care se pregateste sa prezinte onorul celor doi piloti cazuti la datorie. Sint doi gornisti militari, patru cu steagul tricolor si un mic pluton. Toti se asaza la ordin in fata bisericii. La ferestrele spitalului stau ciorchine bolnavii. Se asteapta din clipa in clipa sa apara colegii pilotilor de la Bucuresti. Acestia ajung spre ora 14.30, in frunte cu comandantul unitatii. Un procuror se apropie de el si ii inmineaza o mapa cu certificatele de deces. Grupul celor cinci aviatori bucuresteni intra apoi in biserica si imediat se aude vocea preotilor incepind slujba. Desi se tin tare, citiva dintre ei incep sa plinga. Slujba nu dureaza mult si jandarmii iau pe umeri sicriele pilotilor in timp ce sunetele goarnelor se amesteca cu cele ale clopotelor. Corpurile neinsufletite sint depuse in doua masini mortuare si trec apoi incet prin fata militarilor, care saluta solemn. Toata lumea insoteste cu privirea sicriele, iar cei de la SMURD se string indurerati linga doctorita Diana Cimpoiesu. Imediat ce a iesit pe poarta spitalului, cortegiul funerar prinde viteza spre Aeroport, calea fiind deschisa de o masina a Politiei. In biserica au mai ramas fetele: Lala si Mioara. Vor fi conduse abia miine pe ultimul lor drum. Fiecare insa pe altul. Doctorita Liliana Puiu va fi inmormintata la Cimitirul „Eternitatea”, iar asistenta Mioara Hauta la „Buna Vestire”.
Toate unitatile SMURD din tara au trimis reprezentanti la Iasi
Tragedia petrecuta luni dimineata linga Aeroportul Iasi, in urma careia si-au pierdut viata patru oameni, a impresionat intreaga suflare a orasului. La numai citeva ore de la dezastru, oamenii au inceput sa sune la Unitatea de Primire Urgente de la Spitalul „Sf. Spiridon” pentru a-si oferi ajutorul sau pentru a oferi sume de bani. „Am fost foarte impresionat de faptul ca, incepind de aseara (luni seara – n.r.) si pina astazi (ieri – n.r.) telefoanele de la UPU au sunat continuu, si nu pentru urgente. Erau oameni care voiau sa le spunem de ce avem nevoie pentru a ajuta la inmormintare sau pentru a ajuta familiile indoliate. Foarte multi oameni simpli ne-au intrebat unde sa vina sa ne dea bani. Am primit ajutor de peste tot, incepind cu medici si angajati din spitalul nostru si din alte spitale, de la Sindicatul Sanitas, Colegiul Medicilor si pina la partide politice, institutii publice, oameni simpli. Ne-a mai mingiiat faptul ca foarte multa lume din Iasi a fost alaturi de noi in aceste clipe grele”, ne-a spus dr. Iulian Coca, medic la UPU, adaugind ca a fost impresionat si de faptul ca membrii fanfarei 10 prajini s-au oferit si ei sa cinte la inmormintare. Pe linga ieseni, mesaje si ajutoare financiare, multe au venit insa si din tara. Cadrele medicale de la SMURD Tg. Mures si SMURD Bucuresti au trimis la Iasi si citiva colegi pentru a fi alaturi de ieseni. Ieri erau asteptati sa mai soseasca altii de la Cluj, Timisoara, Craiova. Aseara a ajuns la Iasi si seful SMURD pe Romania, dr. Raed Arafat, aflat in Germania in ziua tragediei.
Slujba speciala la Mitropolie
Clopotele Catedralei Mitropolitane au batut ieri pentru cele patru victime. Aseara, dupa slujba Vecerniei, preotii Mitropoliei au oficiat o alta slujba dedicata special pomenirii pilotilor, doctoritei si asistentei medicale. „La initiativa si cu binecuvintarea Inalt Prea Sfintitului Daniel, la Catedrala Mitropolitana vor fi pomeniti in zilele urmatoare cei care au fost pina ieri (luni – n.r.) printre noi: Valentin, Augustin, Liliana si Mioara. Slujitorii Catedralei vor oficia un trisaghion, adica o slujba de pomenire pentru ei, mai ales ca una dintre membrele echipajului, Mioara, a facut parte din corala «Sanctus» a Catedralei Mitropolitane. Ea venea in zilele de duminica si in zilele de sarbatoare, impreuna cu ceilalti membri ai coralei, ca sa-L laude pe Dumnezeu in cintare. Asadar, si din acest motiv, Catedrala Mitropolitana are datoria de a-i pomeni la sfintele rugaciuni, la slujbele Bisericii, mai ales la Proscomidie si la Sf. Liturghie”, a precizat parintele arhimandrit Timotei Aioanei, exarh cultural al Arhiepiscopiei Iasilor.
IML Iasi: Moartea a fost instantanee
Medicii legisti au tras primele concluzii dupa efectuarea necropsiei celor patru cadavre. Potrivit acestora, pilotii si cele doua cadre medicale iesene au decedat din cauza politraumatismelor suferite. „Pe linga necropsie, am efectuat si alte examene complementare, care nu au scos la iveala ceva nou. Cauzele mortii celor patru au fost politraumatismele determinate de impactul puternic cu solul. A fost efectuat si testul de alcoolemie. Nici unul dintre cei patru nu consumase alcool”, a declarat prof.dr. Vasile Astarastoae, directorul Institutului de Medicina Legala Iasi. De asemenea, a mai precizat legistul, moartea celor patru a fost instantanee. Acesta a adaugat ca, la inceputul saptaminii viitoare, va fi finalizat raportul medico-legal cu privire la acest tragic caz.
Sute de stegulete au fost infipte pe zeci de metri, pe cimpul tragediei
O defectiune tehnica a elicopterului? Aceasta este intrebarea la care specialistii incearca sa raspunda. „Trebuie sa se verifice daca s-a intimplat ceva cu elicopterul. Chiar daca ar fi vorba si de o eroare de pilotaj, aparatul de zbor trebuie oricum expertizat. Pe aceasta pista merg acum specialistii”, ne-au declarat, sub protectia anonimatului, surse apropiate anchetatorilor. Unul
dintre membrii comisiei de ancheta afirma ca sperantele deslusirii cauzelor accidentului se leaga de cutiile negre. „Trebuie sa cadem de acord unde vor fi analizate cutiile negre, care au fost ridicate astazi (ieri, n.r.). Se poarta discutii daca acestea vor fi ascultate In Romania sau in Germania. Este foarte important sa vedem ce contin, si astfel sint sanse mari sa elucidam cauzele si conditiile in care s-a produs prabusirea elicopterului. Deocamdata, nu ne putem pronunta. Miine (astazi, n.r.) vor fi luate de la fata locului ramasitele elicopterului pentru a fi analizate”, ne-a declarat Lavinia Balanean, reprezentant al Ministerului Administratiei si Internelor.
„Este un domeniu sensibil, foarte putin cunoscut”
Comisiile de ancheta si-au impartit treaba si fiecare incearca sa ajunga la un rezultat. Specialistilor din MAI si celor de la MApN li s-au alaturat si doi reprezentanti ai firmei Eurocopter Romania, doi reprezentanti ai Eurocopter Germania, precum si procurorii de la Parchetul Militar. „Am trimis la fata locului si doi reprezentanti ai firmei Eurocopter Romania pentru a ajuta comisiile de ancheta la elucidarea prabusirii elicoterului SMURD. Deocamdata, nu putem sa facem decit scenarii, dar nici pe acestea nu le putem dezvalui. Este un domeniu foarte sensibil, in care foarte putini oameni stiu cu ce se maninca, pentru ca este foarte putin cunoscut. Orice s-ar spune, in acest moment sint bazaconii, care pot fi foarte usor interpretate. Ori, si noi vrem sa aflam adevarul despre ceea ce s-a intimplat. Poate fi si o combinatie nefericita de mai multi factori”, ne-a declarat Radu Humuruzeanu, directorul Eurocopter Romania. Elicopterul prabusit in urma cu doua zile in apropierea Aeroportului Iasi avea ceva mai mult de o luna de cind trecuse toate testele la care fusese supus in timpul reviziei. „Ultima revizie la acest aparat a avut loc in luna noiembrie. Procedura de receptie s-a produs normal, nu s-a gasit absolut nimic in neregula. Nu s-a efectuat nici o inlocuire si nici o remediere, pentru ca nu se punea problema de asa ceva. Totul functiona perfect”, a continuat directorul Eurocopter Romania.
Locul tragediei este pazit nonstop
In preajma locului in care alaltaieri s-a prabusit elicopterul SMURD se afla si acum specialistii care investigheaza catastrofa aeriana. Zeci de jandarmi pazesc zi si noapte zona, ei fiind schimbati cu alti colegi la un interval de doua ore, din cauza conditiilor meteo. „Toti jandarmii primesc hrana si ceaiuri calde pentru a face fata frigului”, a declarat colonelul Costache Vieriu, comandantul Jandarmeriei Iasi. In interiorul perimetrului, sute de stegulete albastre marcau locul in care se aflau componente sau bucati din elicopterul distrus. Toate vor fi ridicate astazi si se va reconstitui elicopterul. „Fiecare bucatica va fi analizata”, a adaugat Lavinia Balanean. Reconstituirea elicopterului se va face fie in hangarul de la Iasi, fie la Bucuresti.
Parchetul Militar Iasi a preluat ancheta
Desi initial ancheta incepuse sub comanda procurorului Mihai Covalciuc, de la Parchetul de pe linga Curtea de Apel Iasi, acesta a predat stafeta colegilor de la Parchetul Militar. „In acest accident aviatic au fost implicati doi militari, de aceea cazul a fost preluat de noi. Deocamdata, nu ne putem pronunta nici noi. Asteptam rezultatele specialistilor si a comisiilor de ancheta”, a afirmat, ieri, Irinel Rotariu, prim-procuror militar. (Nicolae MANOLIU)

Comentarii