Citadin a marcat strazile din Iasi cu vopsea de geamuri si usi

duminică, 24 august 2003, 23:00
5 MIN
 Citadin a marcat strazile din Iasi cu vopsea de geamuri si usi

Cind a fost inventata cerneala simpatica, a fost o revolutie in domeniul spionajului. Imediat ce erau asternute pe hirtie, mesajele dispareau ca prin farmec, putind fi citite doar in conditii speciale de temperatura si umiditate. In acest fel, spionii puteau transmite, in siguranta, mesaje strict secrete. Daca privim marcajele de pe strazile Iasului, putem spune ca avem in fata o noua descoperire uluitoare: vopseaua simpatica. Si asta pentru ca, la doar citeva saptamini de la trasarea marcajelor stradale, vopseaua a inceput sa se stearga. Insa aceasta „inventie” nu a adus bani la buget, ci a gaurit bugetul local. Este vorba de o afacere de cel putin doua miliarde de lei.
Vopsea ieftina pentru „zebre”, acesta a fost calculul sefilor de la „Citadin”. Ieftina, dar si foarte proasta calitativ, spun specialistii, asa ca economia s-a dovedit, de fapt, paguba. Primele marcaje stradale au fost executate in acest an la sfirsitul lunii mai, pe strazile „peticite” in prealabil de utilajele „Citadin”. La trei luni dupa vopsire, bucati intregi din „zebre” s-au volatilizat, de parca le-ar fi inghitit asfaltul. Marcajele continua sa se deterioreze, in ciuda faptului ca ele au fost garantate de „Citadin” sa reziste cel putin jumatate de an.
32 de tone de vopsea
Iata pe scurt datele problemei. La inceputul lunii mai, „Citadin” a organizat o licitatie pentru achizitionarea vopselelor cu care urmau sa fie „zugravite” strazile. Desi avea experienta anilor anteriori, Primaria nu a cerut un anumit tip de vopsea. Astfel, din start, edilii orasului au mers pe criteriul cantitativ, urmarind sa cumpere vopsea cit mai multa, la pretul cel mai mic. In consecinta, ei au achizitionat 32 de tone de vopsea de la o firma din Bacau, platind pentru aceasta doua miliarde de lei, adica peste 60.000 de lei/kg. Teoretic, aceasta ar fi trebuit sa reziste la un milion de „treceri”, adica un milion de roti ar fi trebuit sa treaca peste marcaj ca sa-l stearga. Ca timp, vopseaua ar fi trebuit sa reziste sase luni, pe o sosea intens circulata. In schimb, la doar citeva saptamini de la trasarea liniilor, acestea au inceput sa se stearga sub roti.
Vopseaua se evapora
Vopseaua cumparata in mai de „Citadin” a inceput sa dispara mult inainte de expirarea termenului de viata de 6 luni. Majoritatea marcajelor stradale au fost trasate in iunie si iulie. Astfel, la doua luni de la vopsire, dungile au inceput sa se stearga. Ieri dupa-amiaza, reporterii „Ziarului de Iasi” au facut un raid prin oras. Pe strada Sf. Lazar, marcata la inceputul lunii iunie, numai un ochi de expert poate detecta linia galbena continua de pe mijlocul drumului. De asemenea, si trecerile de pietoni arata ca niste mizgileli facute in graba de un copil fara chef. De altfel, toate marcajele de pe strazile intens circulate sint intr-o stare avansata de degradare. Chiar si pe arterele secundare vopsite luna trecuta, cum este strada Armeana, urmele de vopsea sint palide. Pe de alta parte, cu titlu de experiment, „Citadin” a aplicat si un tip de vopsea speciala pentru sosele, mai scumpa, la intersectia dintre strazile Saulescu si Uzinei. Diferenta este vizibila cu ochiul liber. Aici dungile de vopsea sint stralucitoare, iar contrastul pe care il fac cu fondul intunecat al strazii este puternic.
Vopsea buna pentru vopsit geamuri si usi
Specialistii din Primarie au doua explicatii pentru disparitia marcajelor. In primul rind, acestia recunosc ca vopseaua nu era de cea mai buna calitate. Altfel spus, „Citadin” a cumparat vopsea alchidica, obisnuita, de genul celei cu care se zugravesc casele sau timplaria din lemn. Ea este buna pentru decoratii interioare, insa nu a fost creata pentru a marca strazile. Pe piata exista vopsea speciala, „clor-cauciuc”, pentru marcaje stradale. Aceasta contine particule de cauciuc, care ii confera aderenta si o rezistenta sporita la frecare. Vopseaua clor-cauciuc este garantata sa reziste cel putin un an in conditii de trafic foarte intens, si chiar mai multi ani in conditii de trafic normal sau redus. Adica de cel putin doua ori mai mult decit vopseaua folosita pe strazile Iasului. Cumparata de la aceeasi firma care a cistigat licitatia din mai, vopseaua speciala ar fi costat de doua ori mai mult, adica 125.000 lei/kg. Economii substantiale nu s-ar fi facut asadar numai din rezistenta lucrarii, dar si la costurile lucrarilor de aplicare. Pe de alta parte, este inexplicabil cum „Citadin” aplica in luna iunie o vopsea despre care stie sigur ca va disparea, potrivit garantiei, in plina iarna. Altfel spus, constient, „Citadin” decide ca Iasul sa stea jumatate de an fara marcaje rutiere.
Pe de alta parte, responsabilii din Primarie mai gasesc o vina angajatilor „Citadin”, care nu si-ar fi facut cum trebuie treaba. Teoretic, ca orice suprafata care urmeaza sa fie vopsita, strada trebuia sa fie perfect uscata si curatata impecabil de praf. „Modul de aplicare a vopselei a lasat de dorit”, recunoaste si Mihai Chirica, seful Directiei Tehnice.
Ce spun sefii din Primarie
Afacerea paguboasa girata de sefii „Citadin” si ai Primariei este evidenta. Astfel, a fost cumparata o vopsea cu o durata de viata de 6 luni la un pret de 2 miliarde lei. Scotind din visterie 4 miliarde, „Citadin” ar fi achizitionat o vopsea care ar fi rezistat minim un an. Pina aici, si presupunind ca vopseaua chiar tine 6 luni, desi n-avem motive sa credem asta, pare a fi acelasi cost. Nu este insa deloc asa. Societatea din subordinea Primariei ar fi facut chiar o economie consistenta. Astfel, vopseaua ar fi fost aplicata o singura data, si nu de doua ori intr-un an, economisindu-se astfel manopera, utilaje si motorina. Un alt avantaj ar fi fost confortul soferilor ieseni. Vopsind o singura data pe an, angajatii „Citadin” nu ar fi mai transformat orasul intr-un santier la fiecare sase luni. Nu in ultimul rind, soferii ar fi circulat, tot timpul anului, pe strazi cu marcaje vizibile, lucru care reduce riscul de accidente rutiere.
Cit despre responsabilii din Primarie, acestia au spus ca si-au luat deja o marja de siguranta in ceea ce priveste calitatea lucrarilor executate de „Citadin”. „Am oprit un fond de garantie de 25% din situatiile de lucrari. Acesti bani nu vor fi achitati catre «Citadin», daca marcajele executate de ei nu vor dura sase luni, cit se sprecifica in garantie”, a explicat Chirica. Pina la inchiderea editiei, Catalin Neculau, seful „Citadin”, nu a putut fi contactat. Adjunctul sau, Kristian Birzu, a declarat ca vopsirea strazilor nu intra in atributiile sale. „Stiu doar ca au fost ceva probleme legate de calitatea vopselei”, ne-a declarat, sec, Birzu. (Mihai POPA)

Comentarii