Cu 10.000 de dolari devii cunoscut in oras

duminică, 16 iunie 2002, 23:00
4 MIN
 Cu 10.000 de dolari devii cunoscut in oras

Firmele iesene care au posibilitati financiare si au inteles importanta publicitatii profesioniste in dezvoltarea unei afaceri pot fi numarate pe degete. Dintre zecile "asa-zise" agentii de publicitate prezente pe piata, doar doua desfasoara o activitate completa in domeniu (full service): Agency ONE si Ad Mediam. Acesta este si motivul pentru care ni se zbirleste parul cind vedem "reusitele" spoturi ale unor firme care-si fac reclama in baza propriilor "idei" la posturile TV locale. Cele mai multe dintre reclamele pe care le auzim la radio sint banale, hilare si citite cam de aceleasi voci. Pentru a iesi din anonimat, promovindu-si afacerea printr-o agentie de publicitate, o firma din Iasi ar avea nevoie de un buget anual de publicitate de 10-15.000 de dolari. Cele mai mari firme din Iasi care au apelat la serviciile specializate ale agentiilor de publicitate sint "Bruni Food", fabrica de ulei "Unirea", "Hala Centrala", "Iulius Group", "EuroBit", "Antibiotice" sau "National Brewery Holdings".
Sumele investite in publicitate, secret de stat
Daca in Bucuresti marile companii multinationale isi publica periodic bugetele de publicitate in revistele de specialitate, majoritatea firmelor iesene isi tin la mare secret sumele alocate pentru reclama si promovare.
Unele firme din Iasi lucreaza direct cu firme de publicitate din capitala. "Bruni Food", societate mixta romano-olandeza infiintata la Iasi in 1997, a intrat in forta pe piata nationala prin agentia de publicitate "Tempo". Spotul TV pentru uleiul "Floriol", cu legumele care alearga in pas de dans spre castronul pentru salata, sau oala pentru ciorba a fost creat de Saatchi & Saatchi pentru fabrica de ulei "Unirea".
"Ce, nu ma pricep sa-mi fac singur reclama?"
Agency ONE, singura agentie de publicitate ieseana membra a Uniunii Agentiilor de Publicitate din Romania, desfasoara aceasta activitate din 1998. Numai anul trecut, firma a rulat in jur de 250.000 de dolari din bugetele pentru publicitate ale clientilor. Trebuie spus ca aceasta suma nu reflecta cifra de afaceri a agentiei, pe care directorul acesteia a refuzat sa o faca publica. Interesant este faptul ca grosul clientilor vin din Piatra Neamt, Onesti, Suceava si chiar Bucuresti. Printre firmele iesene care au apelat la serviciile acestei agentii se numara: EuroBit, Hala Centrala, World Trade Center, Rotherm si Romus Trading&Development. "A trebuit sa ne extindem activitatea in toata Moldova si am gasit clienti chiar si in Bucuresti. In ultimii doi ani, parca s-a mai revigorat piata ieseana a publicitatii. Oamenii de afaceri au inceput sa inteleaga importanta publicitatii profesioniste, dar mai este mult de luptat cu conceptiile de genul «Ce, eu nu m-as pricepe sa-mi fac singur reclama?»", este de parere Valentin Tatar, directorul agentiei. Din cauza acestor prejudecati, vedem pe posturile locale TV spoturi care mai de care mai urite, a caror hilaritate este remarcata si de copii. "La radio auzim niste bazaconii care te fac sa juri ca nu vei folosi produsul sau serviciul recomandat. In presa scrisa, cu mici exceptii, reclamele seamana intre ele, nu personalizeaza prin nimic un nume, o marca sau un produs", este de parere Tatar.
Pentru a iesi din anonimat, directorul Agency One spune ca o firma locala ar avea nevoie de un buget anual de publicitate de 10-15.000 de dolari. Acesta ar asigura cumpararea unor spatii pentru publicitate, o "mica" campanie promotionala, realizarea periodica a unor pliante si conceptia unui spot publicitar. Cei care si-ar permite o astfel de investitie ar avea asigurat dialogul permanent cu clientii.
Agentia isi asuma raspunderea pentru reusita campaniei
Prin agentia de publicitate "Ad Mediam" si-au facut cunoscute imaginile, numele si produsele 15 firme iesene, printre care "Iulius Group", care se afla pe primul loc in topul bugetelor de publicitate, "Antibiotice", "National Bewery Holdings" sau "Gima-Superstore". "Cel putin doua sint motivele pentru care afaceristii ieseni care au apelat la noi s-au convins de rentabilitatea investitiei in publicitate. In primul rind, o agentie specializata cumpara spatiu publicitar mai ieftin si, cel mai important, realizeaza o campanie publicitara unitara. Mesajul unei reclame trebuie sa fie acelasi, pe toate canalele media:TV, radio si presa scrisa. In afara de aceste avantaje, exista o garantie a reusitei unei campanii de promovare, agentia de publicitate asumindu-si raspunderea in acest sens", ne spune Luminita Costas, directorul executiv "Ad Mediam". Anul trecut, firma a avut o cifra de afaceri de aproape 90.000 de euro, iar pentru anul acesta este prevazuta o crestere semnificativa a ei. (Claudia ENEA)

Comentarii