Duminica spre luni la Iasi s-au simtit -40 de grade

marți, 24 ianuarie 2006, 00:00
6 MIN
 Duminica spre luni la Iasi s-au simtit -40 de grade

Celsius, iar la Birnova, -26 grade Celsius. „La nivelul lunii ianuarie s-au mai inregistrat temperaturi asa de scazute in anul 1987. Atunci s-au inregistrat la Iasi -26 de grade Celsius. In continuare, temperaturile vor fi foarte scazute, chiar si pentru luna ianuarie. Se vor inregistra -24, -25 de grade Celsius. Incepind de joi, temperaturile vor creste pina la -15 grade Celsius”, a declarat Constantin Dracsineanu, directorul Centrului Regional Meteo „Moldova”. Chiar daca aparatura centrului meteo a inregistrat temperaturi de -25 grade Celsius, din cauza vintului iesenii au resimtit gerul la intensitate mai mare. „Exista un indice de racire in functie de vint. Astfel, exista o formula care ia in calcul temperatura si vintul, la un moment dat. Asa se calculeaza indicele de racire, oamenii percepind ca e mai frig decit se inregistreaza. Din acest punct de vedere, indicele de racire a fost de -40 grade Celsius. Conform prognozei, in noaptea de luni spre marti (azi-noapte – n.r.), indicele va fi de -31 grade Celsius”, a explicat ieri Dracsineanu. Acesta a explicat si cum evolueaza temperaturile exterioare in aceasta perioada. Astfel, meteorologii sustin ca cel mai „cald” este intre orele 14 si 15. Apoi, temperatura scade, iar la primele ore ale diminetii se inregistreaza cele mai scazute temperaturi. „In urmatoarele zile nu se vor mai inregistra precipitatii, cerul va fi senin, iar vintul va bate slab”, a completat Dracsineanu. (Felix GUZGA)
Sageata Albastra a inghetat pina la Vaslui
n in trenurile personale, nici strop de caldura n „asa e sistemul”, a fost raspunsul sefului CFR Calatori Iasi pentru calatorii platitori de bilete n ieri, trenurile au avut intirzieri intre 10 si 250 minute
Gerul de noaptea trecuta a provocat intirzieri de sute de minute la trenuri. Cea mai mare intirziere a fost inregistrata la trenul accelerat Iasi – Brasov. Acesta trebuia sa plece din Iasi la ora 5,21 si a plecat abia la ora 8,40. „Acesta a plecat cu o intirziere de aproximativ 250 de minute din cauza macazurilor care au inghetat. De asemenea, au fost probleme si la locomotiva, care s-a defectat din cauza gerului”, a declarat Carmen Balan, angajat al CFR in cadrul Biroului de Informatii. Intirzieri au avut si trenurile care au sosit la Iasi. Astfel, majoritatea trenurilor au avut intirzieri intre 10 si 60 de minute. „Cele mai multe dintre trenuri au avut intirzieri de aproximativ 15 minute”, a precizat Balan. Pe linga faptul ca nu au ajuns la timp la destinatie, cei mai multi dintre calatorii CRF au inghetat in trenuri. Astfel, cei care au plecat dimineata la ora 5,16 din Iasi, cu Sageata Albastra, spre Bucuresti au tremurat pina la Vaslui. „Practic, am inghetat pina la 6,30, cind am ajuns la Vaslui. Temperatura din tren era cu doua, trei grade mai mare decit cea de afara. Explicatii de la conductor am primit abia la Vaslui. Acesta ne-a spus ca au inghetat doua motoare si ca pina la Bucuresti nu va fi incalzit decit un vagon. Astfel, am avut de ales. Ori mergeam pina la Bucuresti cu primul vagon al Sagetii, ori coboram in Vaslui si asteptam un alt accelerat care venea de la Iasi in aproximativ 40 de minute”, a declarat Cristian Donciu. Calatorii care au ales cea de a doua varianta au primit diferenta de pret la biletul de calatorie. Indiferent de varianta pe care au ales-o, calatorii au ajuns la Bucuresti cu intirziere. „Cei care au ajuns cu Sageata au intirziat 40 de minute, iar cei care au ajuns cu acceleratul au intirziat 20 de minute”, a declarat Constantin Axinia, directorul CFR Calatori Iasi. Acesta a mai spus ca, in perioada urmatoare, Sageata Albastra nu va mai circula pe ruta Iasi – Bucuresti. „Vom lasa acest tip de tren pentru Vatra Dornei si Bicaz. Pe Iasi – Bucuresti vom introduce alt tren mai modern, care va face fata mai usor temparaturilor foarte scazute”, a explicat Axinia. Calatorii CFR nu au inghetat numai in Sageata Albastra, ci si in trenurile personale. „Cele mai multe dintre acestea au un sistem de incalzire conceput pentru temperaturi care sa nu depaseasca minus 15 grade Celsius. Mai jos de aceasta temperatura, sistemele nu fac fata”, a precizat Axinia.
„Dormim imbracati cu haine groase, cu geci si ne invelim cu doua plapumi”
Aproximativ 3.000 de familii racordate la CET mor de frig in apartamente. Aceste familii locuiesc in cele aproximativ 150 de scari de bloc care nu beneficiaza de caldura si apa calda din cauza datoriilor. Indiferent daca sint sau nu cu plata la zi societatea ieseana ii supune pe toti la acelasi tratament. Familia Ancuta, din cartierul Metalurgie, este una din familiile din Iasi care nu beneficiaza de caldura si apa calda de iarna trecuta. De cind a inceput iarna, aceasta familie a folosit doua resouri in permenanta pentru a se incalzi. Astfel, factura la energia electrica pe doua luni a fost de aproape 9 milioane lei. „Chiar si asa nu am reusit sa incalzim toate cele trei camere pe care le avem. Am utilizat mai mult resourile in camerele in care stau copiii. Desi am incercat sa le incalzim cit de cit camera, tot au racit de citeva ori in aceasta iarna”, a spus Alexandru Ancuta. Familia Costea se afla in aceeasi situatie. Nu au apa calda si caldura de iarna trecuta. In acest caz insa, familia nu are nici bani pentru a se incalzi cu un calorifer electric sau cu un resou. „Nu avem de unde sa platim milioane de lei pe luna la lumina. Ziua stam numai in bucatarie si ne incalzim de la aragaz, iar noaptea stam in frig. Dormim imbracati cu haine groase, cu geci si ne invelim cu doua plapumi”, a spus Vasile Costea, locatar al blocului E 24 din cartierul Metalurgie.
Avarii in lant: electricitate, caldura, apa calda – trei ore lipsa in Tatarasi
Alte 3.000 de familii au dirdiit de frig ieri mai bine de trei ore. Practic, aceste familii din cartierul Tatarasi au ramas fara apa calda, caldura si curent electric intre orele 8 si 11. „A fost o pana de curent care a afectat functionarea a trei puncte termice. Fiecare dintre acestea deserveste intre 25 si 35 de blocuri”, a declarat Ovidiu Mihaiuc, purtatorul de cuvint al CET. Sefii „E.ON Moldova” sustin ca astfel de probleme pot sa apara in orice moment. Mai mult, acestia spun ca nu pot preveni astfel de defectiuni. „Practic, astfel de probleme apar din cauza vechimii retelelor. Cele mai multe dintre retelele din oras au o vechime mai mare de 30 de ani. Acest gen de probleme va disparea dupa ce vor fi efecuate lucrarile de investitie prevazute in acest an”, a declarat Lucian Luca, purtatorul de cuvint al „E.ON Moldova”.
Si „Citadin” s-a pregatit de iarna: jumatate din parcul auto a inghetat
Temperaturile foarte scazute au afectat foarte tare mijloacele de transport din Iasi. Astfel, tramvaiale si troleibuzele au avut mari probleme la sistemele de frinare si au trebuit scoase de pe trasee. „Tramvaiele au sisteme de frinare hidraulice. Astfel, s-au format dopuri de gheata care le-au blocat. Au fost retrase la depou si incalzite pentru a putea fi repuse in circulatie. De asemenea, au fost probleme in cartierele Tatarasi, Dacia, Alexandru”, a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei. Astfel, timp de trei ore, in Dacia si Alexandru circulatia tramvaielor a fost intrerupta din cauza ca s-au rupt retelele de alimentare cu energie electrica. „Si cu Maz-urile am avut probleme. Le-am pus aditivi in motorina ca sa porneasca si sa functioneze normal. Si la Citadin au fost probleme. Aici, aproape jumatate din parcul auto al societatii nu a putut fi pornit la primele ore ale diminetii”, a precizat Chirica. In aceasta perioada, angajatii societatilor din subordinea Primariei au un program special. Astfel, toti cei care lucreaza afara beneficiaza periodic de o portie de ceai fierbinte si nu lucreaza mai mult de trei ore. (Mariana ZBERIANU)

Comentarii