Opt miliarde de lei aruncati in drum

miercuri, 25 iulie 2001, 23:00
3 MIN
 Opt miliarde de lei aruncati in drum

Drumul judetean 244F a fost refacut pe tronsonul Bohotin-Grozesti la sfirsitul anului trecut. Dupa doar 7 luni, drumul a capatat aspectul unuia vechi de 20 de ani. Stratul superficial de asfalt s-a ros, cei 7 kilometri ai drumului s-au denivelat, iar gropile au devenit o parte din peisaj.
Pentru drumul Bohotin-Grozesti s-au alocat la sfirsitul anului trecut 8 de miliarde lei. "Lucrarea a fost subfinantata din start. Drumul are o lungime de 7 kilometri, iar suma alocata a fost prea mica", a spus Romeo Stoica, seful Directiei de Administrare a Drumurilor Judetene. El spune ca la nivelul anului 2000, costul asfaltarii unui kilometru de drum se ridica la 2,3 miliarde lei. Pentru fiecare kilometru al drumului Bohotin-Grozesti au fost alocate doar 1,14 miliarde, adica jumatate din necesar.
Decizia de modernizare a drumului a fost luata dupa ce fostul prim-ministru Mugur Isarescu a vizitat Iasul, in octombrie anul trecut. Traseul vizitei a cuprins si comuna Grozesti. Primarul Gheorghe Zota a profitat de ocazie si a solicitat bani pentru refacerea drumului Bohotin-Grozesti. Perioada electorala a fost un argument in plus pentru ca banii sa fie alocati inca din noiembrie. In doar o luna de la primirea celor 8 miliarde de lei, firma "SCFF" Bucuresti, cea care a cistigat licitatia pentru constructia drumului, incheia lucrarile. "O echipa amenaja drumul, a doua venea din urma si asfalta. S-a lucrat foarte repede, intrucit sezonul era deja foarte inaintat. Am avut noroc de o toamna lunga, iar lucrarile au putut fi terminate pina la venirea iernii", a spus Zota.
Suma de bani alocata, prea mica in raport cu lungimea drumului si perioada tirzie in care s-au efectuat lucrarile, i-au fortat insa pe constructori sa improvizeze. Grosimea stratului de asfalt nu depaseste 3-4 centimetri, la jumatate din grosimea normala. "In unele puncte, stratul de asfalt este inca si mai subtire. Parca ar fi o felie de piine unsa cu unt", a spus Fabian Vieru, din Raducaneni. Limitele laterale ale drumului nu au fost consolidate, astfel incit marginile acestuia au inceput sa cedeze. Doar pe alocuri se mai observa urmele bordurii fostului drum pietruit. Gropile deja nu mai surprind pe nimeni, lipsa intretinerii slabind rezistenta stratului de asfalt.
Desi suma alocata pentru cei 7 kilometri ai drumului era de departe insuficienta, "SCFF" Bucuresti a acceptat demararea lucrarilor. Faptul ca lucrarea nu avea cum sa fie realizata la parametrii optimi a fost cunoscut si tolerat de la bun inceput. S-a preferat insa inceperea si terminarea lucrarii in speranta ca, ulterior, se vor primi bani si pentru intretinerea drumului. "Lucrarea in sine este buna, dar constructorul a trebuit sa se incadreze intr-o suma insuficienta. Drumul a fost receptionat cu recomandarea ca in acest an sa fie aplicat un tratament de intretinere sau sa se puna inca un strat de asfalt", a explicat Stoica.
Intretinerea drumului in stadiul in care se afla ar costa inca doua miliarde de lei, bani de care DADJ nu dispune. In conditii normale, un drum proaspat asfaltat ar trebui sa reziste fara probleme 4-5 ani, dupa care sint necesare reparatii. Drumul Bohotin-Grozesti a intrat in "pana" insa dupa doar 7 luni de la darea in folosinta. "Acest tronson necesita reparatii urgente. Altfel, in 2-3 ani nici nu vom mai sti daca a existat vreodata asfalt acolo. Speram ca macar la rectificarea bugetului sa primim ceva bani, pentru ca noi nu avem efectiv de unde sa acoperim costurile refacerii drumului", a concluzionat directorul DADJ.
Cu toate problemele pe care le ridica acest drum, primarul comunei Grozesti este multumit. "Daca nu se urgenta alocarea banilor, nu stiu daca noua putere ar mai fi dat vreun ban. Deocamdata, drumul este inca in stare buna, oricum mai bun decit era inainte. Va mai fi cirpit, se va mai lucra din loc in loc, dar tot e bine ca avem acest drum", a incheiat Zota.
(Alexandru ZANOAGA)

Comentarii