Prima decizie majora a lui Nichita

marți, 24 august 2004, 23:00
4 MIN
 Prima decizie majora a lui Nichita

La trei luni de la alegerea in functia de primar, Gheorghe Nichita se afla in fata primei sale decizii majore. „Voi propune Consiliului Local ca transportul auto sa fie reintegrat in RATEC. Am discutat si cu consultanti straini si am ajuns la concluzia ca unitatea transportului local este cea mai buna strategie pentru viitor. Dupa ce vom uni RATEC cu «Autobuzul», transportul local va deveni mai rentabil, in sensul ca va acumula mai putine datorii”, a declarat ieri seful orasului. Practic, consilierii locali urmeaza sa semneze certificatul de deces al SC „Autobuzul” si sa readuca transportul in comun in stadiul de acum 2 ani. Nichita a catalogat drept o „gafa” decizia prin care CL rupea regia de transport in doua, gest care i-a constat pe contribuabili, dupa aprecierea primarului, circa 80 miliarde lei. „Sint datoriile pe care le-a acumulat «Autobuzul» de la infiintare si pina acum. Cautam in prezent o solutie pentru a scapa de ele”, a aratat Nichita.
„Multi erau interesati de pamintul RATC”
Primarul Gheorghe Nichita a anuntat ieri „renasterea” RATC din propria cenusa. Seful orasului a condamnat ieri, in termeni transanti, decizia CL din urma cu doi ani, prin care se infiinta SC „Autobuzul”. „Atunci exista o presiune generala in acest sens. Ideea era sa scapam intr-un fel sau altul de autobuzele generatoare de pierderi, fie prin privatizarea noii societati, fie chiar prin falimentarea acesteia. Multi erau interesati in mod direct de pamintul de acolo, si ma refer la marile magazine «Billa», «Carrefour» si «Kaufland»”, a explicat Nichita. Astfel, „Autobuzul” nu a beneficiat nici de subventii pentru gratuitati si nici pentru investitii. Ca urmare, datoriile acestuia au crescut necontenit. Practic, societatea a fost lasata sa moara. Alesii locali au scapat insa din vedere un detaliu important. „De fapt, nu puteam falimenta «Autobuzul» atita vreme cit acesta facea plati”, a aratat primarul. „Mortul” nu putea fi nici ingropat si nici vindut. Concret, Nichita considera ca CL a facut cea mai costisitoare gafa din istoria sa recenta, care ar fi lasat in buzunarul contribuabililor o „gaura” de 80 miliarde lei.
Responsabili ar fi toti consilierii
Responsabili pentru situatia creata si „buni de plata” sint, dupa cum spune chiar Nichita, toti consilierii care au votat favorabili la infiintarea „Autobuzului”. „Si eu am fost de acord cu aceasta decizie, fara sa fiu convins de necesitatea ei. Am votat politic, pentru a nu face figura separata fata de colegii mei de partid”, a declarat primarul. Nichita se afla acum in situatia de a repara greseala din urma cu doi ani. Cel mai greu ii va fi sa stearga cu buretele datoriile de 80 miliarde lei. „Caut o solutie. Cum o gasesc, va voi anunta”, a adaugat primarul.
De cealalta parte, reprezentantii Opozitiei sint de parere ca Nichita nu poate decit sa salveze aparentele. „Primarul nu poate sa faca sa dispara cele 80 de miliarde decit daca le ascunde intr-o datorie mai mare. Prin fuziunea celor doua societati, pierderile vor continua sa existe si sa se inmulteasca”, a declarat ieri consilierul PD Dan Carlan. Acesta a precizat ca votul Opozitiei va depinde in primul rind de preluarea sau nu a contractului cu „Bursa Moldovei” de catre noul RATC. „Este important sa stim daca viitorul fost RATC va fi acelasi cum era acum doi ani, sau mai fraier cu 100.000 de dolari/luna”, a precizat Carlan. Acesta a lasat sa se inteleaga ca va sprijini fuziunea, daca RATC va renunta la microbuze si va avea transport auto de mare capacitate.
Sindicalistii ameninta cu blocarea orasului
Sindicalistii din transportul in comun ameninta cu blocarea orasului la mijlocul lunii viitoare. „Am primit o adresa de la conducerea centrala a Federatiei „Transloc” prin care ni se da un ultimatum. Daca pina la 15 septembrie nu vom gasi o solutie la problemele din transportul in comun, sindicalistii ameninta ca vor bloca strazile”, a declarat primarul Gheorghe Nichita. Pe de alta parte, sindicalistii sustin ca au luat in considerare sa blocheze orasul inca din luna mai. „La Consiliul National al Federatiei, desfasurat la Iasi pe 5 si 6 mai, s-a hotarit ca transportatorii din toata tara sa fie solidari cu cei din Iasi. Acum i s-a amintit primarului de promisiunile facute in campania electorala”, a explicat Vasile Sandu, lider sindical RATEC. Sefii administratiei locale au invitat sindicalistii la „discutii cu argumente si solutii, nu cu amenintari”, mai ales ca, susutin edilii, transportatorii de la Bucuresti nu au imaginea realitatii de aici, de la Autobuzul. „Sint mai aproape de oamenii de la «Autobuzul» decit ei. Daca nu era asa, privatizam societatea si multi dintre ei ajungeau in strada”, a completat Nichita. Totodata, viceprimarul Constantin Neculau i-a asigurat pe angajatii de la „Autobuzul” ca, indiferent de ce se va intimpla cu societatea, acesia nu vor ramine pe drumuri. „Oricum vom achizitiona autobuze care trebuie intretinute si conduse de personal specializat. Asa ca salariatii de la „Autobuzul” vor avea in continuare un loc de munca”, a spus Neculau. (Mihai POPA)

Comentarii