Soseaua de centura, pierduta de incompetenta din Primarie

vineri, 19 noiembrie 2004, 00:00
2 MIN
 Soseaua de centura, pierduta de incompetenta din Primarie

Iasul a ramas fara sosea de centura. Proiectul a fost respins de comisia tehnico-economica (CTE) a Ministerului Finantelor. In schimb, ministerul va finanta construirea de sosele de centura in alte cinci orase din tara. „Nu am primit deocamdata nici o informare oficiala referitoare la motivele excluderii Iasului. Cel mai probabil, principala problema a fost reprezentata de traseul propus al soselei de centura, care trecea practic prin oras”, a explicat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.
Bacaul va avea centura
Intre Guvernul Romaniei si Banca Mondiala a fost incheiat miercuri un acord prin care au fost alocate 225 milioane dolari pentru imbunatatirea retelei de drumuri si a celei de cai ferate. In cadrul programului de finantare vor fi alocate fonduri pentru realizarea a 5 sosele de centura, la Brasov, Bacau, Tirgu Mures, Reghin si Medias, lucrarile de constructie urmind sa dureze 5 ani. „Avizul CTE este esential pentru obtinerea finantarii, cita vreme nu Banca Mondiala, ci Ministerul Transporturilor este finantatorul lucrarilor. Proiectul nostru putea fi respins chiar daca un singur criteriu stabilit de minister nu era indeplinit”, a spus Claudia Stoica, sefa directiei de dezvoltare din cadrul Consiliului Judetean. Conform aprecierii Claudiei Stoica, respingerea proiectului putea avea loc, teoretic, fie din cauza valorii prea mari, fie din cauza traseului necorespunzator, fie pentru ca traseul propus trecea peste prea multe proprietati private. „In cazul traseului, acesta reprezenta intr-adevar o problema. O sosea de centura trebuie sa ocoleasca orasul, pentru a limita traficul prin localitate, poluarea sau zgomotul”, a explicat Stoica.
O sosea adevarata: 100 milioane euro
In varianta propusa initial spre finantare, soseaua de centura parasea DN 28 la iesirea din oras prin Pacurari, traversa apoi Bahluiul, urmind sa faca jonctiunea cu strada Cicoarei, din Mircea cel Batrin, continuind pe malul piriului Nicolina, pe strada arh. Berindei, pina la benzinaria OMV, apoi pe soseaua Nicolina, pina la Rondul vechi, si pe b-dul Poitiers, spre Vaslui, totul pe un traseu de aproximativ 6 km. Costul lucrarilor fusese estimat initial la aproximativ 30 milioane de euro. „Se lucreaza acum la un nou proiect, pe un traseu ocolitor. In noua varianta, va fi vorba de o sosea de centura in adevaratul sens al cuvintului”, a precizat arhitectul-sef al municipiului, Iulian Vagner. In varianta actuala, soseaua de centura va pleca din apropierea SC „Antibiotice” SA, va traversa sesul Bahluiului si dealul Miroslava, va trece prin dreptul rondului vechi CUG, pe podul Poitiers, pentru a face apoi jonctiunea cu DN 24, spre Vaslui. Traseul va avea aproximativ 10 km. Costul lucrarilor pentru o sosea care sa ocoleasca efectiv Iasul a fost estimat de primarul Gheorghe Nichita la 100 milioane euro. „Numai proiectarea ar putea ajunge la 10 miliarde lei. In cadrul lucrarilor vor trebui adoptate si solutii tehnice mai complexe, cum ar fi un pasaj aerian sau subteran la intersectia cu calea ferata. Chiar daca acum nu am obtinut finantarea, vom cauta alte surse de indata ce vom finaliza partea de proiectare”, a spus Chirica. (Alex ZANOAGA)

Comentarii