Transportul auto este o harababura in care colcaie evazionistii

miercuri, 12 iunie 2002, 23:00
4 MIN
 Transportul auto este o harababura in care colcaie evazionistii

Transportatori auto fara licente de traseu, piraterie, neconcordanta intre programele afisate de plecare a curselor, statii de imbarcare neautorizate. Nimeni nu mai raspunde de activitatea celor doua autogari din Iasi. Consiliul Judetean a ramas numai cu aprobarea punctelor de imbarcare, in timp ce Autoritatea Rutiera a Transportatorilor din Romania, filiala Iasi, refuza sa dea informatii cu privire la legalitatea activitatii unor operatori. Evaziuni de sute de milioane de lei lunar, prin efectuarea de curse fara acte legale si fara plata impozitelor la stat, de catre piratii transportului de persoane. Zeci de amenzi aplicate saptaminal de Politia Rutiera pentru nerespectarea conditiilor de efectuare a curselor intra si interjudetene, urmate de revenirea la activitatea clandestina in 2-3 zile a operatorilor sanctionati. Unii operatori, ajunsi in pragul disperarii din cauza ilegalitatilor si adevaratelor retele care au acaparat anumite trasee, au renuntat la frica de a mai "ciripi" si denunta toate aceste nereguli, in speranta ca vor ajunge "la urechile cui trebuie".
"Ne-am obisnuit cu nebuneala de aici"

La Autogara din Pacurari exista doua programe diferite cu orele de plecare si cursele existente. Unul este afisat mare pe cladirea magazinului "Auto Center", iar al doilea este lipit si redactat rudimentar pe gemuletul micii cabine in care salasluieste impiegatul de miscare de serviciu. Informatiile reale cu privire la programul care sufera modificari aproape saptaminale, sint cerute, insa, direct de la impiegat de catre clientii obisnuiti ai curselor in interiorul si in afara judetului.
"Ne-am obisnuit cu nebuneala de aici si cu faptul ca nici bilete nu putem cumpara de la Autogara, multi dintre soferi uitind sa ne mai dea bilete dupa ce platim. Ce ne supara cel mai tare este ca multe curse care apar ca pleaca de aici, cum ar fi cele din Tudor, nici nu se gindesc sa mai treaca si pe la Autogara", ni se plinge Ioana Tudose, studenta care face cursa Iasi-Botosani, la doua saptamini.

La Autoritatea Rutiera domneste legea tacerii
Timp de o saptamina am incercat in zadar sa obtinem de la Autoritatea Transportatorilor Rutieri din Romania, filiala Iasi, citeva date cu privire la legalitatea activitatii unor operatori. Nu am primit nici un raspuns cu privire la existenta unor licente de traseu pe anumite rute, cu toate ca aceste licente sint acordate de aceasta institutie, iar controlul activitatii operatorilor intra in atributiile ei. Dumitru Stan, directorul institutiei, nu a fost de gasit. In urma cu trei saptamini, Stan explica faptul ca autobuzele sau microbuzele nu mai trec si prin Autogara Pacurari, din cauza spatiului foarte mic in care functioneaza aceasta. "Exista 16 firme acreditate de transport care asigura 12 trasee interjudetene si 87 de trasee judetene care respecta programele plecarilor afisate la autogari. Din cauza spatiului si numarului de peroane foarte mic, Consiliul Local a aprobat alte 12 puncte de imbarcare-debarcare a calatorilor, dispuse in cele mai importante zone ale orasului. Operatorii care iau clientii din aceste statii ar trebui sa vina cu o jumatate de ora inaintea orei de plecare a cursei respective, afisate la autogari. Iau grosul clientilor de la aceste statii, dupa care ar trebui sa ajunga si la autogara cu care au contracte de peron".
Un exemplu de piraterie cu toata familia
Constantin Marchidan, proprietarul firmei de transport "Rottman" SRL, a ajuns la capatul rabdarii din cauza pirateriei in transportul de persoane. El ne-a dezvaluit exemplul familiei Morariu, care efectueaza transport ilegal de persoane de ani de zile. "Fratii Morariu efectueaza curse fara licenta pe ruta Iasi-Bivolari-Santa Mare de ani de zile. Baietii au trei microbuze cu care fac 3-4 curse zilnic pe aceasta ruta. Va dati seama, cu 10-12 oameni intr-un transport care platesc intre 40-50.000 de lei cursa, baietii ajung la venituri de peste 100.000.000 lei lunar, pentru care nu platesc impozite sau taxe.
Nu au contract cu Autogara si nu platesc taxe de peron", ni se plinge Marchidan, care plateste 200 de dolari lunar taxe si licente de transport.
Adrian Morariu, unul dintre frati, a recunoscut ca practica acest fel de transport de 7 ani. "Practicam de 7 ani transport de persoane fara firma si fara licente, dar nu sintem singurii. Nici nu cred ca ar renta sa-ti mai faci acte, in conditiile in care zeci de alti operatori ilegali ne-ar face concurenta. Ce-am mai cistiga ?", se intreaba Adrian Morariu, care avea microbuzul parcat in spatele blocurilor din fata Billa.
Adrian ne povesteste ca are o ferma in Trifesti si vine zilnic in Iasi, pentru a aduce laptele contractat de clientii sai. Cu aceasta ocazie, mai ia si vreo citiva clienti, sa faca si el un ban "de motorina". El recunoaste insa ca fratii sai, Grigore si Neculai Morariu, fac 3-4 curse pe zi, grosul clientilor fiind racolat din strada Sararie, de linga campusul studentesc Tirgusor, statie neautorizata de CJ. Pretul pe care acestia il incaseaza pe bilete, variaza intre 35-50.000 de lei, in functie de numarul de kilometri. De altfel, din Sararie mai pleaca si foarte multi mici intreprinzatori cu autoturisme, care efectueaza acest traseu.
Alt frate de-al lor, Mihai Morariu, este plutonier major in cadrul Politiei Rutiere Iasi. El a recunoscut ca fratii sai se ocupa cu transportul ilegal de persoane. "Stiu despre activitatea fratilor mei, dar nu am nici un amestec in aceasta afacere. Au fost si amendati, in urma cu o luna, pentru transport ilegal de persoane, chiar de Politia Rutiera si faptul ca isi continua activitatea, nu este treaba mea", ne spune Mihai Morariu. (Claudia ENEA)

Comentarii