Un nou plan pentru transportul local

luni, 29 martie 2004, 23:00
3 MIN
 Un nou plan pentru transportul local

Controversatul plan de transport propus luna trecuta de primarul Gheorghe Nichita a suferit modificari substantiale. Acesta va fi dezbatut miine de Consiliul Local, sub forma a trei proiecte distincte. Practic, din vechiul proiect nu au mai ramas decit prevederile referitoare la infiintarea unui dispecerat unic, in subordinea RATEC, fixarea noilor trasee pe care vor circula microbuzele Iveco de la SC „Autobuzul” si infiintarea de noi statii, distincte, pentru firmele private de maxi-taxi. Pe de alta parte, operatorii de maxi-taxi nu mai sint trimisi la periferie. In ceea ce priveste achizitionarea de autobuze noi, Nichita si-a pastrat intentia, insa vrea sa le plateasca altii. „Din consultarea populatiei pe care am desfasurat-o in cursul acestei luni, s-a desprins clar concluzia ca iesenii isi doresc transport de mare capacitate. Noi nu avem fonduri suficiente, si de aceea le-am propus operatorilor privati sa se asocieze cu «Autobuzul», pentru a cumpara autobuze noi. Acestia s-au aratat incintati de idee”, a declarat ieri Nichita. Contactat telefonic ieri, Victor Prodan a spus ca propunerea primarului este una pertinenta. „Deja am 3 autobuze Rocar pe care le pot introduce oricind. Mai mult, firma merge pe profit si pot achizitiona autobuze noi”, a declarat patronul „Prodan Impex”.
„Autobuzul” – maxi taxi, primul parteneriat public-privat
In Iasi ar putea exista o megaasocatie, care ar reuni sub acelasi „acoperis” transportatorii privati si SC „Autobuzul”. Acesta este noul plan de transport propus de primarul Gheorghe Nichita. „Le-am propus operatorilor privati sa exploateze in comun, impreuna cu «Autobuzul», principalele trasee din oras. Acestia trebuie sa contribuie cu banii necesari pentru achizitionarea unor autobuze noi, pe care le vor exploata in comun. Operatorii vin cu autobuzele noi, iar Primaria le va da trasee”, a declarat Nichita. Vechiul plan prevedea achizitionarea, din fonduri publice, a 60 de autobuze noi, estimate la 7,8 milioane de euro. Primarul sustine ca asocierea propusa ar fi un model viabil de parteneriat public-privat, primul de acest fel din Iasi. Nichita spune ca in acest fel ar disparea „vinatoarea de calatori”. „In plus, putem sa tinem sub control preturile, calitatea serviciilor, graficul de circulatie. Desi managementul va fi unul privat, Primaria va avea putere de decizie, prin participarea SC «Autobuzul» la aceasta asociatie”, a explicat seful orasului. Nichita a precizat ca isi va putea pune in practica planul la scurt timp dupa ce transportatorii privati isi vor da acordul in privinta asocierii. Acest punct nu se afla pe ordinea de zi de miine a CL.
Dispecerat unic
Planul de transport ii mai obliga pe toti operatorii din Iasi sa-si afiseze in locurile de imbarcare placute care vor indica numele statiei, descrierea traseului si frecventa mijloacelor de transport care-l deservesc. Operatorii de maxi-taxi vor avea statii diferite de cele ale RATEC si „Autobuzul”. De asemenea, transportatorii vor organiza, pe propria cheltuiala, un dispecerat unic prin care se vor coordona in situatii de criza. La capatele traseelor vor fi amplasate cabine pentru activitatea de dispecerat. Controlul asupra dispeceratului il va avea RATEC. „Astfel, microbuzele vor interveni pentru a prelua calatorii RATEC, cind apar defectiuni la reteaua de fir-contact, intreruperi in furnizarea de curent electric, blocaje sau alte perturbari ale traficului”, a precizat Mihai Chirica, seful Directiei Tehnice din cadrul Primariei. O ultima prevedere importanta a noului plan de transport modifica traseele pe care vor circula microbuzele Iveco ale SC „Autobuzul”. Astfel, se va reactiva traseul 47, pe relatia Tatarasi Sud – Podul de Fier – Independentei – Carol I – Agronomie – retur. Va aparea si un traseu 48, care va face legatura intre Agronomie – Carol I – Independentei – Elena Doamna – Tudor – Primaverii – Socola – Baza 3 – retur. De asemenea, un alt traseu, cu numarul 34, deservit de un singur autobuz, va face legatura intre Podu Ros – sos. Bucium – Paun. (Mihai POPA)

Comentarii