Ventuza de bani publici

joi, 14 octombrie 2004, 23:00
9 MIN
 Ventuza de bani publici

Societatea de constructii a Consiliului Judetean a devenit vaca de muls a citorva firme private. Cu jumatate de an inaintea privatizarii, SC „Lucrari Drumuri si Poduri” (SC LDP) s-a transformat in principalul furnizor de lucrari pentru firmele private. Mai mult de jumatate din lucrarile SC LDP din acest an au fost cedate catre societati comerciale contra unor sume derizorii. Unele firme au crescut practic sub aripa protectoare a SC LDP, aceasta servindu-le contracte de zeci de miliarde. Ca o veritabila societate de binefacere, SC LDP le-a ajutat sa se puna pe picioare si sa-i devina concurenti. Practic, societatea de constructii a CJ a ajuns sa lucreze mai mult pentru partenerii privati decit pentru beneficiul propriu. In citeva luni, peste 50 miliarde lei s-au scurs de la SC LDP in conturile unor firme „prietene”. In acelasi timp, angajatii SC LDP au ajuns sa fie trimisi in concediu fara salariu „din lipsa front de lucru”.
Cine e SC LDP
SC LDP a fost infiintata in 1997, prin desprinderea de fosta Regie de Administrare a Drumurilor Judetene. Principalele obiecte de activitate ale societatii sint lucrarile de intretinere si construire a drumurilor si cel de deszapezire. Timp de 5 ani, societatea a primit lucrari de la CJ, prin incredintare directa. Din 2002, societatea a inceput sa participe singura la licitatii. In acelasi an au intervenit doua momente cheie: conducerea CJ si-a anuntat intentia de a privatiza societatea, iar Liviu Tomulesei a fost numit director, in decembrie. Cu citeva luni inainte de scoaterea la vinzare a societatii, planificata pentru ianuarie 2005, din biroul lui Tomulesei incep sa se scurga contracte groase de lucrari pentru firme private.
SC LDP a cistigat pentru altii
Concret, in martie 2004, SC LDP si-a adjudecat, prin licitatie, executarea a 35 de lucrari de drumuri in judet, finantate din fondurile CJ, adica din bani publici. Contractul, in valoare de 27,64 miliarde lei reprezenta o veritabila gura de oxigen pentru societate, care avea in acel moment datorii de aproximativ 30 miliarde lei. Din cele 35 de lucrari insa, doar 9 au fost realizate efectiv de SC LDP. Pentru toate celelalte, societatea a apelat la subcontractanti. Practic, 66% din lucrarile obtinute atunci de SC LDP au ajuns sa fie realizate de alte firme, care au incheiat cu societatea contracte de subantrepriza. Prin subantrepriza, SC LDP raminea oficial constructorul lucrarii. Banii platiti de CJ nu mai ajungeau insa la societatea sa, ci la subantreprenor. La rindul sau, acesta platea catre SC LDP un comision de subantrepriza de 2-3%. Concret, in cazul pietruirii DJ 282D Popesti-Vama, lucrare in valoare de 263 de milioane, comisionul incasat de SC LDP abia daca a acoperit costul realizarii documentatiei de licitatie. Adica, in acest caz, SC LDP a incasat in jur de 5 milioane lei. Adica, pentru comparatie, banii inseamna cite un pachet de tigari bunisoare pentru jumatate dintre salariatii societatii.
Legea, calcata in picioare
Subantrepriza este permisa de lege atunci cind constructorul nu are capacitatea tehnico-financiara de a realiza lucrarea. Astfel, daca lucrarea implica folosirea unor utilaje de care societatea contractanta nu dispune, aceasta poate ceda o parte a lucrarii unei alte societati. Legea reglementeaza insa extrem de strict modul in care o lucrare poate fi data in subantrepriza. Astfel, Ordinul Ministerului Finantelor nr.1014/2001 impune ca intentia de a ceda lucrarea in subantrepriza sa fie anuntata inaintea tinerii licitatiei. Mai mult, la dosarul de licitatie trebuie anexata „lista cuprinzind subcontractantii, insotita si de acordurile de subcontractare. Subcontractantii care urmeaza sa indeplineasca mai mult de 10% (in exprimare valorica) din contractul de achizitie publica trebuie sa completeze cu propriile date formularele de licitatie”. Concret, la depunerea dosarelor de oferta, SC LDP ar fi trebuit sa mentioneze ca intentioneaza sa incredinteze lucrarea unei alte firme. Aceasta firma trebuia la rindul ei sa-si probeze capacitatea de a efectua lucrarea. Nici unul dintre acesti pasi, absolut necesari, nu a fost respectat de SC LDP. Practic, legea a fost folosita de directorul Tomulesei drept covor pentru a-si lustrui pantofii. „La momentul respectiv nu am anuntat prezenta nici unui subantreprenor”, a spus, senin, Tomulesei. Acesta a explicat ca ulterior a fost obligat sa apeleze la alte firme. „Licitatiile au avut loc in martie, initial fiind vorba ca termenul de predare a lucrarilor sa fie la sfirsitul anului. Ulterior, mi s-a spus ca trebuie terminate toate pina pe 30 mai. Nu am avut de ales. Singur nu puteam sa fac lucrarile in termen, neavind suficiente utilaje”, a explicat directorul SC LDP, Liviu Tomulesei. Cu toate acestea, cele doua lucrari incredintate initial de LDP catre „Iasicon” au fost preluate ulterior inapoi. Altfel spus, in martie 2004 directorul SC LDP sustinea ca nu poate efectua lucrarea, pentru ca in aprilie sa-si aduca aminte ca are suficiente utilaje si oameni pentru a ataca simultan inca doua lucrari.
„Mi s-a spus ca o sa vina o firma care o sa lucreze. Ce, eu sint de capul meu?”
Lucrarile adjudecate de SC LDP au fost impartite catre subantreprenori dupa criterii necunoscute. Un numar de 7 lucrari au fost cedate catre „Eky-Sam” Tirgu Frumos. Alte 6 lucrari au ajuns la Antrepriza „Lucrari Drumuri si Poduri”, iar tot atitea au fost executate de „Art Construct” SRL. Trei lucrari au fost incredintate firmei „Ted Construct”, iar doua au fost preluate de „Iasicon”. In total, din cele 27,64 miliarde lei, 18,4 miliarde au ajuns la alte firme, fara ca acestea sa trebuiasca sa intocmeasca macar un dosar de licitatie. Intrebat cu privire la criteriile dupa care au fost selectate firmele, Tomulesei a dat un raspuns de-a dreptul stupefiant. „Nu am venit eu cu firmele de-acasa. Mi-au fost date. Mi s-a spus ca o sa vina o firma care o sa lucreze. Ce, eu sint de capul meu?”, a spus directorul SC LDP. Declaratia lui Tomulesei l-a lasat perplex pe presedintele CJ, Lucian Flaiser. „Nu stiu la ce sau la cine putea face referire Tomulesei. Nu am dat niciodata indicatii cu cine sa se lucreze, ce firma sa primeasca mai stiu eu ce contract”, a replicat Flaiser.
Marele cistigator: „Eky-Sam” Tirgu Frumos
Marele cistigator din afacerile cu SC LDP a fost SC „Eky-Sam” Tirgu Frumos. De numele firmei „Eky-Sam” nu se auzise mai nimic pina in 2002, cind conducerea Consiliului Judetean i-a „servit” un contract de 1,5 miliarde lei pentru pietruirea unui drum comunal in Bogdanesti-Horlesti. Atribuirea contractului a fost facuta in conditii cel putin ciudate, ceilalti 4 concurenti de la licitatia de selectie fiind exclusi pe rind. Drumul de la Bogdanesti a fost prima lucrare importanta pe banii CJ efectuata de „Eky-Sam”. Ulterior, „Eky-Sam” l-a luat pe Dumnezeu de un picior. SC LDP i-a servit lucrare dupa lucrare.
Conform legii, pentru a putea participa la o licitatie, o firma trebuie sa dovedeasca faptul ca a efectuat lucrari similare, de valori comparabile. Din 1997 si pina in 2002, SC „Eky-Sam” a avut ca obiect principal de activitate comertul cu amanuntul, fara sa fi participat niciodata la o licitatie privind realizarea unui drum. Pentru a avea acces la aceasta piata, firma era practic obligata sa execute in subantrepriza lucrari contractate de o firma cu experienta. „«Eky-Sam» este noua in domeniul constructiei de drumuri. Nu puteam participa la licitatii fara o experienta anterioara. Prin colaborarea cu SC LDP, cistigam un ban si ne asiguram experienta. Ulterior, vom putea merge singuri la licitatii”, a explicat Constantin Postolache, sef de santier in cadrul „Eky-Sam”.
Contractele au inceput sa curga
Rolul de „frate mai mare” a fost preluat de SC LDP. In primavara, SC LDP a incredintat catre „Eky-Sam” dintr-un foc 7 lucrari in valoare totala de 6,6 miliarde lei. Aceasta, fara ca numele firmei „Eky-Sam” sa fi aparut vreodata intr-un dosar de licitatie. Practic, SC LDP participa in nume propriu la licitatie, isi prezenta oferta, cistiga licitatia, dupa care preda pur si simplu lucrarea catre „Eky-Sam”. Aceasta a inceput cu pietruirile de drumuri. Pentru drumul Coarnele Caprei-Focuri, „Eky-Sam” a incasat de la SC LDP 1,3 miliarde lei. Inca un miliard a fost obtinut pentru drumul Belcesti-Coarnele Caprei. Pentru pietruirea a 7 km de drum intre Focuri si Gropnita, SC „Eky-Sam” a primit 1,9 miliarde lei. Pentru alte patru tronsoane de drum prin coclaurile judetului, „Eky-Sam” a cistigat prin SC LDP inca 2,4 miliarde lei.
Marele pot: doua drumuri Sapard
In vara acestui an, „Eky-Sam” a ajuns sa realizeze pe seama SC LDP lucrari de zeci de miliarde. Astfel, in august 2003, SC LDP si-a adjudecat licitatiile pentru realizarea a doua drumuri, in cadrul programului Sapard, la Lungani si Cucuteni, valoarea fiecarei lucrari ridicindu-se la aproximativ 35 miliarde lei. Lucrarile au inceput efectiv in vara acestui an. Ambele lucrari au fost incredintate direct catre SC „Eky-Sam”, tot fara ca cineva sa fie anuntat. „SC LDP nu a anuntat la licitatie ca va veni cu altcineva. Noi am stiut ca lucrarea va fi efectuata in totalitate de SC LDP, ulterior constatind ca pe santier au venit masinile de la «Eky-Sam»”, a spus viceprimarul din Lungani, Constantin Simion. Afirmatiile lui Simion au fost contrazise de Tomulesei, acesta sustinind ca a mentionat in dosarele de licitatie intentia de a incredinta partial lucrarile catre „Eky-Sam”. „Imi era clar de la bun inceput ca SC LDP nu poate face singura o lucrare pe Sapard cap-coada. S-a stabilit in AGA ca o parte a lucrarilor sa fie incredintate catre „Eky-Sam”. Dotarea lor tehnica le permite sa atace orice tip de lucrare de drumuri. Ce fac ei intr-o zi, eu fac in doua saptamini”, a explicat Tomulesei. Presedintele AGA la SC LDP este insa tocmai Tomulesei, nici o decizie neputind fi luata fara acceptul acestuia. Mai mult, desi Tomulesei sustine ca a anuntat intentia de a ceda lucrarile in subantrepriza, in scriptele CJ nu apare nici o astfel de mentiune. „Eu nu stiu ca SC LDP sa fi dat in subantrepriza lucrarile de la Lungani sau Cucuteni. Nu am fost anuntati”, a spus unul dintre inspectorii CJ care urmareste direct implementarea programului Sapard.
„Am propus ca «Eky-Sam» sa preia Sapard-urile”
Favorizarea firmei „Eky-Sam” prin incredintarea de lucrari pare a nu fi intimplatoare. Societatea a efectuat din 2001 operatiuni de transport pentru SC LDP, singurele mijloace de care dispunea „Eky-Sam” la acea data fiind camioanele. Totodata, „Eky-Sam” a inceput sa inchirieze de la SC LDP in 2002 utilaje pentru constructia de drumuri. „Ei imi inchiriau autogredere, eu le transportam piatra. Stiti cum e. Cind te obisnuiesti cu o intreprindere, treaba merge altfel. Colaborezi mai indeaproape”, a spus directorul „Eky-Sam”, Ion Echimov. Incredintarea celor doua drumuri Sapard direct catre „Eky-Sam” a fost stabilita intre Tomulesei si Echimov inainte de a avea loc licitatia. „Eky-Sam” nu indeplinea conditiile financiare pentru a participa la licitatie. Conform caietului de sarcini, societatea ar fi trebuit sa aiba o cifra de afaceri in ultimul an pe profil drumuri de cel putin un milion de euro. „Nu stiu daca aveam 20%. Am mers la Tomulesei si am discutat. El indeplinea conditiile, eu aveam utilaje mai bune. SC LDP nu avea forta de a realiza singura lucrarile. Am propus ca «Eky-Sam» sa preia Sapard-urile”, a explicat Echimov.
„In doi ani de zile, salariile noastre au ramas pe loc”
Singurul beneficiu obtinut de SC LDP prin cedarea lucrarilor catre partenerii privati a fost reprezentat de comisionul de subantrepriza, cuprins intre 2 si 3% din valoarea totala a lucrarilor. Acest lucru il spune chiar directorul Tomulesei. Practic, din cele 18,4 miliarde lei cit au reprezentat lucrarile cedate in martie 2004 catre „Eky-Sam”, „Ted Construct”, ALDP sau „Art Construct”, SC LDP a cistigat mai putin de 500 milioane lei. Adica echivalentul motorinei consumate de SC LDP intr-o saptamina sau a salariilor celor 300 de angajati ai societatii pe 9 zile. Cele 500 milioane lei cistigate de pe urma subantreprizei reprezinta doar 0,3% din cifra de afaceri a societatii estimata pentru acest an. Cu sau fara acesti bani, situatia financiara a societatii nu s-ar fi schimbat cu nimic. „In doi ani de zile, salariile noastre au ramas pe loc. Oamenii trebuie sa supravietuiasca cu 3 milioane de lei, sint trimisi in concediu fara salariu pentru ca nu ar fi de lucru. Aceasta in timp ce societatea cistiga licitatii pentru altii”, a spus lidera de sindicat din SC LDP, Carmen Irimia.
„Eu nu pot sa le stiu pe toate”
Paradoxal, in timp ce autogrederele private scarificau drumurile adjudecate de SC LDP, salariatii societatii erau trimisi periodic in concediu fara salariu. Conform unei note interne, in cursul lunii august 2004, doar de la statia Pascani a SC LDP au fost trimisi in concediu fara salariu 26 de angajati. Totodata, de la statia Iasi, alti 11 angajati au fost trimisi in concediu fara salariu in aceeasi perioada. Motivul: „lipsa front de lucru”. „Este posibil ca unii salariati sa fie trimisi in CFS, dar eu nu pot sa le stiu pe toate. Poate ca utilajele pe care lucrau erau defecte”, a apreciat Tomulesei. (Alex ZANOAGA)
Controale la SC LDP
In urma articolului de ieri din „Ziarul de Iasi”, presedintele CJ, Lucian Flaiser, a dispus efectuarea unei anchete la SC LDP. Controlul vizeaza in principal modul de cheltuire a banilor publici de catre SC LDP. Rezultatele controlului urmeaza sa fie facute publice marti. „Se vor analiza toate lucrarile, activitatea sefilor de sectii, a directorului si a factorilor de decizie. Ne intereseaza indeosebi felul in care s-au cheltuit banii. Este vorba de bani publici, iar societatea se afla inca in directa noastra subordonare”, a declarat secretarul CJ, Ion Serbina.
Conducerea Consiliului Judetean a lasat in ultimii ani SC LDP practic la mina directorului. Ultimul control de audit la SC LDP a avut loc in martie 2003, dar s-a referit numai la anul 2002. Adica inainte ca Tomulesei sa ajunga director al societatii. (A.Z.)

Comentarii