Iasul a ratat din nou decolarea

Subtitlu

luni, 22 iunie 2009, 23:23
5 MIN
 Iasul a ratat din nou decolarea

 Operatorul BlueAir, care a concesionat pentru 35 de ani aeroportul din Bacau, a anuntat inceperea unei noi colaborari cu aerogara din Suceava, de la jumatatea lunii iulie. Noile curse de pe Aeroportul "Stefan cel Mare“ din Suceava se vor derula atit pe rute externe directe, spre Venetia si Viena, cit si pe o noua legatura interna, cu municipiul Cluj-Napoca.

In acest timp, oficialii judetului plimba documentatia pentru terenul aeroportului pe holurile Guvernului, pentru avize. Cu toate ca dotarile tehnice ale aeroportului din Iasi sint mai bune decit cele din Suceava si similare celor din Bacau, iar conditiile meteorologice sint aproape identice, inceperea de luna viitoare a investitiilor la Bacau si de anul viitor la Suceava pun practic cruce tentativei Iasului de a avea cel mai important aeroport din regiunea Moldovei.

Las’ ca moare capra vecinului

In timp ce liderii politici si oficiali judeteni ieseni in­cear­ca obtinerea terenului pentru prelungirea pistei aeroportului local, sucevenii au adoptat politica pasilor marunti. Fara a afisa ambitii de extindere a ae­roportului, oficialii din Su­cea­va au inceput colaborari cu operatori care pot zbura in con­ditiile dotarilor din pre­zent.

Operatorul Blue Air a fost suflat din fata iesenilor, intrucit inca din mandatul de comandant al lui Mitica Rebegea se purtau tratative pentru o colaborare."Dis­cu­ti­ile au fost sistate inca de acum un an, in principal din cauza starii pistei. Aceasta a fost dorinta operatorului“, a explicat Cristian Stanciu, comandantul Aeroportului Iasi.

Apreciind aeroportul lo­cal ca cel mai bine pozitionat in regiune, Stanciu a apreciat ca pista din Suceava va ceda de la primele zboruri. Aceas­ta, desi colaborarea Iasului cu operatorul low-cost a cazut tocmai din cauza starii pistei.

"La Suceava vor merge o lu­na, doua, pina fac pista praf, si nu va mai zbura nimic. Asta depinde insa de au­to­ri­tati. Daca le va conveni sa bage bani in reparatii mai mult decit beneficiaza de pe urma cursei este treaba lor“, a concluzionat seful aeroportului iesean.

Aeroportul Suceava, mai prost dotat ca cel iesean

Potrivit lui Stanciu, in cazul aerogarii iesene, conditiile meteorologice sint cele mai prielnice. "Bacaul sta mai prost ca Iasul pentru ca este inconjurat de lacuri si este mai cetos“, spune Stanciu.

Lucian Sion, directorul tehnic al aeroportului din Bacau, este de parere ca diferentele nu conteaza atit timp cit acestea sint anulate de dotari tehnice similare. "Daca unul este mai pe deal sau are doua zile de ceata in plus sau in minus este irelevant“, a precizat Sion.

Cul­mea, oficialii din Suceava sustin ca dotarile lor sint cu o generatie in urma celor de la Iasi, in ce priveste instalatia de aducere la aterizare. "La Bacau si Iasi, sistemele permit aterizari in parametri de 250 de metri vizibilitate si un plafon de 60 de metri, in timp ce la Suceava parametrii sint de 1.200 de metri vizibilitate si un plafon de 90 de metri. Probleme cu ceata avem si noi, din cauza Moldovei si a Siretului. Orice probleme se rezolva prin aterizari pe unul din aeroporturile cele mai apropiate“, a declarat Du­mi­tru Sahlean, comandantul Aeroportului Suceava, aeroport similar ca dimensiuni celui din Iasi.

Suceava: 16 curse noi in trei ani

In ultimii trei ani, aeroportul sucevean a evoluat de la doua curse Tarom si trei curse Angel Airlines spre Bucuresti pe saptamina, la 12 curse Tarom, trei curse Carpatair spre Timisoara si de luna viitoare cite trei curse externe directe spre Viena si Venetia, cu avioanele Jetsteam 41 de 10 tone folosite la cursele externe venind la Suceava de la Cluj-Napoca. Legatura cu orasul Cluj-Napoca va fi asigurata de asemenea cu sase zboruri saptaminale.

"Cursele externe Blue Air vor avea loc zilnic, exceptind simbata. Avionul va decola dimineata din Cluj-Napoca, va ateriza la Suceava, de unde va zbura direct spre Viena sau Venetia, de cite trei ori pe saptamina. Preturile nu sint stabilite, tarifele orientative prezentate de operator fiind de 200 de euro pentru ambele curse externe si 100 de euro pentru cursa spre Cluj-Napoca“, a explicat Dumitru Sahlean.

Din pacate, nici un reprezentant al Blue Air nu a putut fi contactat ieri.

In ce priveste aeroportul din Bacau, acesta are deja o lun­gi­me de pista in fata proiectelor Iasului, investitia de 45 de milioane de euro a concesionarului Blue Air urmeaza a incepe la jumatatea lui iulie.

La momentul actual, de pe aeroportul din Bacau pleaca sase curse Carpatair pe saptamina spre Timisoara, cu legaturi spre exterior si patru zboruri sap­ta­minale Tarom, spre Bucuresti. La acestea se adauga 13 curse sap­taminale externe, fara es­cala, operate de Blue Air, doua spre Bologna, trei spre Mila­no, trei spre Roma si una spre Torino.

"Pina in urma cu trei ani colaboram cu Carpatair, care avea curse din Bacau din 2000 si cu Tarom, care incepuse sa opereze de la noi din 2004. Cursele Blue Air, doua pe saptamina, au in­ce­put din octombrie 2006“, a mai declarat Lucian Sion, directorul tehnic al aeroportului din Bacau.

Sefii CJ s-au resemnat

Comparativ cu evolutia ce­lorlalte aeroporturi, cursele de la Iasi nu au suferit modificari din 2006, cind au inceput zborurile Austrian Airlines, spre Viena, sase pe saptamina.

Abia anul acesta a fost pa­ra­fata o intelegere cu operatorul maghiar Malev, ruta Iasi – Budapesta si retur fiind aco­pe­rita de cinci ori pe sap­ta­mina. Acum, de la Iasi zboara regulat saptaminal sase curse Carpatair, spre Timisoara, tot atitea cu aeronave Austrian Airline spre Viena, cinci zbo­ruri Malev spre Budapesta si 24 de curse Tarom spre Bu­cu­resti.

Desi intentioneaza construirea unui sediu CJ, care sa acopere necesarul de spatiu al institutiilor regionale, in speranta ca Iasul va deveni o capitala regionala in viitoarea organizare administrativa a tarii, presedintele Consiliului Judetean nu vede o problema in pasii batuti pe loc de aeroportul iesean, concurenta cu celelalte resedinte de judet dis­parind subit.

"Fiecare ju­det poate negocia curse daca sint rentabile. Noi nu sintem intr-o cursa pentru zboruri cu regim intern. Malev vrea sa bage din viitor noi curse simbata si duminica. Pentru noi nu este un pericol daca se intensifica traficul la Su­cea­va sau Bacau. Cu cit mai mul­te curse apar, cu atit este mai bine, pentru ca nu prospera doar un oras, ci o regiune“, a precizat Con­stan­tin Simirad, presedintele CJ.

Comentarii