Iasul: locul II pe tara in topul accidentelor

Subtitlu

marți, 29 aprilie 2008, 22:07
5 MIN
 Iasul: locul II pe tara in topul accidentelor

Seful Politiei Rutiere se plinge ca nu are destui oameni, dar se pare ca cei pe care ii are dorm prin masini. Noaptea, prin oras, soferii trec prin barajele politiei, iar descreieratii gonesc pe strazi.

 

 

Iasul este pe locul al doilea intr-un trist clasament national al accidentelor rutiere. Indiferent ca ne raportam la totalul accidentelor sau doar la cele cu morti, judetul nostru se afla in urma Bucurestiului sau in urma judetului Prahova.

"Ziarul de Iasi" a solicitat Inspectoratului General al Politiei Romane un top pe primul trimestru al acestui an. Rezultatele ar trebui sa puna pe ginduri Politia Rutiera ieseana, cit si autoritatile locale. Astfel, ca numar de accidente sau decese, judetul nostru s-ar situa pe locul 3, dar tinind cont ca populatia Bucurestiului sau a judetului Prahova este mai mare, atunci urcam pe un tragic loc secund.

Din datele statistice furnizate de Inspectoratul General al Politiei Romane (IGPR) reiese ca, in judet, unul din patru accidente se soldeaza cu decesul unei persoane si aproape din fiecare accident o persoana ajunge in stare grava la spital. Numai in primele trei luni ale acestui an, peste 20 de persoane si-au pierdut viata in tragedii rutiere.

Una dintre principalele cauze este lipsa echipajelor de politie pe soselele din judet. Desi pe marginea strazilor se vad multe masini ale Politiei Rurale, nici un agent nu este de vazut. O alta cauza, la fel de grava, este cea a iluminatului pe timp de noapte. Pe majoritatea drumurilor ce trec prin judetul Iasi, bezna face legea.

Nici marcajele nu sint vazute pe multe drumuri din municipiu, dar nici pe unele drumuri judetene. Noaptea, pe strazile Iasului e o nebunie: soferi bauti care fug de echipajele de Politie sau descreierati ce gonesc ca la curse. Cine raspunde pentru acest macabru loc 3 in topul accidentelor rutiere?

Potrivit unei analize facute de IGPR, in primul trimestru al anului, pe soselele din judet au fost inregistrate 83 de accidente grave, in care si-au pierdut viata 21 de persoane, iar alte 104 au fost ranite, 79 dintre acestea fiind transportate in stare grava la spital.

Judetul nostru a fost depasit in acest "negru" clasament doar de Prahova, unde au murit 33 de persoane in 86 de accidente si de Bucuresti, unde au fost inregistrati 24 de morti in 279 de accidente cu urmari grave. Dar tinind cont ca Bucurestiul sau Prahova au o populatie mai mare (si numarul de autoturisme este mai mare), Iasul ajunge chiar pe locul al doilea.

Comisarul Frunza se plinge ca nu are oameni

"Este greu de comparat situatia operativa cu a altor judete. Prahova, de exemplu, are peste 200 de agenti la Serviciul Politiei Rutiere si nu au norma de carburant pentru echipajele de patrulare. Ei beneficiaza in plus de sistemul de supraveghere video instalat pe DN 1. La noi sint 90 de lucratori la Rutiera", spune comisarul Petru Frunza, seful Serviciului de Politie Rutiera (SPR).

Acesta apreciaza ca traficul a crescut simtitor de la inceputul anului trecut, de cind Iasul a devenit judet de granita al Uniunii Europene. Seful SPR spune ca nici filtrele de politie in cascada nu ii mai tempereaza pe cei care ignora regulile de circulatie. "In mod normal, un echipaj de politie trebuie sa patruleze pe o distanta de 50 de kilometri. Noi avem pe un tronson de 45 de kilometri, de la Iasi la Tirgu Frumos, patru echipaje in fiecare zi, iar cel putin doua dintre ele sint dotate cu aparate radar. Anul acesta a crescut si numarul de sanctiuni aplicate fata de anul trecut. Facem tot ce tine de Serviciul Politiei Rutiere ca sa crestem siguranta circulatiei, insa fiecare participant la trafic trebuie sa fie constient ca in momentul in care nu respecta regulile, apar riscuri", a continuat comisarul Frunza.

Reprezentantii SPR spun insa ca sint si alti factori care tin de siguranta rutiera si pe care agentii din strada nu ii pot controla. "Infrastructura a ramas aceeasi de ani de zile in conditiile in care parcul auto creste de la o zi la alta. Iluminatul public, indeosebi intre localitati, lipseste pe kilometri intregi de drum. Pe raza localitatii Letcani, spre exemplu, a scazut numarul accidentelor de cind s-a imbunatatit iluminatul", a explicat un ofiter al Politiei Rutiere.

Cele mai periculoase strazi

Din totalul accidentelor inregistrate in Iasi, aproximativ jumatate s-au petrecut in municipiul Iasi. Cele mai periculoase strazi in acest inceput de an au fost bulevardul Alexandru cel Bun, unde s-au petrecut patru accidente grave, bulevardul Nicolae Iorga, soseaua Bucium, soseaua Pacurari si soseaua Nationala, unde s-au inregistrat cite trei accidente cu urmari grave.

"Ca si cauze principale sint neacordarea de prioritate pietonilor si traversarea neregulamentara. Pietonii reprezinta o categorie de participanti la trafic care cu greu poate fi controlata", apreciaza inspectorul principal Cristian Mindru, seful Biroului Siguranta Circulatiei pentru Mediul Urban din Politia Rutiera.

Pe soselele din judet, cele mai multe accidente sint inregistrate pe Drumul European 583 (Iasi – Tirgu Frumos). Reprezentantii Politiei Rutiere spun ca tragediile rutiere s-au mutat insa si pe drumurile judetene si comunale, fiind inregistrate accidente cu urmari grave si pe raza localitatilor Baltati, Popricani, Strunga, Gistesti sau Costuleni. Seful Politiei iesene apreciaza ca numarul accidentelor ar putea fi redus daca soferii ar fi mai atenti in trafic.

"Voi continua sa sustin ca tot mai putini soferi adopta o conduita preventiva cind se afla la volan. Daca un pieton traverseaza neregulamentar, nu inseamna ca soferul trebuie sa treaca cu viteza peste el. Am ajuns sa avem si cazuri in care pietonii sint loviti pe treceri de pietoni de biciclisti. Sint situatii care nu pot fi prevazute", a explicat comisarul sef Liviu Zanfirescu, seful Politiei (IPJ).

"La Baltati, de exemplu, am avut un accident imediat dupa ce soferul a trecut de un echipaj de politie. Sint cauze care tin de educatia rutiera si de mentalitatea participantilor la trafic. Nu putem pune politisti din zece in zece metri pe sosea", a continuat seful IPJ.

De saptamina viitoare, peste 40 de agenti de la posturile de politie vor desfasura doar activitati de rutiera. Sefii Politiei spera ca in acest mod sa se reduca numarul accidentelor inregistrate pe raza comunelor si pe drumurile judetene.

Peste 700 de amenzi date numai saptamina trecuta

Agentii de la Serviciul Politiei Rutiere au dat sute de amenzi in perioada 21-27 aprilie. Au fost aplicate 707 sanctiuni soferilor care nu au respectat regulile de circulatie.

"Serviciul de Politie Rutiera a desfasurat actiuni avind ca obiectiv principal reducerea accidentelor din cauza nerespectarii vitezei legale. S-au folosit aparatele radar montate in sistem cascada, urmarindu-se si alte abateri, cum ar fi neportul centurii de siguranta, folosirea telefoanelor mobile, traversari neregulamentare", se specifica intr-un comunicat al Serviciului de Politie Rutiera.

Agentii au dat astfel amenzi participantilor la trafic in valoare de 52.800 de lei. De asemenea, au fost retinute 7 permise si 21 de certificate de inmatriculare. Majoritatea abaterilor care le-au adus soferilor sanctiuni au fost viteza (410 cazuri), nefolosirea centurii de siguranta (167), telefoanele mobile (21). Au fost amendati si 21 de conducatori de mopede, 52 de pietoni si 27 de carutasi.

Comentarii