O luam de la capat cu Aeroportul?

Subtitlu

vineri, 29 iulie 2011, 12:46
4 MIN
 O luam de la capat cu Aeroportul?

Proiectul de modernizare a Aeroportului va fi reluat de la zero. Aceasta este practic concluzia vizitei pe care presedintele Consiliului Judetean, Constantin Simirad, directorul Aeroportului, Gheorghe Corjautanu, si deputatul PDL Nicusor Paduraru au facut-o ieri la Ministerul Transporturilor. Plecata pentru a cauta surse de finantare guvernamentala a proiectului de modernizare a aerogarii, la finalul sedintei delegatia ieseana lua in calcul o modificare radicala a proiectului tehnic.

„Cererea de finantare  poate fi depusa la sfirsitul  lunii septembrie"

„Suma maxima pe care o putem obtine este de 40 de milioane de euro, fara TVA si fara cheltuielile neeligibile. Terminalele nu sint eligibile, ci doar suprafetele de rulare si parcare. S-ar putea sa trebuiasca sa gasim o viziune pentru 15-20 de ani, adica la tipurile de avioane care circula in Romania si la traficul pe care il avem, o pista de 2.500 de metri lungime este arhisuficienta. Orice suta de metri in plus este o cheltuiala aiurea. In plus, in proiectul initial, acea pista si cu parcarile costau 134 de milioane de euro, fara TVA. Pentru o pista de 2.500 de metri, cred ca 30 de milioane de euro sunt suficiente. Nu trebuie sa uitam ca CJ are deja 40 de milioane de euro si ca proiectul poate fi realizat in etape", a declarat Nicusor Paduraru. Parlamentarul a mai spus ca este ingrijorat ca proiectul prin care va fi modificata solutia tehnica ar putea sa fie respins din cauza unei eventuale opozitii a consilierilor judeteni ai Uniunii Social Liberale.

Conform lui Paduraru, Aeroportul ar putea primi finantare, indiferent ce alte proiecte de acest tip vor fi depuse de alte consilii judetene. „Nu exista o competitie intre aeroporturi. Anul acesta, suma maxima este de 150 de milioane de euro, dar in octombrie oficialii europeni pot face noi alocari sau realocari de pe capitolele unde nu s-au cheltuit fondurile. Limita de depunere a proiectelor este sfirsitul anului 2013. Din cite stiu, pina acum nu a fost depus decit un proiect. Daca vor fi facute actualizarile dosarelor tehnice si de fezabilitate si va fi aprobata si hotarirea CJ privitoare la aceste lucruri, cererea de finantare poate fi depusa. Daca totul merge bine, cred ca poate fi depusa la sfirsitul lunii septembrie", a mai afirmat Nicusor Paduraru. Acesta a adaugat ca a fost obtinut avizul de la Oficiul Concurentei privind incredintarea serviciului de interes economic general Aeroportului. Constantin Simirad nu a putut fi contactat telefonic in cursul zilei de ieri pentru a comenta despre discutia purtata ieri cu reprezentantii Ministerului Transporturilor.

„Ce te faci insa daca granitele UE se vor muta peste Prut?"

Mitica Rebegea, fostul director al Aeroportului si initiatorul principalului studiu de modernizare a aerogarii, sustine ca o pista de 2.500 de metri ar putea fi o varianta buna doar pentru o perioada scurta de timp. „Pentru o perspectiva de zece ani, o pista de 2.500 de metri este buna. Ce te faci insa daca granitele UE se vor muta peste Prut? BERD a bagat deja bani in terminalul de la Chisinau. Presupun ca nu degeaba. Atunci ar trebui sa o mai lungim cu inca 500 de metri. Problema ar fi ca cei 500 de metri ar costa jumatate din cit costa acum o pista de 2.500 de metri. Ar trebui modificat tot balizajul, ar fi altele pantele, distantele. Ar costa de trei ori mai mult decit daca am face-o din prima. De-a lungul anilor au fost facute mai multe studii de piata, de caz, de prefezabilitate, de fezabilitate. A fost luata in calcul chiar si mutarea bisericii din Aroneanu. Aceasta treaba a fost studiata, de ce trebuie sa ne intoarcem inapoi?", a declarat Mitica Rebegea. Acesta a dat exemplul actualului terminal care a fost depasit in mult mai putini ani decit estimau sefii judetului in momentul in care l-au construit. „In 1995 se spunea ca terminalul actual poate face fata. In 2001 dadea pe afara. M-am zbatut, iar in 2003 Aeroportul a devenit international si vedem astazi ca sint aproape 200.000 de pasageri anual. Acel terminal care se prevedea in 1995 ca va fi suficient, abia corespunde cerintelor interne. Pista trebuie sa fie de 3.000 de metri pentru ca traficul de la Iasi e cel de tip naveta, prezent la companiile de low-cost, care utilizeaza avioane de la Boeing in sus. Tot ce se va construi trebuie facut in jurul proiectului din 2007. Ca se va face in mai multe etape sau ca va trebui reactualizat nu contesta nimeni, dar nu trebuie sa se renunte la concluziile acelui studiu complex", a mai declarat Mitica Rebegea. Conform principalului studiu, realizat de firma Search Corporation in 2007, in urma modernizarii, Aeroportul Iasi ar putea primi cite doua milioane de calatori pe an, fiind prezentat ca unul dintre competitorii celor doua aerogari din Bucuresti. In documentul amintit, pista urma sa aiba 3.000 de metri lungime, pe care putea ateriza aproape orice tip de avion de calatori. In studiu se vorbea si despre o zona cargo si despre zboruri intercontinentale cu escala la Iasi. Proiectul era estimat la 200 de milioane de euro, investitia urmind a fi gata in trei ani. La solicitarea conducerii actuale a CJ, Search Corporation a prezentat luna trecuta o varianta redusa a investitiei, cuprinzind doar o noua pista de 3.000 m cu instalatia de balizaj, caile de rulare si parcarea pentru avioane aferenta. Suma necesara pentru realizarea acestora era estimata la 60 de milioane de euro.

 

Comentarii