Pamintul Aeroportului s-a ratacit prin hirtoage

marți, 18 noiembrie 2008, 01:28
3 MIN
 Pamintul Aeroportului s-a ratacit prin hirtoage

Itele proiectului de modernizare a Aeroportului International Iasi s-au incurcat complet. In tot acest an s-a batut apa in piua pe ceea ce inseamna situatia juridica a terenurilor de la Aeroport. Fosta si actuala conducere a Consiliului Judetean au intors proiectul de modernizare a Aeroportului pe toate partile, au redactat zeci de forme pentru actele normative ce trebuiau aprobate de Guvern pentru ca terenul necesar extinderii aerogarii sa ajunga la Consiliul Judetean, insa fara nici un rezultat. Nici pina in prezent CJ nu a obtinut macar o bucata de teren din cele 170 de ha necesare extinderii Aeroportului International Iasi. Mai nou, actuala conducere a CJ sustine ca au aparut unele probleme privind suprafata de 22,5 ha detinuta de Ministerul Apararii Nationale. "Nu mai cred ca pina la sfirsitul anului vom putea demara proiectul de modernizare a Aeroportului. Probabil ca proiectul Aeroportului va dura multi ani de acum inainte", a afirmat seful CJ, Constantin Simirad.

 

Ultima neintelegere vizeaza terenul detinut de MApN in zona aerogarii. Ministerul ar trebui sa primeasca pentru cele 22,5 ha alte 9 ha la schimb, teren ce este detinut in prezent de Academia de Stiinte Agricole si Silvice "Gheorghe Ionescu-Sinesti". Se pare ca schimbul de teren intre MApN si CJ ar putea sa nu se finalizeze din cauza ca terenul de 9 ha nu se afla inca in administrarea autoritatilor judetene.

"De la ministrul Apararii, Teodor Melescanu, am primit o adresa referitoare la proiectul de hotarire de guvern privind transmiterea unui teren de 22,58 de ha din domeniul public al statului in cel al judetului. Ni se spune ca terenul de 9 ha pe care MApN urmeaza sa-l primeasca in schimbul celui care va fi transferat nu se afla in domeniul public al judetului Iasi si astfel nu se poate realiza un transfer al dreptului de proprietate si administrare asupra acestuia", a anuntat presedintele CJ.

Pentru a demara proiectul de modernizare a Aeroportului, CJ trebuie sa primeasca de la Statiunea de Cercetare Dancu, de la unele ministere, dar si de la persoane fizice si juridice, in jur de 170 de ha. Cea mai mare suprafata de teren apartine Statiunii Dancu, de aproximativ 130 de ha, care ar putea ajunge in administrarea CJ printr-o ordonanta de guvern ce in aceasta perioada este plimbata intre Bucuresti si Iasi pentru modificari si completari.

Totodata, pe linga MApN, in zona Aeroportului mai detin teren Compania Nationala de Meteorologie si Hidrologie, Serviciul Roman de Informatii si alte unitati militare. Mai mult, in zona viitoarei piste, o suprafata de 2,5 ha este detinuta de cinci proprietari, persoane fizice, iar o alta, de aproximativ 1,4 ha, este in proprietatea SC Geprocon si Metalkid SRL (SC Gibas SRL). Nici terenul detinut de persoanele fizice si juridice nu a fost obtinut pina in prezent de administratia judeteana.

Atit conducerea CJ, cit si cea a Prefecturii au anuntat ca este foarte important ca actele normative prin care autoritatile judetene vor intra in posesia terenului pentru modernizarea Aeroportului sa fie aprobate in timpul mandatului acestui Guvern, deoarece s-ar putea ca viitorul Executiv sa nu mai acorde fondurile necesare inceperii lucrarilor. "Ceva trebuie sa facem. S-ar putea ca in viitor sa avem si un Guvern ostil Iasului si, in aceste conditii, va trebui sa mergem pe cont propriu", a spus seful CJ.

In acest an CJ a primit de la Guvern 10 milioane de euro, dar banii nu au putut fi cheltuiti pina in prezent deoarece nu s-a clarificat situatia juridica a terenurilor pe care urmeaza sa se construiasca noul Aeroport. La sfirsitul acestui an, fondurile vor trebui returnate bugetului de stat.

Simirad a precizat ca se gindeste tot mai serios sa concesioneze lucrarile de modernizare a Aeroportului unei firme private, deoarece proiectul estimat la 230 de milioane de euro nu va putea fi sustinut in totalitate de la bugetul de stat. "Ma gindesc tot mai mult la un parteneriat public-privat ca Aeroportul sa poata fi construit de o firma privata, iar noi sa concesionam investitia pe un numar de ani. Alta solutie nu vad", a afirmat si ieri Simirad.

Comentarii