Pretul sigurantei pe drumul de intrare in oras: 60.000 euro/km

vineri, 28 noiembrie 2008, 20:35
3 MIN
 Pretul sigurantei pe drumul de intrare in oras: 60.000 euro/km

Principalul drum de acces spre Iasi intra in bezna odata cu caderea noptii. Reprezentantii Politiei Rutiere confirma ca lipsa iluminatului public favorizeaza producerea accidentelor rutiere grave. Nu de putine ori, pietoni de pe drumul european au fost accidentati mortal. O retea de iluminat public ar rezolva macar partea de vizibilitate pentru soferi si pietoni. Autoritatile locale isi declina insa orice responsabilitate privind investitiile in retelele de iluminat, aruncind problema dintr-o curte in alta.

"Ziarul de Iasi" a incercat sa afle de la o autoritate nationala din domeniu ce institutie trebuie sa asigure lumina pe timp de noapte pe drumul national. Raspunsul a fost unul foarte simplu: in localitati trebuie sa investeasca autoritatile locale, iar intre localitati, responsabilitatea revine Ministerului Transporturilor si Administratiei Nationale a Drumurilor din Romania.

"Ce depinde de noi am facut"

Chiar la sfirsitul lunii trecute, un barbat a fost calcat de trei masini in zona Antibiotice. Una din cauze a fost chiar lipsa iluminatului stradal. Barbatul a incercat sa traverseze strada pe la Antibiotice, dar a fost acrosat de o autoutilitara si calcat apoi de un TIR si de un autocar. Pina la sfirsitul acestui an, reteaua de iluminat a municipiului va ajunge si pina la fabrica de medicamente Antibiotice. De aici inainte insa, nu pare sa mai existe vreo solutie pentru cresterea sigurantei rutiere.

"Ce depinde de noi am facut. In cazul portiunilor dintre localitati, cred ca responsabilitatea apartine administratorului drumului. Daca se observa zone periculoase in care se intimpla accidente frecvente, se poate lua decizia de a ilumina public acel tronson", a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei. In cazul drumului european 583, administrator este Directia Regionala de Drumuri si Poduri (DRDP).

Sefa directiei sustine insa ca realizarea iluminatului public nu intra in atributiile institutiei pe care o conduce. "Nu exista asa ceva in atributiile noastre. Avem marcaje reflectorizante, indicatoare fosforescente. Nu avem insa si activitatea de iluminat public. Se intimpla accidente si ziua. Oamenii nu respecta regimul de viteza de pe aceste drumuri. Daca se stabileste ca pe un tronson cu un anumit trafic rutier trebuie iluminat public, vom face", a precizat Dorina Tiron, sefa DRDP.

Competenta revine DRDP

Reporterii "Ziarului de Iasi" au solicitat un punct de vedere cu privire la aceasta controversa de la Agentia Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de utilitati publice.

"ANRSC este autoritate de reglementare competenta pentru serviciile de iluminat public, asa cum este definit in Legea 230/2006. Potrivit actului normativ mentionat, serviciul de iluminat public, cuprinde: iluminatul stradal-rutier, iluminatul pietonal, arhitectural, ornamental si ornamental festiv al comunelor oraselor si municipiilor. Competenta pentru asigurarea iluminatului public intre localitati revine Ministerului Transporturilor si Administratiei Drumurilor Nationale din Romania", se arata in raspunsul trimis de catre Serviciul Comunicare, Mass-media din cadrul ANRSC.

Concret, reprezentantii autoritatii nationale sustin ca Guvernul, prin DRDP, trebuie sa realizeze retelele de iluminat public dintre localitati. In interior, fiecare consiliu local are obligatia de a asigura acest serviciu pentru populatie.

Municipalitatea are acum un contract in derulare cu firma Luxten Lighting pentru extinderea retelelor de la iesirea din municipiu si pina la Antibiotice. Montarea a aproximativ 250 de stilpi cu retelele aferente si racordurile necesare costa 240.000 euro. Cu aceasta suma se creste siguranta cetatenilor pe o distanta de aproximativ 4 km.

Practic, pentru a avea un iluminat public de genul celui care este acum in functiune din Pacurari si pina la rondul ERA trebuie platita o suma de 60.000 euro/km. Astfel, cu aproximativ 500.000 euro, soferii ar putea beneficia de iluminat stradal pina la intrarea in Letcani.

Comentarii