Raport al MEC: Politicul se amesteca nepermis de mult in scolile iesene

joi, 18 mai 2006, 22:29
3 MIN
 Raport al MEC: Politicul se amesteca nepermis de mult in scolile iesene

Ministerul Educatiei critica scolile iesene selectate in proiectul descentralizarii. Dupa inspectia comisiei ministeriale desfasurata in martie si aprilie, Iasul mai are multe de corectat. Primul aspect se refera la influenta anormala pe care o exercita politicul in viata scolii. In raportul comisiei, publicat pe site-ul ministerului, sint dati ca exemplu chiar sefii ISJ, Camelia Gavrila si Nelu Tudorache, politicieni activi: primul este consilier municipal, iar cel de-al doilea consilier judetean. Iasul mai are bile negre la intocmirea bugetelor dupa programul finantarii pe elev si la organizarea consiliilor de administratie in scoli.
In mediul rural, politica face legea
„Factorul politic intervine perturbator in descentralizarea invatamintului preuniversitar”. Aceasta a fost una dintre concluziile comisiei ministeriale, care a vizitat in martie si aprilie cele 16 scoli cuprinse in cel mai important proiect de pina acum al ministerului. Influenta politicii este vizibila, potrivit raportului de inspectie, „in special in mediul rural”. „Adesea, daca primarul si directorul scolii frecventeaza partide politice diferite, atunci are de suferit doar scoala. In numeroasele inspectii pe care le-au facut inspectorii in scolile de la tara, directorii ni s-au plins ca nu primesc fondurile necesare de la consiliile locale doar pentru ca au o alta culoare politica”, a spus Camelia Gavrila. Aceasta a atras atentia asupra influentei politicului in scoli inclusiv la sedintele cu directorii. Potrivit raportului intocmit de comisia ministeriala, care a intentionat sa analizeze eforturile scolilor de a aplica proiectul descentralizarii, politicul este mai putin influent in unitatile de la oras. „Cu toate acestea, inspectorul scolar general este consilier municipal, iar inspectorul scolar general adjunct este consilier judetean”, se specifica in raport. Desi atunci cind au fost numiti in functiile de la ISJ, Gavrila si Tudorache au fost acuzati de conflicte de interese, cei doi au refuzat sa-si dea demisiile din posturile politice pe care le exercitau. „Nici Mihai Dumitriu nu si-a dat demisia din functia de consilier cind era seful ISJ. Eu de ce as face asta?”, spunea Gavrila in 2004, imediat dupa numire.
Bugete si consilii prost alcatuite
O alta disfunctie pe care comisia ministeriala a sesizat-o la Iasi se refera la modul in care scolile au simulat intocmirea bugetelor pe baza finantarii pe elev. Potrivit raportului, la Iasi au existat cazuri in care directorii au exagerat bugetele, fie din teama ca nu le vor ajunge banii, fie sperind ca vor primi sumele cerute chiar daca sint fundamentate gresit. Alte dificultati au fost intimpinate, potrivit raportului, in stabilirea numarului de elevi care apartin grupurilor dezavantajate: „In multe cazuri, aceasta categorie de elevi se regaseste si la categoria minoritatilor si chiar in categoria elevilor cu nevoi speciale deosebite”. Alte nereguli se refera la functionarea consiliilor de administratie, gresit intocmite in majoritatea cazurilor: acestea aveau numar par, nu impar cum spune metodologia, contabilul sau administratorul financiar sint inca desemnati ca membri, liderul de sindicat de asemenea. Potrivit strategiei de descentralizare, locul acestora ar fi trebuit sa fie luat de membri ai comunitatii, precum afaceristi, parinti si consilieri locali.
Bile albe
Iasul nu are insa numai bile negre in aplicarea strategiei de descentralizare. Raportul comisiei lauda eforturile mai multor scoli de a se autofinanta. Aici au fost date ca exemplu colegiile „Racovita”, „Negruzzi” si „Bancila” si Gradinita cu program prelungit nr. 26. Aceleasi unitati, la care se adauga Scoala „Hasdeu”, sint laudate pentru infiintarea unor edituri, fundatii sau asociatii ale parintilor care sa le sprijine financiar. Cu toate ca raportul comisiei ministeriale a fost publicat pe site-ul ministerului de doua zile, angajatii ISJ spun ca nu au avut timp sa-l studieze. „Am auzit ca a aparut, dar nu l-am citit. De aceea, nu-mi pot exprima o opinie asupra lui”, a spus ieri adjunctul ISJ Nelu Tudorache. „L-am citit in diagonala, iar raportul mi s-a parut favorabil. Sint si critici, dar acestea reprezinta sistemul”, a precizat la rindul ei Mihaela Tura, inspector de management. In urmatoarele etape ale aplicarii proiectului descentralizarii nu vor intra Scoala Borsa (Vladeni) si Gradinita cu program prelungit 25 din Iasi.

Comentarii