Procurorii anticoruptie cer socoteala consilierilor locali

joi, 19 ianuarie 2006, 00:00
6 MIN
 Procurorii anticoruptie cer socoteala consilierilor locali

Astazi, in cadrul unei sedinte extraordinare, consilierii locali vor dezbate un
proiect de hotarire prin care vor raspune unei solicitari adresate de
Departamentul National Anticoruptie (DNA) – Serviciul Teritorial Bacau. In
adresa mentionata, procurorii cer un punct de vedere care sa reflecte
pozitia tuturor consilierilor din cadrul Consiliului Local Roman cu privire la
materialul intocmit de Corpul de Control al Prefecturii Neamt in legatura cu
restructurarea SC Goscom SA Roman. Procurorii bacaoani fac, in scris,
urmatoarele acuzatii:
1. Referitor la HCL 76 din 30 august 2004, nu au fost respectate articolele
241 si 242 din Legea 31/1990, conform carora Consiliul Local Roman
trebuia sa solicite Consiliului de Administratie introcmirea unui proiect de
divizare; proiectul trebuia sa fie prezentat spre dezbatere si aprobare
Consiliului Local Roman; Consiliul Local Roman trebuia sa adopte o
hotarire prin care sa aprobe divizarea; proiectul trebuia depus la Oficiul
pentru Registrul Comertului, insotit de o declaratie a societatii care se
divizeaza, despre cum s-a hotarit stingerea pasivului societatii; prioiectul de
divizare vizat de judecatorul delegat trebuia publicat in Monitorul Oficial cu
30 de zile inainte de sedinta extraordinara in care urma sa se adopte
hotarirea finala, dupa ce ar fi fost solutionate eventualele opozitii ale
creditorilor.
2. Referitor la HCL 99 din 30 septembrie 2004, nu au fost respectate
prevederile articolului 59 din Legea 24/2004 privind normele de tehnica
legislativa, ceea ce ar fi insemnat revocarea HCL 76/2004. HCL 99/2004 a
fost adoptata cu incalcarea prevederilor legale cuprinse in articolele 44 si
45 din Legea administratiei publice locale 215/2001, conform carora
modificarea in ordinea de zi se poate face numai pentru probleme urgente,
iar problemele inscrise in ordinea de zi nu pot fi dezbatute daca nu sint
insotite de raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului propriu
de specialitate al autoritatii administratiei publice, care trebuia elaborat in
termen de 30 de zile de la solicitarea initiatorului, precum si de avizul
comisiei de specialitate a consiliului. Avind in vedere faptul ca SC Acva
Serv SRL Roman a fost infiintata preluind capitalul social, bunuri ce apartin
domeniului public de interes local, au fost incalcate prevederile articolului
11, alineatul 1, din Legea 213/1998 privind proprietatea publica si regimul
juridic al acesteia.
3. Prin HCL 99/2004 s-a infiintat SC Acva Serv SRL Roman, prin aportul
partial de active de la SC Goscom SA. Si aceasta operatiune se supune
dispozitiilor legale privind divizarea, sens in care au fost incalcate din nou
prevederile articolelor 241 si 242 din Legea 31/1990.
4. Modificarea denumirii din SC Goscom SA in SC Termloc SA si
schimbarea sediului s-au facut in baza Hotaririi Adunarii Generale a
Actionarilor SC Goscom SA numarul 9, din 15 septembrie 2004, existenta
in doua variante (una la sediul SC Termloc SA, semnata de cinci membri
AGA, si una la Registrul Comertului, semnata de un reprezentant si
secretarul AGA). Hotarirea a fost luata cu incalcarea prevederilor legale
referitoare la competenta, dupa cum rezulta din articolului 113, din Legea
31/1990, potrivit careia competenta revine Consiliului Local, singurul in
masura sa modifice actul constitutiv.
5. Activitatea privind adoptarea proiectelor de hotarire aratate mai sus s-a
facut cu incalcarea prevederilor articolului 6, din Legea 52/2003 privind
transparenta decizionala in administratia publica, in sensul ca nu s-a facut
publicitatea impusa in acest act normativ.
La solicitarea adresata de procurorii din cadrul DNA, Serviciul Teritorial
Bacau, reprezentantii executivului local au formulat un raspuns care va fi
supus dezbaterii astazi, in plenul Consiliului Local. In documentul
mentionat se precizeaza:
1. Prin HCL 76/30 august 2004, astfel cum aceasta a fost modificata prin
HCL 99/30 septembrie 2004, s-a hotarit, de principiu, rstructurarea SC
Goscom SA Roman, prin scoaterea din administrarea acesteia a anumitor
bunuri, si infiintarea unei noi societati – SC Acva Serv – care sa preia si sa
desfasoare o parte din activitatile SC Goscom SA Roman.
Prevederile articolelor 241 si 242 din Legea 31/1990, la care face referire,
au in vedere alte hotariri decit cele ale Consiliului Local si anume hotariri
ale Adunarii Generale ale Actionarilor societatii care urmeaza a fi
restructurata.
Astfel, consideram ca nu se poate sustine ca prevederile articolelor 241 si
242 din Legea 31/1990 nu au fost respectate prin HCL 76/30 august 2004,
astfel cum a fost modificata prin HCL 99/30 septembrie 2004, atita timp cit,
asa cum am aratat, textele de lege mai sus mentionate se refera la alte
hotariri. Oricum, cea chemata sa se pronunte cu privire la respectarea sau
nerespectarea dispozitiilor legale cu privire la divizare este instanta de
judecata. In cazul in care instanta, dupa verificarile efectuate, ar fi ajuns la
concluzia ca aceste dispozitii legale nu au fost respectate intocmai, ar fi
pronuntata o hotarire de respingere. In cazul de fata, exista insa o hotarire
judecatoreasca irevocabila (incheiata nr. 1450, pronuntata la sedinta
publica din data de 22 octombrie 2004, in dosarul 1443/2004 aflat pe rolul
Tribunalului Neamt), prin care procesul de restructurare al SC Goscom SA
Roman a fost ratificat de instanta de judecata.
2. Cu privire la pretinsa incalcare de catre HCL 99/30 septembrie 2004 a
dispozitiilor articolului 59, din Legea 24/2000 privind normele de tehnica
legislativa pentru elaborarea actelor normative, aratam faptul ca acest
articol se refera la cu totul altceva si anume la instituirea printr-un act
normativ a unor norme derogatorii.
Prin HCL 99/30 septembrie 2004 nu au fost instituite norme derogatorii, ci
s-a adus o modificare a HCL 76/30 august 2004. Conform articolului 57,
alineatul 1 din Legea 24/2000, modificarea unui act normativ este admisa
daca nu se afecteaza conceptia generala a acelui act normativ. In opinia
noastra, prin modificarea adusa de catre HCL 99/30 septembrie 2004,
conceptia generala a HCL 76/30 august 2004 nu a fost afectata in nici un
caz. Astfel, modificarea adusa HCL 76/30 august 2004 prin HCL 99/30
septembrie 2004 a avut in vedere o precizare mai exacta a conditiilor de
realizare a restructurarii SC Goscom SA Roman.
O alta critica adusa HCL 99/30 septembrie 2004 a constat in aceea ca nu
s-ar fi respectat dispozitiile articolelor 44 si 45 din Legea 251/2001
privitoare la ordinea de zi.
Prin dispozitia primarului municipiului Roman nr. 1442, din 22 septembrie
2004, s-a convocat o sedinta ordinara a Consiliului Local al municipiului
Roman, pentru data de 30 septembrie 2004. Urmare a examinarii
proiectelor de hotariri inscrise in ordinea de zi (inclusiv proiectul de hotarire
privind modificarea HCL 76/30 august 2004) a sedintei ordinare a
Consiliului Local a municipiului Roman din data de 30 septembrie 2004, s-
a emis avizul pentru legalitate nr. 46.848 din 27 septembrie 2004. Asa cum
rezulta din procesul verbal incheiat cu ocazia sedintei ordinare a Consiliului
Local al municipiului Roman, din data de 30 septembrie 2004, proiectul
ordinii de zi a fost aprobat cu unanimitate de voturi de catre consilierii
prezenti. In aceste conditii, consideram ca au fost respectate dispozitiile
legale cu privire la ordinea de zi.
3. Articolul 11, alineatul 1, din Legea 213/1998 privind proprietatea publica
si regimul juridic al acesteia, nu a fost incalcat prin infiintarea SC Acva
Serv SRL. Conform acestui text de lege, dreptul de proprietate publica este
inalienabil in sensul ca nu poate fi instrainat.
In cazul de fata, in capitalul social al SC Acva Serv SRL a fost adus dreptul
de administrare al unor bunuri de proprietate publica si nu dreptul de
proprietate asupra acestor bunuri. Astfel, dreptul de proprietate asupra
acestor bunuri a ramas in continuare in patrimoniul municipalitatii, SC Acva
Serv SRL dobindind doar un drept de administrare asupra acestor bunuri.
De altfel, asa cum am aratat mai sus, exista o hotarire judecatoreasca
irevocabila (incheierea nr. 1450 pronuntata in sedinta publica din data de
22 octombrie 2004 in dosarul 1443/2004 aflat pe rolul Tribunalului Neamt)
prin care s-a autorizat constituirea SC Acva Serv SRL si s-a dispus
inmatricularea acesteia in Registrul Comertului.
3. Cu privire la modificarea denumirii din SC Goscom SA in SC Termloc
SA si cu privire la schimbarea sediului aratam faptul ca acestea s-au facut
cu respectarea intocmai a dispozitiilor legale, inclusiv a articolului 113, din
Legea 31/1990 privind societatile comerciale. Astfel, hotarirea de mutare a
sediului social si alte modificari ale actului constitutiv se iau, conform
dispozitiilor legale in vigoare, de catre adunarile generale ale societatii
implicate. In cazul de fata, asa cum rezulta din hotarirea AGA a SC
Goscom nr. 9 din 15 septembrie 2004, aceste hotariri au fost luate de catre
singurul organ competent sa hotarasca cu privire la acestea si anume
Adunarea Generala a Actionarilor.
Precizam ca toate hotaririle consiliului local sus-mentionate au fost trimise
in termenul legal pentru exercitatea controlului de legalitate la Prefectura
Judetului Neamt, nici una dintre acestea nefiind atacata la instanta de
contencios administrativ.
Anul trecut, modul in care a fost divizata societatea Goscom a fost subiect
de ample discutii in cadrul Consiliului Local. Precizam faptul ca prin HCL
76/30 august 2004 s-a hotarit divizarea SC Goscom SA Roman in SC
Termloc, avind ca obiect de activitate furnizarea agentului termic, apa
curenta menajera si fond locativ, si Servcom Roman, avind ca obiect de
activitatea apa-canal, epurare, statie mixturi asfaltice si salubritate. In data
de 30 septembrie 2004, consilierii locali se intrunesc si voteaza o hotarire
privind modificarea HCL 76, din 30 august 2004 privind aprobarea divizarii
Goscom, proiect care preciza divizarea Goscom in SC Termloc SA Roman
si SC Servcom SRL Roman. La citeva zile de la aprobarea acestei hotariri
in plenul sedintei, pe site-ul oficial al Primariei Roman este publicata HCL
99/30 septembrie 2004, privind modificarea HCL 76/30 august 2004 privind
aprobarea divizarii Goscom SA Roman, proiect care, la articolul 1,
precizeaza: „Se aproba scoaterea din administrarea Goscom a bunurilor
apartinind domeniului public destinate desfasurarii activitatilor de apa-canal,
epurare, statie mixturi asfaltice si salubritate”, iar la articolul 2 se
precizeaza: „Se infiinteaza societatea societatea comerciala cu raspundere
limitata Acva Serv SRL Roman, al carui obiect de activitate va consta in
activitati de apa-canal, epurare, statie mixturi asfaltice si salubritate.
Municipiul Roman, in calitate de asociat unic, va aduce ca aport la capital
bunurile mentionate la articolul 1, precum si alte active prevazute in anexa
la prezenta hotarire”. De la depistatea acestei neconcordante, timp de un
an de zile, ori de cite ori s-a pus in discutie aspectul legat de legalitatea
divizarii Goscom si a infiintarii Acva Serv, unii consilieri locali au contestat
procedura, considerind ilegale unele dintre masuri si foarte grave efectele. (Lucia CRAINICU)

Comentarii