Riul Moldova va fi deviat

duminică, 13 mai 2001, 23:00
3 MIN
 Riul Moldova va fi deviat

Riscul prabusirii podului rutier vechi de peste riul Moldova a alertat specialisti si oameni obisnuiti, deopotriva. Romascanii sint ingrijorati de pericolul de a fi izolati in cazul in care circulatia deviata pe podul nou ar putea fi blocata din diverse motive si, atunci, traficul de pe soseaua E85, care face legatura intre Siret si Ruse, ar putea fi preluat de alte drumuri nationale.
Dupa ce vineri, 11 mai, pe la ora 6.00 dimineata, s-a constatat tasarea unui pilon al podului, care s-a "scufundat" cu circa 80 de centimetri, circulatia rutiera a fost oprita, deoarece covorul asfaltic, parapetul si grinda de rezistenta se prabusisera, siguranta traficului neputind fi garantata. Gardienii publici si politistii stau de straja la capetele podului, deviind circulatia pe podul nou, iar specialistii Directiei Generale Drumuri Nationale Iasi si Neamt au demarat lucrari de expertizare in vederea primelor interventii. Masuratorile topometrice au evidentiat faptul ca vineri, piciorul podului se inclina cu 6 milimetri pe ora, in timp ce, in cursul zilei de simbata abaterea era de 3 milimetri pe ora. In regim de urgenta, prima masura luata a fost aceea de stabilizare a inclinatiei pilonului.
Pentru aceasta, a fost necesar sprijinul Garnizoanei Roman, care, prin unitatea de geniu, a construit un pod din pontoane, astfel incit sa poata fi aruncati saci cu nisip si pietris la baza piciorului podului.
In plus, cu utilaje ale santierului care modernizeaza soseaua Roman-Bacau, si care avea in proiect si lucrari de consolidare ale acestui pod, a fost sapata o "groapa de ajutor" din care s-au incarcat sute de saci cu nisip ,in acelasi scop.
Podul nou rezista la 80 de tone
Specialisti ai Directiei Generale Drumuri Nationale Iasi au apreciat ca vechimea podului – construit in 1952 – traficul rutier intens si peste norma, din ultimii ani – podul find incadrat in clasa I de incarcare, de pina la 16 tone – dar, mai ales, exploatarea excesiva a balastierelor de pe cursul riului Moldova au contribuit la uzura prematura a podului.
In schimb, specialistii sint optimisti in ceea ce priveste rezistenta podului nou, construit dupa alte norme, in clasa de incarcare de pina la 80 de tone. In ceea ce priveste lucrarile de consolidare a podului vechi, solutia – spectaculoasa pentru ignoranti – este aceea a devierii cursului riului Moldova, astfel incit sa poata fi executate lucrarile de consolidare la primii sase piloni, de la Horia spre Roman.
"Santierul care lucreaza la modernizarea soselei Roman-Bacau avea in contract, pentru acest an, si consolidarea acestui pod. Accidentul inregistrat a urgentat interventia, pentru care, de altfel, sint alocate fonduri. Singura problema este acea a asigurarii conditiilor de lucru, motiv pentru care cursul riului va fi abatut mult spre oras, pina la dig, asa incit echipele de lucru sa aiba acces si front de lucru la primii sase piloni, inclusiv la cel afectat. Avem garantii ca lucrarile de consolidare se vor incheia cel mult intr-un an, iar podul va fi redat circulatiei", a declarat Ilie Stefan, director tehnic al Directiei Generale Drumuri Nationale Iasi.
Dovada a legaturii afective dintre romascani si acest simbol al orasului este faptul ca, de la producerea accidentului si pina duminica, zeci de curiosi s-au plimbat prin zona, dornici sa afle cit mai multe informatii "calde". Curiozitatea lor este oarecum stinjenitoare pentru militarii si santieristii care supravegheaza si lucreaza in zona, in bataia vintului si a ploii, cu semne evidente de oboseala, incurajati de rudele care le-au adus mincare calda de acasa. (C.B.)

Comentarii