Scandalul Autogara

luni, 14 august 2006, 21:06
8 MIN
 Scandalul Autogara

Imens scandal in jurul autogarii de la „Vama Veche”, care mocneste de ani de zile si care pare sa fi ajuns la apogeu. Revoltati din cauza poluarii si zgomotului provocate de functionarea autogarii improvizate, locuitorii din zona cer de trei ani desfiintarea acesteia. Protestele lor au devenit si mai vehemente la inceputul acestei luni, cind au inceput lucrarile la zidul de imprejmuire al autogarii. Locuitorii din zona acuza mai multe nereguli la viitoarea constructie si cer anularea autorizatiei de constructie si mutarea autogarii in alta zona. Municipalitatea ridica din umeri si sustine ca nu are deocamdata nici o solutie pentru un alt amplasament. La rindul sau, Directia Judeteana de Cultura sustine ca avizul dat pentru lucrarile de la cladirea-monument „Vama Veche” nu a fost respectat si ca va cere anularea autorizatiei de constructie. Reprezentantii Agentiei pentru Protectia Mediului sustin ca nici ei nu au autorizat constructia unei autogari la „Vama Veche” si ca vor sesiza Garda de Mediu pentru efectuarea unor controale amanuntite. Afaceristul brasovean Constantin Codreanu, patronul firmei de transport „Transbus Codreanu”, care exploateaza autogara, sustine ca pina in primavara finalizarea lucrarilor va conduce si la rezolvarea problemelor semnalate de cetateni.
APM: „Este o zona cu grad ridicat de poluare”
„In 2004, Primaria a promis ca autogara se va muta si ca aici se vor amenaja spatii verzi si se vor monta banci. Unde sint? Ca aici nu s-a facut nimic. O sa ne sufocam”, a explicat Marta Benchea, locatara a blocului CL21, aflat chiar linga autogara. Reprezentantii Agentiei de Protectia Mediului (APM) confirma ca zona Garii este una dintre cele mai poluate din oras. „Indicatorii de pulberi din atmosfera sint cu mult depasiti. Este o zona cu grad ridicat de poluare, iar principala cauza este traficul auto”, a precizat Gala Temnaru, purtator de cuvint al APM. Oamenii se pling si de faptul ca soferii de pe microbuze si autobuze ocupa parcarea din jurul blocului si isi lasa masinile pe strada din spatele autogarii, chiar linga locul de joaca pentru copii amenajat de Primarie. „Trebuie sa ne rugam de soferi sa ne elibereze locurile de parcare sau sa ne lase sa intram cu masina pina linga bloc. Nu se tine cont nici ca la 50 de metri este o scoala. Cind vor incepe cursurile, oamenii trebuie sa isi ia copilul de mina sa mearga cu el la scoala, ca aici se circula ca pe autostrada”, a completat Constantin Firtea, un alt locatar al blocului CL21. Pe linga toate acestea, oamenii sustin ca zona este tot mai des frecventata de boschetari. „Vin aici tot felul de betivi, hoti si boschetari. Este o poarta de intrare in oras, si noi ne prezentam cu o astfel de mizerie”, a adaugat Firtea.
Masina blocata in garaj doua saptamini
O alta nemultumire pe care o au locuitorii din zona este legata de zidul de imprejmuire al autogarii, care, sustin ei, se construieste ilegal pentru ca ar depasi limitele proprietatii. „Limita este pina la anexa din lemn, iar ei fac sapaturile pentru gard la un metru distanta. Pe partea din spate au intrat cu lucrarile pe jumatate din trotuar. Se fura din spatiul public”, a explicat Marta Benchea. Unul dintre locatarii din zona a depus chiar si plingere penala impotriva administratorului firmei de transport, pe motiv ca muncitorii i-au montat un gard din sirma chiar in fata garajului. Omul sustine ca masina i-a ramas blocata in garaj timp de doua saptamini, de cind muncitorii au inceput sa sparga trotuarul din spatele autogarii. „Au spart betonul si nu am mai putut deschide usile la garaj. Acum mi-au pus si gard, si nu mai pot sa scot masina”, a explicat Ioan Constantinescu, locatar al blocului F8, aflat pe aleea din spatele autogarii. Acesta sustine ca a incercat in mai multe rinduri sa lamureasca problema, dar, deocamdata, nu a ajuns la nici un rezultat cu patronul firmei de transport. „Stiu ca este terenul lui si ca in final o sa darime garajul, dar trebuie sa plateasca. Eu am un deviz de lucrari pentru garajul respectiv, pe care vreau sa mi-l plateasca”, a precizat Constantinescu. Acesta este decis sa isi faca dreptate in instanta si sustine ca va face o sesizare si catre DNA. „De ani de zile se trag semnale inspre Primarie legat de aceasta autogara, dar nu se face nimic. Vom merge mai departe, mai sus, pina cineva isi va da seama ce se intimpla aici si se vor lua masuri”, a adaugat hotarit Constantinescu.
Primaria ridica din umeri
Reprezentantii Primariei sint la curent cu nemultumirile locuitorilor din zona, dar sustin ca lucrarile sint legale si, deocamdata, nu au identificat o solutie pentru un alt amplasament al autogarii. „Am primit si noi sesizari de la locuitorii de acolo. Am trimis o echipa la fata locului si s-a constatat ca, la faza in care sint acum lucrarile, sint in conformitate cu proiectul. Nu s-au depasit limitele proprietatii”, a precizat Tudor Vericeanu, arhitect-sef al Primariei. Locatarii blocurilor din jurul autogarii au inceput sesizarile catre municipalitate in octombrie 2002, cind vechiul proprietar al terenului a intentionat sa construiasca o autogara in jurul cladirii „Vama Veche”. La inceputul anului 2003, dupa ce a cumparat terenul si o parte din cladire, afaceristul brasovean Constantin Codreanu s-a apucat de construit platforma de beton din jurul cladirii. „Ni s-a spus ca va fi ceva provizoriu. Era vorba sa mute autogara in depoul de la RATP si acum i s-a dat autorizatie de constructie”, a spus revoltata Marta Benchea. Municipalitatea ridica insa din umeri si sustine ca nu are nici o alternativa pentru mutarea autogarii. „Au fost intr-adevar discutii, dar deocamdata n-am gasit o solutie pentru mutarea depoului. Pentru 10 kilometri de sina, minim cit trebuie intr-un depou, avem nevoie de aproximativ 10 milioane euro, bani de care nu dispunem. In ce priveste avizele, le au pe toate, altfel nu primeau autorizatie de constructie”, a precizat Mihai Chirica, director tehnic al Primariei.
Parcare, nu ca autogara
Contactat telefonic, afaceristul brasovean Constantin Codreanu a declarat ca, cel tirziu in primavara, lucrarile la autogara vor fi finalizate. „Incerc din 2003 sa fac autogara si acum am obtinut autorizatia pentru constructia unui zid de imprejmuire antifonic. Autogara va fi acoperita cu o cupola care va reduce zgomotul si care este dotata cu filtre pentru reducerea noxelor”, a explicat patronul „Transbus Codreanu”. Acesta sustine ca, in momentul in care va fi gata constructia, locuitorii din zona nu vor mai avea de suferit din cauza microbuzelor si autobuzelor care vor circula in autogara. Afaceristul brasovean a detaliat si cum va arata partea din spate a cladirii „Vama Veche”, pe care a cumparat-o si pe care acum o amenajeaza. „Acolo, in interior, sint amenajate deja spatii pentru sala de asteptare, un birou dispecerat si casele de bilete. Eu zic ca in primavara va fi gata, poate si mai repede”, a explicat Codreanu.
Directia pentru Cultura: „Cladirea e de patrimoniu. Nu am eliberat aviz”
Cladirea „Vama Veche” figureaza ca monument istoric, astfel ca orice lucrari care se fac la aceasta trebuie avizate de Directia pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National (DJCC). Intrebat de avizele si autorizatiile pentru constructia autogarii, afaceristul sustine ca detine toate actele necesare. „Avizul de la Directia de Cultura il avem, pentru ca lucrarile sint proiectate in asa fel incit sa nu modifice cladirea”, a sustinut Codreanu. Acesta a fost insa contrazis de reprezentantii DJCC si de catre cei ai Agentiei de Protectie a Mediului (APM). „Avizul pentru zidul de incinta antifonic a fost dat cu anumite conditii. Adica, trebuia sa obtina certificatul de descarcare arheologica (necesar la constructiile care se fac in jurul cladirilor-monument – n.r.). Or, din 2003 pina acum, noi nu am eliberat un astfel de certificat. In al doilea rind, lucrarile din incinta cladirii Vama Veche nu au avizul nostru”, a explicat Vasile Munteanu, directorul DJCC. Acesta sustine ca, impreuna cu ofiterii de la sectorul Patrimoniu Cultural National din cadrul Serviciului de Investigatii Criminale al Inspectoratului Politiei Judetene, vor face verificari la lucrarile incepute la autogara Codreanu. „Neindeplinirea conditiilor din aviz il anuleaza de drept si vom cere anularea autorizatiei de constructie si oprirea lucrarilor”, a adaugat Munteanu.
Reprezentantii APM sustin ca, in 2003, ca urmare a protestelor facute de locatarii din zona, spatiul a fost autorizat sa functioneze doar ca parcare. „La noi nu s-a inregistrat nici o solicitare pentru eliberarea unui aviz de constructie pentru autogara. Am dat in 2003 un aviz pentru locuri de parcare. Voi lua legatura cu colegii de la Garda de Mediu sa mearga pe teren sa vada ce se intimpla acolo”, a explicat purtatorul de cuvint al APM. Pina una sau alta, lucrarile la „Vama Veche” continua. Daca va reusi sa faca brasoveanul Victor Codreanu ce nu reuseste Primaria de atitia ani – o autogara moderna la Iasi – ramine de vazut.
Autogara, cal gras de bataie in campania electorala
Candidatii la Primarie s-au intrecut in timpul campaniei electorale din 2004 in a oferi solutii pentru rezolvarea problemei autogarii. Nici una din variantele vehiculate nu a ajuns insa macar in stadiul de proiect.
– Gheorghe Nichita (PSD): „Am lansat o tematica in rindul comisiilor de specialisti pentru doua amplasamente de autogari. Unul din ele poate fi in Tudor Vladimirescu, unde se afla SC Autobuzul (suprafata de acolo este foarte mare si permite amenajarea unei autogari), iar cel de-al doilea este la depoul RATC. Specialistii spun ca amplasamentul cel mai indicat este in preajma garii, si le dau dreptate, depoul RATC fiind locul cel mai bun. Noi vom lucra la un proiect pentru amenajarea unei autogari cu cel putin 20 de peroane, care sa se afle vizavi de gara, cu pasaje de trecere, cu locuri pentru bagaje, cu sali de asteptare, cu tot ce este necesar unei autogari moderne pentru aceasta perioada.”
– Dan Carlan (acum senator PD): „Locatia cea mai potrivita este pe actualul amplasament al actualei Autobuzul SA, in proximitatea Mall-ului din Tudor. Actualele puncte de imbarcare, care au devenit cumva clasice, in zonele Gara, Vama Veche sau Pacurari, trebuie sa devina simple statii de autobuz.”
– Relu Fenechiu (acum deputat PNL): „Eu vad cel putin doua locatii: in zona depoului de tramvaie, care este o zona destul de centrala si aproape de gara, sau unde este parcul Autobuzul, pe malul Bahluiului, linga complexul studentesc.”
– Ionel Oancea (PUR): „Cred ca nu e lipsit de interes sa ne gindim la unul din depourile RATC, linga gara, pentru ca acolo exista spatiu.”
– Constantin Neculau (PRM): „Singurul teren pe care il avem la dispozitie si care se preteaza pentru o autogara este terenul de la actuala Autobuzul. Acolo sint toate dotarile necesare si putem amenaja o autogara. Sigur, si in Pacurari, pe terenul viran, din care o parte s-a dat inapoi oamenilor. Cel mai bine insa ar fi ca autogara sa fie amplasata la intrarea in municipiu.”
In Iasi functioneaza mai multe autogari improvizate
In acest moment, in Iasi functioneaza 3 autogari impovizate, pe linga acestea mai existind si citeva puncte de imbarcare care functioneaza, practic, la fel ca autogarile. Astfel, oficial, cele trei autogari din Iasi sint „Vama Veche” (vizavi de Gara), „Metchim” (sau Iasi Vest, in Pacurari) si „EuroVoyage” (sau Iasi Sud, in Baza 3, pe strada Bucium). Ca statii de imbarcare figureaza Tirgu Cucu (pentru directia Aroneanu), Complexul „Tudor Vladimirescu” (in fata la Sala Gradinari), Gara CFR (vizavi de intrarea in depoul RATP) si „Vama Veche” (in fata depozitului „Medicarom”).

Comentarii