Dispar troleele

miercuri, 19 septembrie 2001, 23:00
4 MIN
 Dispar troleele

Sindicalistii de la TPS Suceava s-au adresat prefectului Ioan Cusnir, solicitindu-i ieri sa intervina, in baza competentelor conferite de calitatea sa de reprezentant al Guvernului in teritoriu, astfel incit societatea de transport public urban sa nu fie declarata falimentara. Si asta, in conditiile in care, actionarul unic al TPS este Consiliul Local, fostul director a devenit primar al municipiului, salariatii se tem ca-si vor pierde locurile de munca, troleibuzele au un grad de uzura ce ajunge la 90%, iar maxi-taximetrele pirat bintuie prin oras nestingherite. Situatia este foarte grava, existind pericolul, ca urmare a unor planuri machiavelice, ca transportul asigurat de catre TPS sa devina doar o amintire.
La investirea in functia de primar, Marian Ionescu a lasat TPS cu pierderi de 7 miliarde lei
Potrivit adresei inaintate ieri Prefecturii, exista anumite grupuri de interese care vor sa puna TPS-ul pe chituci. Mai exact, infloreste transportul practicat de catre maxi-taximetrele pirat, cu ajutorul si sub obladuirea celor ce erau obligati sa controleze si sa sanctioneze aceasta activitate ilegala. Ba chiar mai mult, potrivit sindicalistilor, s-a conturat si o mafie condusa de de anumuite persoane care detin functii deosebit de importante in municipiul Suceava. "Dupa 1989, transportul local, incet, incet, a mers in declin. Fiecare a inteles democratia in interesul propriu. Am avut "ghinionul" ca directorul Ionescu sa fie implicat in doua campanii electorale, perioada in care unitatea a inceput sa inregistreze pierderi consecutive, salariatii ajungind sa fie penalizati cu 10 pina la 30%", se precizeaza in memoriul inaintat prefectului si semnat de catre liderul sindical Virgil Tabrea. Dupa indelungi proteste ale celor de la TPS, s-a incheiat un protocol care prevedea ca pierderile inregistrate de societatea de transport public urban de calatori sa fie preluate de catre Primarie si angajatii sa nu mai fie penalizati din motive independente de vointa lor. "In continuare, in unitate s-au inregistrat pierderi. Cind domnul Ionescu a fost investit ca primar, TPS avea pierderi de 6-7 miliarde lei. Din 1990, unitatea nu a primit nici un leu la investitii, pentru dotarea mijloacelor de transport, in afara de cele 10 Maxi-Taxi pe care le-a cumparat Primaria. Parcul de autobuze are un procent de uzura foarte mare, aproape 85-90%. De asemenea, firul de contact este foarte uzat si nimeni din conducerile care s-au perindat nu s-a zbatut sa rezolve aceste aspecte, care generaza mari pierderi deoarece exploatarea se face in mod necorespunzator.", afirma sindicalistii.
Dosare penale "ingropate"
Angajatii TPS sint de parere ca vinovati pentru stadiul deplorabil in care a ajuns transportul in comun se fac toti cei care au detinut functii de conducere, care ar fi avut firme ce faceau concurenta neloiala societatii si s-au dedat la tot felul de afaceri "necurate", ingropind Societatea Comerciala "Transport Public si Servicii" S.A. "Au fost si dosare la Procuratura, dar au avut grija cei implicati sa le ingroape. Nu a fost nimeni tras la raspundere pentru toate neregulile savirsite", se mai mentioneaza in adresa depusa ieri, la Prefectura. O alta cauza a situatiei deplorabile in care a ajuns TPS o reprezinta neacordarea la timp a subventiilor promise de catre municipalitate si concurenta neloiala practicata de unele maxi-taximetre pirat. Licitatia organizata pentru traseele pe care vor circula maxi taximetrele a fost pentru un numar de 70 microbuze, cu achitarea redeventei stabilite, dar la ora actuala, potrivit unui "recensamint" neoficial, in Suceava circula aproximativ 200 de microbuze, ale caror proprietari nu dau un sfant bugetului local.
Asocierea cu maxi-taximetristii, un plan diabolic
Pentru eliminarea de pe piata a troleibuzelor de la TPS a fost intocmit chiar un plan diabolic. Cum maxi-taximetria este o afacere extrem de rentabila in municipiul Suceava, loc unde apropae nimeni nu mai vrea sa plateasca redeventa ori sa dea calatorului biletul aferent, unii membri ai AGA sau ai Consiliului de Administratie, direct sau prin interpusi, detin microbuze aflate pe trasee si presteaza serviciile de transport persoane, au gasit si modalitatea legala de a scapa de troleibuze. Adica sa se incheie un contract de asociere intre TPS si MAXI-TAXI, sa se reduca numarul troleelor si autobuzelor, pina la disparitia acestora, monopolul urmind sa-l detina cei ce au pus la cale planul. Potrivit acestuia, redeventa ar fi de 5,5 milioane lei/microbuz, in asociere intrind 150 de masini. Lunar, TPS ar incasa 900 milioane de lei, bani ce vor fi folositi pentru plata personalului ce va mai ramine dupa asociere si dupa eliminarea troleibuzelor. De investitii, banuim ca nu va fi vorba intr-un viitor apropiat.
Care sint efectele disparitiei troleelor?
Fara a fi sustinatori ai monopolului de stat asupra economiei nationale, disparitia de pe piata transportului urban de calatori sucevean a SC TPS SA ar produce un haos de nedescris. Cel putin un sfert din populatia municipiului va fi afectata. Multi nu-si permit nici la ora actuala sa circule cu maxi-taxi, desi pretul unei singure calatorii este de 4.000 lei, si prefera in continuare sa foloseasca hirbuitul troleu, costul unui bilet fiind sub cel practicat de catre particulari. De asemenea, anumite categorii sociale beneficiaza de o serie de facilitati (abonamente, alte gratuitati), care nu vor mai exista dupa instituirea monopolului maxi taxi. Este drept ca ceea ce se afla pe traseu la ora actuala numai troleibuze nu pot fi numite, dar daca actionarul unic al TPS, Consiliul Local, ar cauta si o solutie realista, ar gasi si resursele financiare pentru innoirea parcului auto al acestei societati. In caz contrar, disparitia troleelor, care se intrezareste deja, ar duce la un monopol asupra transportului in comun, cind suceveanul nu ar avea de unde sa aleaga, asa cum e normal intr-o economie de piata, cu ce sa circule, si va trebui sa achite contravaloarea unui bilet pe care putini si-ar permite sa o mai faca. Iar cei care prefera acum batrinul troleu – familiile cu multi copii, elevii, studentii, pensionarii, veteranii de razboi ori persoanele cu handicap, vor fi nevoite, fie sa renunte la piinea zilnica pentru a se deplasa in oras cu un maxi, taxi atunci cind situatia o impune, fie sa mearga pe jos. (Vichenti Cosma)

Comentarii