Maxi taximetristii bat cu pumnul in masa

miercuri, 28 februarie 2001, 00:00
6 MIN
 Maxi taximetristii bat cu pumnul in masa

Proprietarii de maxi-taxi s-au repezit ieri ca ulii asupra primarului Marian Ionescu purtind in "cioc" inca o contestatie referitoare la licitatia ce ar trebui sa se desfasoare in ziua de 2 martie pentru concesionarea serviciului de transport cu microbuze. Nemultumiti de noile prevederi ale caietului de sarcini, dupa care vor licita pentru a doua oara acest serviciu, ei au inaintat pina acum executivului si Consiliului Local alte opt petitii si adrese. Prin ele operatorii solicitau nici mai mult nici mai putin decit anularea, ca nelegala, a hotaririi Consiliului Local din 29 ianuarie 2001, ce stabileste conditiile de desfasurare a transportului de maxi-taxi pentru urmatorul an.
Proprietarii de microbuze nu doresc sa le fie restrictionat numarul de masini cu care sa intre in trafic, in timp ce Primaria a impus o limita de 70 de microbuze pentru asigurarea acestui transport. Ei nu sint de acord nici cu redeventa ce ar trebui s-o plateasca la bugetul local si o considera "exorbitanta" nedumeriti in acelasi timp de modul cum aceasta a fost calculata. Tot greu le-au picat soferilor de maxi-taxi si conditiile tehnice impuse de municipalitate pentru masinile ce vor transporta calatori, catalogind ca "exagerate", conditiile ca masinile sa aiba minim 12 locuri, Euro 2, scaunele orientate spre directia de mers etc.
Dupa ce au stationat in grup in fata Primariei, facindu-i pe salariatii institutiei sa murmure panicati "Vin maxi-taximetristi!", la ora 10,30 circa 50 de operatori s-au napustit in sala de audiente cerindu-i socoteala lui Marian Ionescu pentru o serie din prevederile caietului de sarcini aprobate de Consiliul Local. Chiar daca au prins a striga mai toti odata, esenta nemultumirilor lor a iesit clar in evidenta. Reluind pe rind si in fata primarului punctele din caietul de sarcini cu care nu sint de acord, ei au declarat ca noile impuneri ii lasa pe drumuri pe cei care au microbuze cu doar 8+1 locuri si ele achizitionate cu credite garantate cu propriile locuinte.
103 masini sint autorizate, platitoare de redeventa, iar alte 50 au facut transport ilegal
"Dupa 1 martie, noi cei cu microbuze mici raminem pe drumuri. Credeti ca daca aveam bani pina acum, nu ne luam o masina mai mare?", au intrebat retoric soferii. Ei sint convinsi ca, asa cum a stabilit Consiliul Local pentru urmatorul an, transportul cu maxi-taxi nu va duce decit la eliminarea din trafic a operatorilor care lucreaza legal, platesc redeventa, se multumesc cu cistiguri cit
sa-si intretina familiile, dar n-au dispus niciodata de sume imense de bani sa-si achizitoneze microbuze "ultimul racnet". Cei care au scos la vedere tot felul de "frumuseti" pe patru roti de cite 50-60.000 de marci, sint, au spus cei adunati ieri la Primarie, "miliardarii", care au venit cu bani multi intrind in trafic pe furis. Acestia au practicat luni de zile maxi-taxi la negru, neplatind un leu la stat, dar mai ales fiind protejati de toate autoritatile abilitate sa-i trimita acasa pentru ca nu au drept sa circule. "La ultimul control efectuat pe 11 ianuarie la microbuzele ce fac piraterie maxi taxi, politistii nu au reusit sa ridice nici un act de la cei care circulau ilegal. S-au urcat in masina si au plecat, iar asta a fost tot controlul. Asta se intimpla doar daca ii prinde cineva in trafic pe cei neautorizati, pentru ca atunci cind se organizeaza controale, ilegalistii dispar anuntati din vreme", au declarat protestatarii. Ei au acuzat si Primaria ca n-a fost in stare sa-si faca treaba, si tratind cu aceeasi indiferenta activitatea de control au lasat ca pe linga cele 103 masini autorizate, platitoare de redeventa, sa faca transport ilegal inca alte 50.
Nesimtire, direct proportionala cu cistigul
In ciuda celor argumentate de proprietarii de maxi-taxi in fata primarului Marian Ionescu, marturisim ca plingerile lor n-au reusit sa ne smulga lacrimi. Toti cei care cunosc in detaliu intreaga activitate de maxi-taxi din Suceava nu pot uita cum operatorii au "facut cartile" si acum un an si jumatate cind, cu chiu cu vai, au acceptat sa intre in legalitate, dupa ce, mai bine de un an de zile au facut bani grei circulind fara stapin. Ei s-au jucat cu municipalitatea in anul 1999 ca pisica cu soarecele, intirziind cit au putut de mult ziua cind au devenit platitori de redeventa. Au strigat si atunci ca redeventa este prea mare si cu sfatul unor avocati cu cota mare, au purtat municipalitatea prin tribunale pina cind li s-au rezolvat treburile cum au dorit ei. Asta in timp ce ei ridicau 30-40 de milioane de lei pe luna, minimum. Dupa intrarea in legalitate, timp de un an si jumatate, maxi-taximetristii au facut transport tot de capul lor. Masinile neautorizate s-au inmultit
intr-un ritm de invidiat, proprietarii de microbuze au facut mii de marci vinzindu-si licentele de trafic dupa care au uitat sa paraseasca activitatea de maxi-taxi raminind sa produca in continuare ilicit, biletele de calatorie au devenit un moft, sucevenii
s-au trezit dati jos din microbuze pentru ca soferii nu aveau chef sa mearga o statie in plus, nesimtirea lor crescind direct proportional cu cistigul. Altii, dupa ce luau doi-trei calatori, stateau cite o jumatate de ora la urmatoarea statie pina ce isi completau capacitatea, injurindu-i intre timp pe primii urcati daca aveau cumva curajul sa comenteze!
"Miliardarii" care s-au infiltrat in trafic cu masini moderne, au facut bani de care nu le-a cerut nimeni socoteala
Prin noile prevederi stabilite pentru licitatie, municipalitatea intentioneaza sa aduca putina ordine in haosul existent in transportul de maxi-taxi din Suceava, haos creat in cele din urma tot din lipsa de fermitate in supravegherea lui, si care a dus la crearea a doua paturi sociale printre transportatorii de calatori cu microbuze. Pe de o parte cei care declara ca munca lor produce doar cit sa-si plateasca imprumuturile pentru masini si sa-si hraneasca familiile, pe de cealalta parte, "miliardarii" care s-au infiltrat in trafic cu masini moderne, au facut bani de care nu le-a cerut nimeni socoteala. Protestatarii de ieri, au spus ca numai acestia din urma pot tine pasul cu conditiile puse de Consiliul Local, atit pentru faptul ca au masini "trasnet", dar si pentru ca au bani de redeventa.
In pragul celei de-a doua licitatii a serviciului de transport, operatorii de maxi-taxi s-au "birzoit" din nou si au venit ieri sa bata cu pumnul in masa in fata primarului, fluturindu-i acestuia sub nas o lista plina ochi cu revendicari. Desi actionasera deja in contencios administrativ hotarirea de Consiliu Local care nu le este pe plac din cauza restrictiilor, ei au facut-o pe-a "niznai" si i-au cerut lui Marian Ionescu modificarea hotaririi. Maxi-taximetristii au depus si o cerere pentru autorizarea unui miting in toata regula cu pancarde si strigaturi, care n-au lipsit de fapt nici ieri din sala de audiente a Primariei.
"Eu nu voi semna nici o cerere de protest. Exista o hotarire de Consiliu Local care daca nu vreti sa o acceptati, o puteti ataca in contencios. Nu eu sint cel care poate hotari pe loc ce sau daca se modifica ceva in caietul de sarcini. Vom astepta hotarirea tribunalului, pe care vom incerca s-o grabim ca sa nu lungim prea mult starea creata", a raspuns maxi-taximetristilor primarul Marian Ionescu. El a completat mai apoi presei: " Hotarirea de Consiliu Local este buna si ea poate crea ordine in transportul de maxi-taxi. Cred ca de fapt proprietarii de microbuze umbla la santaj incercind astfel sa forteze <mina> Primariei. Asteptam hotarirea tribunalului dupa care consilierii se vor intilni din nou".
Cu actiunea in contencios, operatorii maxi taxi au obtinut ceea ce isi doreau de fapt, si anume aminarea licitatiei din 2 martie. Nu credem ca o suta de suceveni, proprietari de microbuze, pot tine in sah un oras de peste o suta de mii de locuitori si Consiliul Local ales prin vot democratic de cetatenii municipiului Suceava. Sint in Suceava mii de cetateni someri si nu au batut cu pumnul in masa primarului solicitind conditii preferentiale, pentru obtinerea unui loc de munca sau pentru desfasurarea unei afaceri. Si nu intelegem de ce o suta de suceveni trebuie sa dispuna modul in care alte citeva zeci de mii de locuitori ai municipiului Suceava sint conditionati sa se deplaseze si cu ce costuri! Nimeni nu-i opreste pe nemultumitii care pierd licitatia de maxi taxi sa se orienteze spre o alta activitate. Ca intr-o piata libera si intr-o democratie adevarata! In rest, le comunicam ca nimeni nu i-a obligat sa se apuce de maxi taximetrie, fara plata taxelor legale, cu masini necorespunzatoare si fara sa plateasca asigurari pentru transportul de persoane, conditie obligatorie pentru acest fel de transport in orice tara civilizata. Daca li s-a promis altceva nu au decit sa faca publice numele persoanelor care au facut acest lucru. (Daniela BEALE)

Comentarii