Nereguli majore in documentele contabile ale asociatiilor de proprietari

luni, 11 septembrie 2000, 23:00
3 MIN
 Nereguli majore in documentele contabile ale asociatiilor de proprietari

Verificarile intreprinse in cursul saptaminii trecute de cele 4 comisii mixte, constituite prin ordin al prefectului Vasile Ilie, la asociatiile de proprietari din municipiu, au relevat neglijente si abateri majore in documentele contabile si in folosirea banilor proveniti din incasari. Rezultatele acestui control partial au fost trecute ieri in revista de catre prefectul judetului, in cadrul unei conferinte de presa. S-a constatat, astfel, ca s-au facut cheltuieli importante de catre asociatii, fara a avea documente care sa justifice necesitatea efectuarii lor si realitatea in ceea ce priveste executia. Sume importante s-au platit pentru prestatii, fara intocmirea documentelor de receptie. De asemenea, s-au platit salarii fara a se anexa la registrul de casa statele de plata aferente la data efectuarii platii, iar in unele cazuri, aceste state de plata nu sint semnate de primirea sumelor de catre titulari, sau sint semnate de o singura persoana in numele tuturor celorlalte, fara a avea imputernicirile necesare. Exista operatiuni de incasari si plati neinregistrate in registrul de casa, potrivit dispozitiilor in vigoare si s-au semnalat erori la intocmirea registrelor de casa. S-au efectuat virari de sume la alte asociatii fara a se intocmi actele legale necesare. Comisiile au mai gasit documente cu regim special care nu sint evidentiate conform legii, iar platile pentru prestatiile de servicii nu corespund cu incasarile si cu facturile pe care le primesc de la cei care efectueaza aceste servicii. Spre exemplu, Asociatia de proprietari nr. 44 din municipiul Suceava, a incasat in cursul acestui an, pina la 31 august, suma de 1,705 miliarde lei, din care a virat catre CET 1,166 miliarde lei, iar 442,6 milioane lei reprezinta cheltuieli administrative, adica 21% din totalul incasarilor.
Un alt exemplu este Asociatia de proprietari nr. 33 Suceava, care are datorii catre CET de 2,124 miliarde lei. La aceasta asociatie s-au facut incasari de la populatie, in aceeasi perioada la care ne-am referit mai sus, de 2,444 miliarde lei. Structura cheltuielilor arata astfel: pentru salarii, cheltuieli administrative, materiale consumabile si imprimante s-au consumat 174 milioane lei; pentru 4 buncare de gunoi s-au platit 104 milioane lei, iar pentru desinsectii-deratizare s-a platit pentru o suprafata de 190 mii mp (adica suprafata locuibila a intregului oras) suma de 65,33 milioane lei. Astfel de nereguli au fost gasite si la alte asociatii de proprietari din municipiul Suceava.
Comisiile mixte de control au mai constatat cu stupoare ca la o asociatie de proprietari sint incadrate 25-30 de persoane si ca salariile unor presedinti de asociatie sint la 6-8 milioane lei lunar. Mai mult, exista persoane care, desi au un loc de munca, figureaza ca angajate la cite doua asociatii de proprietari.
S-a constatat, de asemenea, ca multe asociatii nu si-au intocmit nici pina la aceasta data bilantul contabil pe anul 1999. "Banii sint utilizati dupa bunul plac al celor care ii gestioneaza. De aceea, am luat hotarirea de a intari echipele de control cu inca 4 specialisti de la Directia Generala a Finantelor Publice si de a prelungi durata controlului", a spus prefectul Vasile Ilie. El a adaugat ca, la unele asociatii s-au aplicat deja amenzi, iar in cazurile mai grave urmeaza sa se intocmeasca dosare penale. Prefectul a tinut sa mentioneze ca prima institutie interesata de ceea ce se petrece la asociatiile de proprietari ar trebui sa fie Primaria Suceava. Comisiile de control isi prelungesc activitatea cu inca o saptamina sau cit va fi nevoie pina la limpezirea lucrurilor. (Gabriela HOSTIUC)

Comentarii