Urmeaza afacerea MAZ 2?

duminică, 30 septembrie 2007, 17:34
6 MIN
 Urmeaza afacerea MAZ 2?

Prevederile se schimba peste noapte, alimentind din plin suspiciunile de licitatie aranjata. Colac peste pupaza vine o decizie naucitoare: licitatia se amina. Desi a demarat in ianuarie, din cauza bramburelii totale licitatia nu se mai poate finaliza pina in decembrie, iar de la anul nu se mai pot cumpara decit autobuze cu Euro 4, sensibil mai scumpe. Cine raspunde pentru toate aceste bilbiieli pe banii iesenilor, domnule primar? 

 

"Cautam student FEAA, anul II sau III, care sa ne invete sa intocmim un caiet de sarcini". Daca veti vedea un astfel de anunt pe geamul RATP, sa nu va mire prea mult. Va insemna pur si simplu ca sefii regiei de transport iesene si-au dat seama ca nu se pricep la organizarea unei licitatii.

In cei doi ani scursi de la scandalul achizitiei autobuzelor MAZ, care s-a lasat cu dosare trimise procurorilor anticoruptie, sefii RATP par sa nu fi invatat nimic. Nici macar cum sa intocmeasca caietul de sarcini al unei licitatii.

Actualul caiet de sarcini pentru achizitia altor 50 de autobuze a fost modificat succesiv, iar sefii RATP s-au scufundat in contestatii, explicatii date participantilor la licitatie si detalii tehnice.

In final, s-a ajuns la o concluzie aproape incredibila: anularea licitatiei. Aceasta pentru ca procesul de licitatie s-ar putea prelungi pina la anul. Or regia vrea acum sa cumpere 50 de autobuze Euro 3, iar din 2008 nu va mai fi permisa decit cumpararea de autobuze corespunzatoare normelor de poluare Euro 4.

Cu alte cuvinte, caietul de sarcini va trebui refacut, iar licitatia reluata de la zero. Culmea, achizitia a fost prevazuta in bugetul aprobat de Consiliul Local la inceputul anului. Cu alte cuvinte, in noua luni scurse de atunci, sefii RATP nu au fost in stare sa redacteze un caiet de sarcini corect si sa finalizeze un proces de licitatie.

Caiet de sarcini redactat "pe genunchi"

Seful regiei de transport in comun a apreciat ca foarte probabila anularea licitatiei si redactarea unui nou caiet de sarcini. Motivul il reprezinta noua legislatie care va intra in vigoare din 2008. "De la 1 ianuarie nu mai pot fi aduse decit autobuze care sa respecte normele Euro 4. Avind in vedere ca, pina la sfirsitul anului, exista posibilitatea neincheierii contractului, ne-am gindit la schimbarea caietului de sarcini in sensul modificarii cerintelor cu privire la normele de poluare", a declarat Maricel Gherca, directorul RATP.

Astfel, noile autobuze nu vor mai trebui sa respecte normele Euro 3, ca in actualul caiet de sarcini, ci normele de poluare Euro 4. Ideea de anulare a licitatiei vine dupa ce procedura de achizitie a fost contestata in mai multe rinduri la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC). Jucatori importanti, cum ar fi BMC Truck&Bus SA sau Raiffeisen Leasing, s-au adresat CNSC.

Contestatiile au fost formulate ca urmare a ambiguitatilor din caietul de sarcini, dar si a modificarilor aduse peste noapte. Unul din punctele "fierbinti" l-a reprezentat echiparea autobuzelor cu sistemul de siguranta ESP. Initial, cerinta a fost inclusa ca obligatorie in caietul de sarcini, dupa care conducerea RATP a revenit asupra acestui punct. Sefii regiei si-au motivat atunci schimbarea ca urmare a costurilor suplimentare ce le implica dotarea autobuzelor cu un astfel de sistem.

In plus, oficialii regiei au argumentat ca circulatia in oras, unde viteza este restrictionata la 50 kilometri pe ora, nu impune necesitatea sistemului de siguranta ESP. Cu toate acestea, reprezentantii Raiffeisen Leasing au considerat ca prin modificarea adusa sint favorizate alte firme. "Cu citeva zile inainte de licitatie, ESP a devenit optional. Noi ne-am facut calculele dupa conditiile impuse in caietul de sarcini. Asa, sint favorizate firme din Estul Europei, unde nu se fabrica autobuze care sa aiba si acest sistem de siguranta", declara in urma cu citeva zile Ionut Badea, directorul Departamentului Sector Public din cadrul Raiffeisen Leasing.

Pina la urma, pentru rezolvarea acestei probleme, conducerea regiei a cerut lamuriri suplimentare de la CNSC in ceea ce priveste obligativitatea sistemului de stabilitate ESP. "Noi am facut hirtiile catre CNSC pentru a ne spune daca ESP este obligatoriu sau optional. Pina acum nu am primit nici un raspuns in acest sens", a afirmat Maricel Gherca.

Cu alte cuvinte, redactarea caietului de sarcini ar fi trebuit incredintata de la bun inceput CNSC. Specialistii compartimentului de specialitate al RATP s-au multumit sa schiteze doua-trei idei pe genunchi, apoi sa astepte intrebari si clarificari.

"RATP vrea sa scape de contestatii"

In ceea ce priveste anularea licitatiei si alcatuirea unui nou caiet de sarcini, oficialii Raiffeisen sustin ca acest lucru nu era obligatoriu. "Riscurile nu reveneau regiei, ci furnizorului. Din cite imi amintesc, era specificat la un moment dat ca furnizorul se angajeaza sa aduca autobuze care sa respecte conditiile tehnice la momentul livrarii. Acest lucru inseamna ca, daca eu aduc autobuze in 2008, cade in obligatia mea ca mijloacele de transport sa respecte Euro 4", a explicat Badea.

Acesta este de parere ca, de fapt, conducerea regiei doreste sa scape de contestatii. "S-a modificat si legislatia cu privire la contestatii. Astfel, daca aceasta este considerata ca neintemeiata, se prevede o amenda care poate fi un anumit procent din cifra de afaceri sau din valoarea licitatiei. Ca atare, contestatiile nu se vor mai putea face usor", a adaugat Badea.

Cu toate acestea, reprezentantii Raiffeisen Leasing au subliniat ca, in cazul unei contestatii nesolutionate corespunzator, se poate ajunge pina la Comisia Europeana. "Noi nu am facut contestatie doar pentru a sicana. Dar ne-am facut calculele cu un anumit furnizor care respecta intocmai caietul de sarcini. Modificarile efectuate nu ne-au permis sa cautam un alt furnizor. Daca se intocmeste un alt caiet de sarcini, il vom analiza si vom decide daca vom participa sau nu", a mai spus Ionut Badea.

Reprezentantii Primariei au afirmat ca au atentionat conducerea regiei cu privire la riscurile aminarii licitatiei. "Noi i-am avertizat ca in 2008 se schimba legislatia. Dar asa sint furnizorii care, daca nu cistiga, cauta sa distruga", a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.
O alta contestatie a fost depusa de BMC Truck&Bus SA, pe baza faptului ca "la data achizitionarii de catre operatorii economici, documentatia trebuia sa fie clara, completa si fara echivoc".

Oficialii BMC s-au aratat nemultumiti ca cerintele nu au fost formulate foarte clar si au fost aduse dese modificari. Initial, prin caietul de sarcini era ceruta o lista a principalelor livrari de produse in ultimii 3 ani, minimum 40 bucati autobuze urbane de 12 metri lungime, cu podea joasa 70% sau 100% livrate in actualele state membre UE. Apoi cerinta a fost modificata, completarea constind in "minimum 15 bucati autobuze urbane  de 12 metri lungime". S-a revenit apoi si s-a specificat ca ar fi vorba despre autobuze cu podea joasa 2/3 sau 100%. Aceasta ar favoriza insa anumiti funizori, cum ar fi cei care adus MAZ-uri, spun unii dintre participanti.

Acum doi ani, aceeasi problema: caietul de sarcini

Licitatia din 2005 pentru achizitionarea autobuzelor noi a fost contestata mai ales din cauza bilbiielilor din caietul de sarcini. Practic, sefii RATP repeta reteta licitatiei de acum doi ani, cind au fost achizitionate 50 de autobuze MAZ. Preturile umflate, modificarea caietului de sarcini cu citeva zile inaintea licitatiei sau redactarea conditiilor tehnice astfel incit la ele sa nu poata raspunda complet decit o singura firma au fost citeva din acuzatiile aduse atunci.

Problemele licitatiei din 2005:

– initial, caietul de sarcini a fost redactat astfel incit doar autobuzele de tip MAN A21 corespundeau din punct de vedere al motorizarii;

– reprogramarea repetata a licitatiei;

– in prima instanta s-au cerut autobuze cu podea joasa 100%, cu 4 zile inainte de data licitatiei cerinta s-a modificat la podea 2/3;

– pretul de achizitie de aproximativ 200.000 euro, in timp ce la poarta fabricii acesta era sub 100.000 euro

– initial, autobuzele MAZ nu corespundeau cerintelor din caietul de sarcini, capacitatea acestora fiind de 98 locuri, din care 25 pe scaune, fata de minimum 100 locuri, din care 30 pe scaune. O adaugare mica strecurata in caietul de sarcini a transformat cele 30 de locuri in "30 plus/minus 5", autobuzele MAZ reintrind in joc.

Comentarii