Valiza burdusita cu bani uitata in taxi

Subtitlu

duminică, 25 februarie 2007, 20:45
5 MIN
 Valiza burdusita cu bani uitata in taxi

Cei mai vechi taximetristi din Iasi au inconjurat fiecare de 25 de ori Pamintul pe la Ecuator. In aproximativ un sfert de secol de cind sint la strada, Eugen Ionita si Vasile Pavel au parcurs fiecare in parte, pina in prezent, mai bine de un milion de kilometri. Petrecerile organizate dupa Plenarele Mari, de pe vremea fostului presedinte Nicolae Ceausescu, le-au adus in masina clienti cu nume sonore. "Imi amintesc ca inainte de 1990, la intrunirile la care Ceausescu era prezent la Iasi, au calatorit cu mine Irina Loghin, Dan Spataru, dar si multi oameni politici ai vremii", povesteste cu nostalgie nea Eugen. "Ziarul de Iasi" va prezinta in rindurile care urmeaza povestea a doi dintre cei mai virstnici soferi de taxi din oras, precum si intimplarile care le-au marcat existenta de-a lungul celor aproximativ 25 de ani de experienta.

A schimbat doar trei masini

La cei 57 de ani pe care ii are in prezent, Eugen Ionita sustine ca practica meseria de taximetrist cu aceeasi placere ca in prima zi de lucru, in urma cu peste 22 de ani. Anuntat prin statie de dispecerul de serviciu de la firma unde lucreaza ca este solicitat de un reporter al "Ziarului de Iasi", barbatul a raspuns prompt. "Doua minute si sint in Bucsinescu". "Conduc din 1970 fara oprire. Insa, taximetrist cu acte in regula am devenit 15 ani mai tirziu", s-a prezentat scurt Ionita. Dupa cum a precizat el, in ultimii 22 de ani a parcurs peste un milion de kilometri, ceea ce inseamna ca a condus o distanta egala cu inconjurul Terrei de 25 de ori pe la Ecuator. "Ultima masina pe care am lasat-o la «Taxicom» in anul 2000 avea mai mult de 700.000 km la bord. De atunci am mai facut peste 300.000 de kilometri", estimeaza nea Eugen, care a adaugat ca de-a lungul carierei nu a schimbat decit trei masini. "Cel mai mult, adica vreo 12 ani, am condus o Dacia 1310 de la intreprindere (n.r. – actuala «Taxicom»). Apoi am avut un Tico, iar in prezent imi fac treaba cu un Cielo", rememoreaza el.

"Soferii nu aveau voie in chiloti scurti"

Dupa cum povesteste, pe vremea comunistilor meseria de taximetrist nu era "pentru oricine". "Sa nu credeti ca soferii de taxi se imbracau in chiloti scurti, asa cum se intimpla acum. Aveam tinuta obligatorie de serviciu: camasa albastra, pantaloni gri, cravata si ecuson in piept", povesteste barbatul, care a mai precizat ca, in urma cu mai multi ani, a fost trimis acasa intr-o zi de lucru deoarece s-a prezentat la garaj nebarbierit proaspat si cu pantofii nelustruiti. "Seful mi-a zis sa-mi iau o zi libera din concediu si sa ma aranjez, ca altfel nu am ce cauta la munca", isi aminteste taximetristul. In anii de experienta acumulati, Ionita sustine ca a vazut multe la viata lui, insa niciodata nu i s-a strins pielea mai rau in spate decit atunci cind a fost nevoit sa plimbe un mort in masina circa jumatate de judet. "Primisem comanda sa iau pe cineva de la Spitalul «Sfintul Spiridon» si sa-l duc la Sipote. Nici prin cap nu-mi trecea ca clientul este decedat. Dar, ca sa onorez comanda, m-am deplasat la Autobaza de Transport pentru a primi aprobarea speciala sa transport un mort si apoi inca o aprobare de la dispecerat pentru a iesi din oras", ne-a povestit taximetristul. El a explicat ca inainte de Revolutie se putea circula cu taxiul doar in municipiu si in citeva comune limitrofe precum Aroneanu, Cirlig, Tomesti sau Valea Lupului.

Inainte de Revolutie, cei mai multi clienti erau arabi

Pe Vasile Pavel, un alt taximetrist vechi in bransa de 27 de ani, reporterii "Ziarului de Iasi" l-au gasit tot la firma "Taxicom". Desi apreciaza ca stie aproape fiecare straduta laturalnica a Iasului, clientii tineri il pun insa uneori pe acesta in dilema. "Inainte aveam niste repere foarte clare, de exemplu, la adresa «Fanica 8» in Tatarasi sau «blocul cu salcia», cum era cunoscut printre noi. Acum insa, apar tot felul de baruri si restaurante sau firme, care azi sint si miine nu mai sint, si e destul de greu sa fii la curent cu toate", motiveaza taximetristul, in virsta de 59 de ani. In peste un sfert de secol de taximetrie, Pavel a schimbat aceleasi masini ca si actualul sau coleg de serviciu, mai putin ultima, care este o Dacia Logan achizitionata recent. "Inainte de ’89, cei mai multi clienti erau studentii greci si arabi. Insa, foarte numerosi erau si iesenii care plecau la Bucuresti cu trenul de dimineata la ora 4:50. Pentru astfel de rezervari, comenzile se faceau «cu anticipatie», adica inainte cu o seara. Bataia intre clienti era destul de mare", ne-a explicat el.

S-a trezit cu o valiza de bani in masina

El ne-a mai povestit ca, de-a lungul timpului, a facut cunostinta si cu clienti "uituci", care au lasat in masina sa valize pline cu bani. "Luasem comanda pentru un casier de la CFR si am vazut ca acesta isi uitase geanta burdusita cu bani. Si-a recuperat-o insa a doua zi de la dispecerat. Nu aveai insa cum sa faci vreo miscare gresita deoarece eram foarte putini taximetristi si ne cunosteau pe toti", a detaliat Pavel. In activitatea de taximetrist, Pavel povesteste ca a legat prietenii strinse cu clientii fideli. "Aveam o studenta grecoaica pe care o duceam zilnic din Copou la UMF. Intr-o seara, dupa ce am lasat-o sa schimbe niste bani la o casa valutara pe Independentei, am aflat ca a fost injunghiata in git. M-am intilnit cu ea dupa mai mult timp, dar isi revenise", a rememorat Pavel. Ne-a mai spus ca intentioneaza sa se retraga din activitate deoarece considera ca s-a saturat sa stea teapan pe scaun cite 12 ore pe zi. "Si-apoi, mai sint si dracii astia de copii care una-doua merg la scoala cu taxiul. Unul vrea un fel de muzica, altul prefera alt gen, cel de-al treilea zice sa dau mai tare. Mi-e lehamite, sincer sa va spun", a spus Pavel.

Cit costa o calatorie cu taxiul inainte de ’90

Dupa cum sustin cei mai vechi taximetristi din Iasi, pretul unui kilometru parcurs cu taxiul era pe vremea regimului comunist cit o piine jumatate. "Pina in ’90, pornirea era 5 lei si 6 lei pe kilometru", a precizat Vasile Pavel. Cu 100 de lei insa, taximetristii spun ca se putea face turul orasului. "Din Tudor pina in fata la Hotel Unirea costa 25 lei, pina in Tirgusor 30 lei, iar din Codrescu la UMF – 15 lei", a exemplificat Eugen Ionita. Potrivit acestora, in anii ’80 circulau in Iasi numai 40 de taxiuri Dacia. "Pentru ca nu era benzina, mergeam pe metanol. Dupa un timp, au mai fost aduse 20 de furgonete a cite doua locuri fiecare", precizeaza Pavel. In prezent, in Iasi sint autorizate 1.800 de taxiuri.

Comentarii