Pacientii merg la doctor ca la piata

vineri, 29 iunie 2001, 23:00
2 MIN
 Pacientii merg la doctor ca la piata

Sistemul asigurarilor de sanatate, in care medicul de familie este considerat "piatra de temelie", reprezinta o necunoscuta pentru multi birladeni. Din cauza ca nu toti pacientii stiu care sint rolul si competentele unui medic de familie, de multe ori se ajunge la "conflicte" intre cele doua parti.
Cele mai multe scandaluri apar deoarece medicii de familie sint considerati vechii "circari" care trebuie sa execute ce le spune bolnavul. Reforma sanitara a schimbat insa mult sistemul de lucru al medicilor de familie. Acum ei sint controlati "la singe" de reprezentantii Casei Judetene de Asigurari de Sanatate Vaslui la: respectarea programului de lucru, trimiterile eliberate, analizele recomandate in functie de diagnosticul prezumtiv, retetele compensate si gratuite prescrise etc. Din aceasta cauza trebuie sa fie foarte atenti la ceea ce fac, responsabilitatea pentru deciziile luate fiind mult mai mare decit atunci cind erau medici de circa sau dispensar.
Pacientii au dovedit in nenumarate rinduri ca nu stiu nimic despre aceste schimbari si nici nu vor sa le accepte atunci cind le sint aduse la cunostinta. De exemplu, o trimitere pentru un control de specialitate nu se da dupa bunul plac al pacientului, asa cum multi s-au invatat sa ceara. Aceasta se elibereaza in functie de simptomele pe care le prezinta si de diagnosticul prezumtiv stabilit dupa consultarea pacientului. Curios este ca pacientii devin irascibili cind li se spune acest lucru, chiar si atunci cind apeleaza la serviciile unui alt medic decit medicul lor de familie.
Un astfel de caz a fost prezentat la sedinta din aceasta luna cu medicii de familie din Birlad si comunele arondate de doctorul Carmen Cirneala: "Intr-o zi a venit un pacient al unei colege pe care nu l-am refuzat. Mi-a spus ca este operat de hernie inghinala si mi-a cerut o trimitere la interne la doctorita Calu. Am vrut sa-i dau trimitere la chirurgie, avind in vedere ca era operat, dar a refuzat. Nici nu m-a lasat sa-l consult. A plecat spunind ca o sa ma reclame la directorul spitalului."
Acesta nu este singurul caz de acest gen. Medicii de familie se confrunta cu astfel de situatii chiar si din partea pacientilor inscrisi pe listele proprii. Ei sint nemultumiti din cauza ca se inregistreaza reclamatii la adresa lor pentru simplu fapt ca vor sa-si faca meseria. (Carmen STEFANESCU)

Comentarii