Anemie electorala europarlamentara

vineri, 29 mai 2009, 17:20
5 MIN
 Anemie electorala europarlamentara

Intimplarea face ca acum citeva saptamini am fost la Berlin exact la debutul campaniei pentru europarlamentare si-am putut vedea cum tocmai se-mpinzea metropola germana cu afise electorale. M-am apucat sa pozez citeva si sa-mi notez toate sloganurile electorale care mi-au cazut sub ochi, zicindu-mi ca n-ar fi rau ca, ajuns acasa, sa le compar cu cele propuse de partidele romanesti.

Iata recolta:

CDU (Uniunea Crestin-Democrata a Angelei Merkel) are ca slogan de baza „Wir in Europa", adica: „Noi in Europa". De remarcat ca „Wir" este suprapus drapelului RFG! Iata sloganurile pe care le-am vazut:

„Sa protejam si sa cream locuri(le) de munca. Noi in Europa";

„Pentru calea de iesire din criza. Noi…";

„Pentru o economie de piata sociala care este umana. Noi…";

„Pentru un euro puternic. Noi…";

„Pentru protectie si comunitate. Noi…".

Au mai fost apoi doua afise personalizate:

„Joachim Zeller – vocea Berlinului in Europa" si „In interesul Germaniei – o Europa puternica. Hans-Gerd Pöttering, Presedintele Parlamentului European".

Dincolo de faptul ca sloganurile CDU ne ofera intrucitva o minima platforma politica populara (in sensul apartenentei la Popularii Europeni), afisele crestin-democratilor germani nu sint prea reusite.

Cele ale ecologistilor (Bündnis 90/Die Grünen) se remarca in primul rind prin ceva mai mult text, avind indeobste un slogan de baza cu litere de-o schioapa, caruia i se adauga o „nota explicativa de subsol" la prescurtarea WUMS (care s-ar putea traduce aproximativ cu „trosc" si sugereaza in germana, amintind si de benzile desenate, o lansare dinamica):

„Sa iesim cu idei verzi din criza. Cu WUMS!* pentru o Europa mai buna"

„* Economie&Mediu inconjurator, Uman&Social – pachetul verde al viitorului pentru o Europa comunitara.";

„Salariul minim este o cerinta minimala. Cu WUMS!* pentru…";

„Protectia climei nu cunoaste granite. Cu WUMS* pentru…".

Liberalii germani (FDP) par sa fi ratat startul campaniei, de vreme ce pe 11 si 12 mai n-am vazut decit un singur afis: „Pentru Germania in Europa – Dr. Silvana Koch-Mehrin". Am intrat pe site-ul lor, am constatat ca „Pentru Germania in Europa" este sloganul lor de baza si am mai gasit un singur slogan: „Munca trebuie sa se merite din nou" (scuze pentru colocvialul „sa se merite").

Dincolo de un afis personalizat („Sa ne apucam de treaba pentru tara noastra. Pentru o Europa sociala – Dagmar Roth-Behrendt"), social-democratii germani (SPD) surprind printr-o campanie curajoasa in masura in care au optat pentru patru afise agresive (realizate pe deasupra nonconformist) care ataca toti adversarii din stinga si din dreapta lor – exceptindu-i pe verzi…:

„Salariile de dumping ar vota cu CDU. Pentru o Europa a salariilor corecte. Mai mult SPD pentru Europa";

„Baloanele de sapun ar vota cu Die Linke (Stinga). Pentru o Europa in care sa conteze responsabilitatea";

„Rechinii finantelor ar vota cu FDP. Pentru o Europa in care functioneaza reguli clare pentru toti."

Se stie ca publicitatea negativ-agresiva la adresa adversarilor e cu dus-intors. Sau cu doua taisuri, daca vreti. In ce ma priveste, apreciez faptul ca SPD a ales sa abordeze ofensiv campania electorala – macar au iscat discutii inclusiv pro si contra unor astfel de sloganuri si afise. Ca eu unul nu i-as vota, asta-i alta poveste.

In fine, recentul partid din stinga stingii social-democrate, Die Linke (Stinga) adica, a intrat in campanie cu sloganuri scurte si, in majoritatea lor, concrete:

„Milionari, la casierie. Stinga" (la casierie in sensul: poftiti de platiti);

„Consecvent social. Stinga";

„Salariu egal pentru femei. Stinga";

„Libertate. Egalitate. Stinga";

„Afara din Afganistan. Stinga";

„Salariu minim in toata Europa. Stinga".

Ca fapt divers – am vazut si un afis al Partidului pentru Protectia Animalelor. Sloganul? „Votul dumneavoastra pentru om si animal"…

Si acu’ sa vedem ce avem in Romania.

Iata, popularii nostri, PDL adica („fratii" crestin-democratilor germani) defileaza cu sloganul de baza „La Bine si la Greu", ne mai indeamna sec „Voteaza! PD-L pentru Parlamentul European – Duminica, 7 iunie 2009" si ne asigura „parinteste" ca „In familie, trecem mai usor peste greutati." (afis pe care l-am vazut doar pe panoul din fata sediului filialei Iasi si… intr-o statie de metrou din Bucuresti). Si mai este un afis personalizat in doua variante: „Tudor Luchian. Ieseanul nostru pentru Europa", o data secondat de poza Monicai Macovei, o data de cea a lui Theodor Stolojan. Si… cam atit.

Liberalii, apoi, nu se prezinta nici ei mult mai elaborat decit PD-L, ci doar (punctual) un pic mai concreti: „Bani pentru romani. Bani europeni." Sloganul de baza? „Fii optimist. Se poate mai bine!" Am stat si mi-am batut capul cu aceasta constructie – prea imi amintea de ceva cunoscut. Intr-un tirziu, mi-a picat fisa: Murphy! Seamana cu faimoasa vorba de baza din Legile lui Murphy: „Zimbeste! Miine va fi mai rau!"

La rindul lor, social-democratii romani par a fi cei mai minimalisti: alt slogan decit „Alege bine!" (care aminteste din greu de basescianul „Sa traiti bine!"…) n-am vazut in oras. Ce sa mai comentezi?

In rest? Eba ne indeamna sa luam atitudine („Ia atitudine!"), Marian Petre Milut, presedintele a cea mai ramas din PNT-CD, nu se lasa si vrea in Parlamentul European pentru ca… „Te reprezinta", iar PRM, cu vesnicele-i afise cu aspect retro a mai imbogatit folclorul electoral cu niscaiva versuri: „Vreti sa scapam de canalii? Votati Vadim si Becali!"; „Frati romani, veniti la vot – PRM e peste tot!"; „Doi crestini si patrioti/ vor scapa tara de hoti!" Pam-pam!

Deci, ce avem? O campanie anemica, afise putine si slabe ori chiar proaste (mai toate ar putea concura la un fel de „Zmeura de aur" pentru cele mai proaste afise electorale), cu sloganuri ba simpliste si neinspirate, ba fara lipici la Europa, de zici ca Parlamentul European e atit de departe si de neimportant pentru tarisoara, incit nici nu merita efortul unei campanii mai acatarii. Sau poate partidele au de gind sa ne surprinda cu un sprint de finis!?

Comentarii