De ani de zile, o data cu instalarea verii, o cucuvea incepe dupa caderea noptii sa scheaune „cveaauu… cveaauu… cveaauu…" in crangurile din jurul blocului, ticsit cu vreo cinci sute de suflete: mecanici, vanzatoare, soferi, studenti etc. Jur-imprejurul corabiei noastre, sunt, fireste, multe alte blocuri, cu Dumnezeu stie cati locatari. Nu am habar ce fac atunci vecinii, dar eu pun repede muzica pe computer sau deschid televizorul, sa nu mai aud vaierul. Imi face frica. O frica venind de departe si tinandu-se scai de mine. Demult, cand vreo cucuvea se pornea sa latre prin intunericul gros al gradinii, mama – care vedea in cobe un fel de purtatoare de cuvant a mortii – tresarea chiar si in somn. Pielea de pe brate i se umezea de sudoare. Inima prea-duioasa incepea sa-i bata cu putere pentru viata parintilor ei batrani, a tatei si a fratilor mei pierduti undeva in mica jungla a orasului. Cum, ramasesem doar noi acasa, de multe ori dormeam in acelasi pat, frica mamei se revarsa prin mii de canale si in inima mea, trezindu-ma. Saream amandoua la geam, aruncand cu gloante de mamaliga si sare grunjoasa in gol, ca sa omoram prezicerea neagra.
Fiindca mama era Dumnezeu si Dumnezeu nu se sperie din te-miri-ce, spaima ei facea ca pasarea nevazuta sa capete pentru mine dimensiuni de capcaun. E clar ca ideea asta mi s-a imprimat atat de adanc in minte, incat pana de curand nu au schimbat-o nici faptul ca am aflat din carti sau de la tv cum arata, nici maturitatea. Prin urmare, si cucuveaua din cranguri tot uriasa era!
Acum cateva luni, cand si-a inceput concertul nocturn, am deschis televizorul pe Mezzo: cantatele lui Bach si Nathalie Stutzmann. Cantareata cu nume ca al mamei, cu par negru, ochi negri, costum barbatesc negru, dar cu mansete colorate viu, dirija, apoi interpreta, apoi iar dirija. Avea o voce joasa si gesturi line; uneori, isi transforma mainile in cupe si lua cu ele aerul din fata orchestrei camerale ca pe apa sau ca pe zapada si-l arunca undeva inainte-lateral. Desi intre timp stateam cu ochii mai mult plecati pe o carte, percepeam totusi in spatele pleoapelor orice fulgerare verde-deschis si roz-ciclam a mansetelor de la sacou…
Deodata, prin nu stiu ce conexiuni imperceptibile si deschideri de trape misterioase in mine, m-am simtit invadata de forta, mai bine zis de manie impotriva fricii mele. Ca un corp inghetat patruns de un val fierbinte de sange, am inviat: trebuie sa vad din ce parte vine vaierul si cum arata acea… Nathalie funebra! Asa i-am spus in gand pasarii, fara voie si fara nici o logica, scheunatul sau infricosator neavand nimic in comun cu vocea linistitoare a contraaltistei franceze. Am lasat cartea deoparte, am dat sonorul televizorului la minim si am ciulit urechea. De vazut, nu aveam cum sa vad cucuveaua, fireste, era noapte adanca, in plus, statea pitita in frunzisul unui copac. Dar o puteam „vedea" prin glasul ei, pe care a venit momentul sa-l infrunt! mi-am zis. Rasuna limpede si taios. Si curb – cveeaauuu!- ca o secera. Ca lama unei coase. Ca o virgula, apasata, de otel. Aha, deci e o virgula, nu un punct! am exultat… Totusi, e urat ca dracu’! Cu mult mai lumesc ar fi sa fie ragusit, scamosat de aerul incarcat cu praf si gaze de esapament al noptii de iunie, mi-am zis. Sa caraie ca o cioara, lighioana! Sa piuie. Sa gagaie. Sa se umfle in gusa ca o turturica. Sa scoata din gatlej un franjure in trepte, cand mai gros, cand mai subtire… Da! un franjure caraghios de curcan!
Si, imaginindu-mi-o cloncanind ca un curcan, am izbucnit in ras si m-am intors la ale mele.