Dumnezeu si maimuta

vineri, 04 aprilie 2008, 21:20
3 MIN
 Dumnezeu si maimuta

Aflam fara uimire (la urma urmelor, ce ne-ar mai putea mira in secolul XXI?) ca din manualul de biologie a fost exmatriculata subit lectia despre Darwin si evolutionism, iar din manualul de filosofie, dintr-un impuls spre impartialitate, desigur, lectia despre Dumnezeu. Expulzarea maimutei si, totodata, a bunului Dumnezeu care a creat-o apartine somitatilor academice din MECT (id est Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului). Ne-am obisnuit deja cu nesabuintele numitului minister. A intors pe dos materiile, a modificat fara mila anii de studiu, ii umileste de-o vesnicie pe profesori (prin salarii mizere) si, ca un triumf al eternei perspicacitati romanesti, s-a apucat, de la un timp, sa revizuiasca manualele. Asta ne mai trebuia! Curiozitatea acestei operatiuni sta in faptul ca Dumnezeu a fost pus pe aceeasi treapta cu maimuta (sau drosophila). Cum poti explica aceasta democratica egalitate? Dupa cite imi dau seama, cenzorul care a decis sa nu se mai sufle nici un cuvint despre "Originea speciilor prin selectia naturala", lucrarea lui Darwin, s-a speriat el insusi de cutezanta operatiei sale si a hotarit sa-l "ascunda" scolarilor si pe Dumnezeu. Hocus-pocus-ul i-a reusit pefect. Cimpanzeul originar si divinitatea au disparut in neant. In opinia mea, e vorba de o persecutie interesata (si tembela). Functionarilor nu le convine, probabil, vaga noastra asemanare cu babuinul si gorila (macar in privinta pilozitatii), dar nici decalogul lui Dumnezeu (poruncile vor fi fiind mult prea aspre).

In fond, atit evolutionismul lui Charles Darwin si Hugo De Vries, cit si creationismul ramin, pina la urma, niste ipoteze de lucru. Cine e dispus sa le accepte, le accepta. Cine nu, nu. Dar a te face ca nu ai auzit nici de una, nici de cealalta e o nechibzuinta. Fireste, nici "selectia naturala" si "mutatiile" bruste, nici "creatia" lui Adam (si a Evei), din cartea Facerii, nu explica perfect aparitia bipedului uman fara pene. Omul e o aparitie neasteptata si perversa in cuprinsul lumii. Frumusetea si folosul unei ipoteze nu consista insa in concluzii, ci in argumentare. Ipoteza lui Darwin are virtutea ca e macar interesanta si subtila. Mitul biblic este, pentru urmasii lui Adam si ai Evei, o grandioasa flaterie. Pentru Darwin, "homo sapiens sapiens" reprezinta finalitatea evolutiei milenare a speciilor. In schimb, in versiunea biblica, omul a fost creat de "supremul arhitect", in scopul de a contempla maretia creatiei divine si de a da marturie pentru desavirsirea si splendoarea acestei creatii. Dumnezeu il pune martor pe om. Cel putin, asta sustine numitul Giovanni Pico della Mirandola, conte de Concordia, cind scrie, in "Despre demnitatea omului", urmatoarele cuvinte (atribuindu-le Creatorului): "O, Adame! Te-am pus in centrul lumii pentru ca de aici sa privesti mai lesne cele ce se afla in lumea din jur". Eliminind lectia despre evolutie si aceea despre Dumnezeu, savantii din MECT au eliminat, de fapt, nu numai faptura agitata a maimutei, nu numai principiul divin, dar si frumusetea acestor ipoteze, dovedind astfel ca nu o pricep.

Pentru inteligenta ascutita ca satirul macelarului a unui functionar din MECT stau dovada declaratiile agramate ale consilierului Mihaela Suciu (citate intr-un articol din "Ziarul de Iasi", publicat in data de 1 aprilie, ziua tuturor pacalelilor si ghidusiilor, de Cristina Lucaci). Zice consilierul (si citez intocmai): "Tema Dumnezeu este integrata in produsul divinitatii, ca un continut implicit al naturii umane. Este inevitabil sa nu se abordeze problema temei Dumnezeu. In manualele pentru filosofie sint regasiti mai multi filosofi…, care abordeaza si aceasta tema. Cind studiezi, de exemplu, o tema axiologica, precum binele si raul, n-ai cum sa nu amintesti de Dumnezeu. Nu exista eludarea acestor teme din programa scolara". Ati priceput ceva din prima fraza aceea cu "produsul divinitatii"? Eu unul, nu. Si daca nu "va fi existind eludarea acestor teme din programa scolara", exista in declaratiile doamnei Mihaela Suciu, neindoios, altceva. Si anume: eludarea completa a regulilor elementare de gramatica!

In incheierea acestui succint articol, voi spune ca ministerul a comis (cel putin) doua imprudente vadite. Prima consta, desigur, in eliminarea tacita a temelor cu pricina din manuale. A doua consta in incercarea de a justifica eliminarea, prin fraze contorsionate si ininteligibile, precum acelea pe care tocmai le-am citat din discursul consilierului. Nu mi-am inchipuit niciodata ca Dumnezeu este o fiinta la fel de periculoasa ca gorila. Aflam aceasta noutate acum…

Comentarii