Irealitatile de zi cu zi

miercuri, 11 august 2010, 18:02
3 MIN
 Irealitatile de zi cu zi

In ziua de azi, o televiziune care, chipurile, se respecta, difuzeaza macar un reality-show. In aceste programe ni se prezinta crimpeie dintr-o realitate fabulatorie, dintr-un univers al intimplarilor marunte, dar extraordinare, dintr-o lume populata cu fiinte banale, totusi nemaipomenite. Prin aceste programe, din colbul gros al marelui anonimat ies la lumina, ca din jobenul rufos al unui iluzionist plictisit, personaje a caror trivialitate are rostul de a soca privitorul scirbit de realitate si indiferent la magia rasuflata a cotidianului: adolescentul nesimtit, alcoolicul insetat si violent, bona, bucatarul, burlacul, consilierul competent, conviva molestata, ibovnicul, omul de afaceri, profesoara, subreta, mama si tata, vampa etc.

Varietatea acestor tipuri, importanta lor scenica si intensitatea interactiunii (fabricate, nicidecum spontane) dintre ele se bazeaza pe retete izvorite din intelecte care nu au depasit orizontul incert al infantilismului intirziat. Astfel de caractere fade, plate si lipsite de asperitatile vietii sint doar imitatii de prost-gust ale unor prototipuri mult mai bine rotunjite, care traiesc in povestile pentru adormit copiii contemporani: croitorasul cel vioi, fata mosului cea cu poseta de firma, feciorul de imparat cu succes la slujnice si mastera cu sex-appeal (n.r. Despre aceste personaje de basm si altele la fel de interesante vom face vorbire intr-un viitor apropiat).

Despuiata de invelisul protector al imprevizibilului si lipsita de provocarile unui mediu dinamic, interioritatea unor asemenea scorneli televizuale este la fel de vie ca fundul unei balti secate.

Sa exploram, cu voia dumneavoastra, un exemplu recent. Povestea, mai intii. Catalin, suflet romantic, trup lucrat, ochi adinci si sensibilitate poetica (preferatul sau e Rainer Maria Rilke), ia hotarirea sa se insoare. Ca orice croitor de chiloti trecut deja de patruzeci de ani, omul nu se poate insura, asa, cu una, cu doua. E nevoie de o selectie nationala pentru a o descoperi pe frumoasa frumoaselor si, implicit, aleasa inimii sale revarsinde de iubire.

La strigarea printului vesmintelor au raspuns douazeci si doua de frumuseti fine, proaspete si ametitoare, pe scurt, o superba galerie de inteligente ascutite ca lamele de ras, care abia asteapta sa fie prelucrate, cizelate, impregnate, patrunse, chiar, de viziunea si de promisiunile cu iz paradisiac ale holteiului.

Eliminarea nepotrivitelor se desfasoara periodic iar suferinta respinselor e mare, pentru ca ele, frumoasele, inteligentele si rafinatele sint sincere si infocate admiratoare ale celui ce a preschimbat slipul barbatesc intr-un delicat "petit quelque chose" si maioul de tractorist in outfit de lux.

Desigur, bugetul de productie e de poveste. Locuri de filmare placute retinei si epidermei vexate de salbaticia ultravioletelor naturale, sampanie cu guler regulamentar de spuma, trandafiri timizi si imbujorati, tinute de gala pentru toate momentele festive ale zilei, dialoguri profunde si cu mult corazon, ritualuri de imperechere pline de emotie si de culoare. Privitorul ametit de rococoul acestei scenografii de rut mai are putin si cere divortul de realitate, doar, doar i se va permite sa guste nitelus din bucuriile pe care le traieste Catalin.

In ciuda luxuriantei imagistice, desertul provocat de iesirea inteligentei din matca ei este evident. Ici si colo, in momentele sfisietoare care preceda sau urmeaza intilnirilor private cu El Magnifico, ratiunea este coplesita de instincte si mirobolantele pretendente la mina cu inele a lui Catalin se infig cu ghearele ojate in zulufii fortificati ai rivalelor, asa cum tatele, renuntind oleaca la obiceiurile deprinse de la cucoane, se scuipa cu sete intre ochi, nu inainte de a se gratula, intr-un limbaj frust si plin de bipuri, cu damnarea vesnica. Ati ghicit, totul e in numele iubirii pentru fermecatorul holtei. 

Intelegem din aceasta succinta excursie in universul unui show de mare potential educativ ca avem de-a face cu o facatura care ar merita sa fie scoasa din grila de programe, din cel putin trei motive:

a) in majoritatea societatilor umane, barbatii petesc femeile, insa, in reality-ul lui Catalin, flacaul cel trecut se lasa alintat de petitoare care i-ar putea fi fiice sau, de ce nu?, nepoate;

b) privitorii care isi fac incultura generala cu televizorul vor intelege, privind la respectivul show ori la altele trase pe acelasi calapod, ca vedetismul de doi bani e sinonim cu fericirea, ceea ce, cu voia dumneavoastra, e fals;

c) cine ajunge la concluzia ca domnul care joaca rolul de holtei este idolul femeilor, se poate insela. Burlacul iubeste, deopotriva, si barbatii si femeile, pentru ca acesta este rolul suprem al unui sex-simbol care pune in practica biblicul indemn "Iubeste-ti aproapele, ca pe tine insuti!".

Comentarii